Sida 1 av 1

Sk 15A nr 5038

Postat: 17 dec 2015, 18:34
av Sven-Erik Jönsson
5038
Sk 15A
Typ: Klemm Kl 35B
Tillverkare: Klemm Leichtflugzeugbau GmbH
Tillverkningsnummer: 1957

Godkänd 1941-03-18
Registreringsnummer 5038
Märkning 5-168

Haveri 1941-09-17. Reparerad

Haveri 1942-02-02 vid kadettskolan, Kvidinge, kollision mellan fpl Sk 15 168 och en mekaniker, vpl 105 13/40 Nilsson i samband med landning efter divisionsflygning. Ff kadett nr 24 Berg. Märkning 5-168.
Utbyte av vänster vinge.

Haveri 1945-09-11. Märkning 5-168
Motor: HM nr 6249
Förare och övrig: Flygelev Nilsson
besättning:
Orsak till nödlandning:
Orsak till haveri: Motorstopp. Målet överlämnat till krigsrätt för avgörande.
Skador flygplan: Landningsstället kass. Undersidan främre kroppslplåt tillbucklad. Vänster vinges framkant krossad intill balken. Fanéret spräckt på undersidan.
Skador motor: Propellern kass. Motorhuven tillbucklad.
Skador besättning: -
Beräknad repkostnad: 2.775:-
Analys nr -
Undersökningsprotokoll D nr Hav 86/45
(KrA, Flygstaben, Centralexpeditionen, Serie F2, Haveriärenden 1945 volym nr 25, Inkomna handlingar, Hav 47:5/F5 avd VI nr Hav 16 1/7-30/9 1945)

Överlämnat till F 11 1945-11-08 (MF 38:8) jml FoB 131 av 1945-10-18

Haveri 1947-01-10
Motor: HM 504 nr 6249

Besättning: N. J. Ragnar Kullenberg, Kapten
Funktion: fs
Utb.ståndp: AFT

A.Olof Åhman, Löjtnant
Funktion: ff
Utb.ståndp: AFT

Skador: Ff och fs avledo omedelbart

Skadornas omfattning:
Materiel: (fpl, motorer, utrustning, annan mtrl)
Beräknad kostnad (specificerad)
Totalhaveri 33.600:-

Orsak till haveri: Fpl kolliderade med hinderljusmast invid flygfältet.
Undersökningsprotokoll dnr: Haverikommission tillsatt gm fo nr B 4/47
(KrA, Flygstaben, Centralexpeditionen, Serie F2, Haveriärenden 1947 volym nr 31, Inkomna handlingar, Hav 13:11/F11 avd VI nr 25:4 1/1-31/3 1947)

Kassationsförslag 1947-08-28. Gångtid 1221:05 h/3152 flygningar. Totalhaveri 1947-01-10 vid F11,
Skavsta. Kollision med hinderljus vid landning. (KrA, Flygförvaltningen, Materielavdelningen, Serie FI, 1947 volym nr 32 [82-89:125], MF 89:94)

Kasserad 1947-09-18 (KrA, Flygförvaltningen, Materielavdelningen, Serie FI, 1947 volym nr 32 [82-89:125], MF 89:98)

Credit: Leif Fredin

Sk 15, 5038 efter haveriet den 1945-09-11. Foto ur Gustaf Perssons fotoalbum.
Sk 15, 5038 efter haveriet den 1945-09-11. Foto ur Gustaf Perssons fotoalbum.
Sk 15, 5038 efter haveriet den 1945-09-11. Närmast står flygeleven Nilsson.  <br />Foto ur Gustaf Perssons fotoalbum. I albumet står noterat &quot;72 Nilsson fick motorstopp i starten&quot;.
Sk 15, 5038 efter haveriet den 1945-09-11. Närmast står flygeleven Nilsson.
Foto ur Gustaf Perssons fotoalbum. I albumet står noterat "72 Nilsson fick motorstopp i starten".

Re: Sk 15A nr 5038

Postat: 17 dec 2015, 20:21
av Bengt Ekbladh
Sk 15A 5038
Haveri 1945-09-11. Märkning F5-168
>>Motor: HM nr 6249
Orsak till haveri: Motorstopp. Målet överlämnat till krigsrätt för avgörande.
Skador flygplan: Landningsstället kass. Undersidan främre kroppslplåt tillbucklad. Vänster vinges framkant krossad intill balken. Fanéret spräckt på undersidan.
Skador motor: Propellern kass. Motorhuven tillbucklad.
Beräknad repkostnad: 2.775:-
Undersökningsprotokoll D nr Hav 86/45
(KrA, Flygstaben, Centralexpeditionen, Serie F2, Haveriärenden 1945 volym nr 25, Inkomna handlingar, Hav 47:5/F5 avd VI nr Hav 16 1/7-30/9 1945)
Överlämnat till F 11 1945-11-08 (MF 38:8) jml FoB 131 av 1945-10-18>>

Haveriet 1945-09-11.
Motorstopp.....planet rullar över fältgränsen. F5
Sk 15A 5038..F5-168 hade då 1153 flygtimmar, Motor: HM nr 6249...678 timmar.

Re: Sk 15A nr 5038

Postat: 03 mar 2019, 16:48
av Bengt Ekbladh
Sk 15A nr 5038

Om haveriet 1947-01-10..
F 11 fältet, Skavsta
Haveriet inträffade med ett skidutrustat flygplan under ett pass start- och landningsövningar. Under inflygning för landning kolliderade fpl med en i skogsbrynet placerad, smal, gråmålad mast för hindermarkeringsljus. Fpl träffade masten med vänster vinge som slets av, varvid fpl rollade åt vänster och slog ner i ryggläge. Vid nedslaget omkom besättningen, ff och fs, omedelbart.'
Kapten N. J. Ragnar Kullenberg och Löjt A.Olof Åhman,omkom
Orsaken till haveriet var bristande uppmärksamhet från besättningens sida. En bidragande orsak har varit att ff satt lågt i fpl och dessutom flög lågt över trädtopparna. En snöslunga som var i verksamhet vid sidan av banan och slungat snö in på banan, kan ha distraherat ff så att han härvid ej observerat masten. Snöslungan utgjorde dock i sig inget hinder för landningen. En översyn över hindermarkeringsljusens placering, målning och höjd i förhållande till omgivande träd genomfördes efter det inträffade.