Hej, skall våga mig på mitt första riktiga inlägg här.
Häromkvällen hittade jag en gammal vido hemma. Den hette "Sprit of St Louis" med Jimmy Stewart som Chalres Lindbergh. När jag tittade på den visades en sekvens där alla hos Ryan Air, som varit med och byggt planet, skrev sina signaturer på insidan av plåten som hade planets namn på, innan den slutgiltigt skruvades fast. Även fabrikens maskot, en hund som mest var i vägen, fick tassen doppad i färg och sedan dittryckt på plåtens insida.
Nu undrar vän av ordning: Är detta övernsstämmande med verkligheten?
Jag har försökt googla lite för att finna svar, men inte lyckats, I värsta fall får jag väl skriva till Smithsonian Institute i Washington, där originalet hänger, och se om de kan gå ut och titta på plåtens insida.
Men innan jag gör det, försöker jag på detta eminenta forum se om någon vet.
Sven
Spirit of St Lous - Signaturer - Trivia
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven O. Sjöstedt
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:06
- Ort: St Paul, Minnesota, USA
- Kontakt:
Spirit of St Lous - Signaturer - Trivia
Bild: ASA-Flygs PA-22 på ESOE 1963
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Hej Sven!
Jag har ett minne av att folket på Ryan-fabriken skrev sina namn i spinnern. Tittade så i tidskriften MACH:s artikel i nr 68 men hittar inget (men det finns ett gruppfoto av alla involverade och deras namnteckningar; någon jycke syns dock ej).
MACH skrev ju förresten om tillverkningen av Pierre Holländers replika i ett "närliggande" nummer; detta apropå "Gorans" inlägg nyligen.
Fann så på webben detta:
http://www.airwork-images.com/details.p ... d=&pid=941
En väldig massa pengar bara för en bild av spinnerns insida med namnen!
Om spinnern finns i San Diego eller Washington går kanske att googla sig fram till.
Har förresten för mig att det fanns en"reservspinner"; vilken som flög vet jag inte.
P S: Har nu googlat mer och fått intrycket att spinnern med namnen i visas i Washington enligt Wikipedia på http://en.wikipedia.org/wiki/Spirit_of_St._Louis samt mer i närbild på http://upload.wikimedia.org/wikipedia/e ... Cone_1.jpg
Jag kan inte se någon hundtass men känner igen några namn från Lindberghs bok "The Spirit of St Louis". Mycket bra bok enligt Erik Bratt och jag håller med. Köpte mitt ex för 3 spänn i Malmö i augusti 1960 från en låda utanför en bokhandel. Nedsatt pris från 17:-.
Lasse S
Jag har ett minne av att folket på Ryan-fabriken skrev sina namn i spinnern. Tittade så i tidskriften MACH:s artikel i nr 68 men hittar inget (men det finns ett gruppfoto av alla involverade och deras namnteckningar; någon jycke syns dock ej).
MACH skrev ju förresten om tillverkningen av Pierre Holländers replika i ett "närliggande" nummer; detta apropå "Gorans" inlägg nyligen.
Fann så på webben detta:
http://www.airwork-images.com/details.p ... d=&pid=941
En väldig massa pengar bara för en bild av spinnerns insida med namnen!
Om spinnern finns i San Diego eller Washington går kanske att googla sig fram till.
Har förresten för mig att det fanns en"reservspinner"; vilken som flög vet jag inte.
P S: Har nu googlat mer och fått intrycket att spinnern med namnen i visas i Washington enligt Wikipedia på http://en.wikipedia.org/wiki/Spirit_of_St._Louis samt mer i närbild på http://upload.wikimedia.org/wikipedia/e ... Cone_1.jpg
Jag kan inte se någon hundtass men känner igen några namn från Lindberghs bok "The Spirit of St Louis". Mycket bra bok enligt Erik Bratt och jag håller med. Köpte mitt ex för 3 spänn i Malmö i augusti 1960 från en låda utanför en bokhandel. Nedsatt pris från 17:-.
Lasse S
- Sven O. Sjöstedt
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:06
- Ort: St Paul, Minnesota, USA
- Kontakt:
Tack, Lars, för information och länkar.
Jag tror inte att jag betalar 200 euro för att få fotot.
Att man i filmen skrev på en plåt i stället för i noskonen, samt att man hade en hund med, var säkert av filmtekniska, filmdramatiska skäl.
Att ha med en hund är inte ovanligt för att dramatisera filmer. Jag tänker närmast på filmen Memphis Belle, där en av flygarnas hund är den förste av gänget på marken som spänt väntar på återkomsten av det skadade och försenade planet, som spetsar öronen och visar excitement när det sent om sider siktas.
En annan detalj i spinnern. Varför hakkors? Lindbergh var ju tyskvänlig senare, men redan innan atlantflygningen?
När jag har någon minut över läser jag just nu Lindberghs egen version av atlantflygningen i hans bok "We".
Våtsnö har vräkt ner i natt och allt är täckt i vitt. Hus, träd, bilar. Det är så kallad hjärtinfarktssnö att skotta.
Sven
Jag tror inte att jag betalar 200 euro för att få fotot.
Att man i filmen skrev på en plåt i stället för i noskonen, samt att man hade en hund med, var säkert av filmtekniska, filmdramatiska skäl.
Att ha med en hund är inte ovanligt för att dramatisera filmer. Jag tänker närmast på filmen Memphis Belle, där en av flygarnas hund är den förste av gänget på marken som spänt väntar på återkomsten av det skadade och försenade planet, som spetsar öronen och visar excitement när det sent om sider siktas.
En annan detalj i spinnern. Varför hakkors? Lindbergh var ju tyskvänlig senare, men redan innan atlantflygningen?
När jag har någon minut över läser jag just nu Lindberghs egen version av atlantflygningen i hans bok "We".
Våtsnö har vräkt ner i natt och allt är täckt i vitt. Hus, träd, bilar. Det är så kallad hjärtinfarktssnö att skotta.
Sven
Bild: ASA-Flygs PA-22 på ESOE 1963