Den inbjudan som Hans utfärdar vill jag bara inte missa. Finns det något annat flygplan som platsar i vilken samling av vackra skulpturer som helst? Och jag säger: Fox Bravo!
F-BVFB står idag på det tyska Sinsheim-museets tak (tillsammans med den urfult kantiga Tu-144), men hela dess flygande historia finns samlad på 64 välillustrerade sidor av f d Concorde-kaptenen Edouard Chemel. Hans "La Vie du Concorde" kom ut 2004 hos bokförlaget Le Cherche Midi. Baksidestexten utlovar motsvarande volymer om var och en av övriga franska Concorder, men tyvärr tycks de aldrig ha kommit i tryck.
Fox Bravo gjorde sin första flygning den 6 mars 1976 och levererades till Air France den 8 april. En kort tid flög Fox Bravo dessutom som N94FB åt Braniff (se annan tråd). Mellan 1990 och 1997 "låg" den i malpåse, men antalet flygtimmar blev ändå totalt 16 443 (noga taget uppger Chenel 14 780 på en annan sida) med 4 868 landningar och 608 studs-å-gå. Till exempel:
31 mars 1976 André Turcats sista flygpass (det var han som var fransk chefsprovflygare på Concorde för nästan exakt 40 år och 2 månader sedan)
1 april 1982 utförde FB den sista flygningen på sträckan Rio-Paris
18 jan 2001 uthyrd till Airbus för prov av de modifieringar som följde på katastrofen (med F-BTSC) vid Gonesse
6 september 2001 var FB den första Concorden som återfick sitt luftvärdighetsbevis
11 sept 2001 (!) en viss Béatrice Vialle satt f f g i högersits - dvs
AF:s första (och troligen enda) kvinnliga Concordepilot
3 juni 2003 utförde FB den sista flighten från New York
Vår överljudshatande landsman Bo Lundberg till trots uppskattade många jäktade musiker snabbheten. Cellisten Mstislav Rostropovitj gjorde totalt mer än hundra Concordeflygningar över Atlanten - oftast i säte 1C med cellon (till fullt biljettpris) på 1D... Fox Bravo flög dirigenten Herbert von Karajan i samband med festspelen i Salzburg - alltså besök i Ernst "Ljudvallen" Machs eget hemland...
Fox Bravo hade vidare 1977 huvudrollen i den prisbelönade dokumentärfilmen "Plus Vite que le Soleil" (Snabbare än solen).
Seve U
Fotnot 1 - Vad gäller total flygtid tycks rekordet innehas av G-BOAD som nu är åter på hangarfartyget Intrepid med 23 397 timmar. Föga förvånande har samma exemplar också flest landningar, 8 406, enligt Chemel.
Fotnot 2 - Jag har förgäves letat efter en bra fransk Concorde-sajt men inte hittat någon som slår den ganska frekvent uppdaterade och engelskspråkiga
http://www.concordesst.com
Fotnot 3 - Däremot råkade jag hitta
http://www.wings900.com/vb/1-1-civil-av ... corde.html som säger att F-BTSD 1996 besökte Stockholm i blå Pepsi-kostym... Se också
http://www.concordesst.com/history/events/pepsi.html fastän det minns jag inte ens från kvällstidningarna. Eller förtegs det helt?
Fotnot 4 - Det är f ö just Sierra Delta som står (ej längre blå) mitt emot 001 på Le Bourget och är som fransmännen säger "vivant", levande. Sådana system som nosens höj- och sänkning funkar och demonstreras. Så årets aprilskämt (se tråden som Lars länkar till) om att den skulle flygas i sommar hade en viss liten trovärdighet.
(Ändring (fetstil) ovan 26 april 2009.)