Sida 1 av 1
Blackbird SR-71 Överflygning?
Postat: 23 apr 2009, 16:16
av arne wallen
Hej
På finska flight Forum finns följande, vad tror ni hände flygningen eller blev det en tanke.
http:www.flightforum/index.php/topic,86937.0.html
Äh, får den inte att funka direkt.
Den som kan går in på flightforum,yleinen ilmailukeskustelu och arkistojen aarteita.
Där finns historien, kartan som är intressant är från CIA arkiven.
Re: Blackbird SR-71 Överflygning?
Postat: 23 apr 2009, 17:38
av Kent Schram
arne wallen skrev:Hej
På finska flight Forum finns följande, vad tror ni hände flygningen eller blev det en tanke.
http:www.flightforum/index.php/topic,86937.0.html
Äh, får den inte att funka direkt.
Den som kan går in på flightforum,yleinen ilmailukeskustelu och arkistojen aarteita.
Där finns historien, kartan som är intressant är från CIA arkiven.
Länk till forumsida
KS HAD
Re: Blackbird SR-71 Överflygning?
Postat: 23 apr 2009, 19:19
av Lars Sundin
Jag hade litet svårt att navigera på forumsajten och i övrigt (men jag lyckades på något sätt komma till en CIA-rapport där bl a sägs att om någon gick fel med SR-71;an eller vad man då kallade planet, "Oxcart" eller A-12 kanske, så skulle man skylla på felnavigering så sådant kan hända den bäste...) men jag lyckades komma till själva kartbilden på
http://www.foia.cia.gov/docs/DOC_000147 ... 5_0016.gif, som är sista sidan i en 16-sidig rapport där den första börjar på
http://www.foia.cia.gov/docs/DOC_000147 ... 5_0001.gif .
Man kan nog gå in på
http://www.foia.cia.gov/browse_docs.asp och söka på Oxcart eller Tallinn. Eller det kan finnas andra sätt, jag lyckades komma in i en dokumentläsare så man slapp ändra adressen för varje sida
Vad jag tror om det hela. Tja...
Jag hoppas att adress-förkortningarna inte trasslar till det hela, adresserna slutar på ..w.foia.cia.gov/docs/DOC_0001471955/0001471955_0016.gif och
..w.foia.cia.gov/docs/DOC_0001471955/0001471955_00016.gif skall det vara
Lars S, som kanske slår in öppna dörrar
Re: Blackbird SR-71 Överflygning?
Postat: 23 apr 2009, 19:48
av arne wallen
Bra att det finns nån som kan det här med datorer, lilla jag är helt borta, gör dock vad jag kan.
Iden med planen förstod jag vara att man kom in via Sverige till Finland,körde så nära Sovjet att deras radare koplades på, tog man bilder? men intressepunkten var att en lyssnarstation fanns nära min födelseort.
Kanske där inte fanns för vad jag förstod av berättelsen skippades oxkärran för den här flygplanen, eller så inte.
Vilda ideer eller vet nån nåt.
h:aw
Re: Blackbird SR-71 Överflygning?
Postat: 24 apr 2009, 05:08
av Lars Sundin
Hej Arne!
Jag ser att dessa CIA-planer från 1967 i dagarna nämnts i finsk dagspress (och varit uppe på andra forum). Se exempelvis
http://newsroom.finland.fi/stt/showarti ... up=General
Oxcart-projektet lades ned (men några skarpa uppdrag flögs tydligen över Vietnam och Nordkorea) och SR-71 uppstod; ytligt ser planen ju lika ut och SR-71 kan ses som en vidareutvecklad Oxcart (eller A-12).
Ur
http://www.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB74/ citerar jag:
In 1958, well aware that the U-2 could not continue to overfly the Soviet Union with impunity, and in the absence of any guarantee that satellite reconnaissance programs would be successful, President Eisenhower approved CIA plans to build a successor to the U-2 - one that would fly higher and several times faster than the U-2. The OXCART program would yield a exotic-looking aircraft capable of flying at 100,000 feet at a speed of about Mach 3.1 (2,170) mph. For a variety of reasons, the plane would not make its first operational flights until 1967 and the program would be terminated in 1968. It never flew over Soviet territory due to the success of satellite reconnaissance programs as well as the unwillingness of U.S. leaders to take the risks involved in any overflights.(7)
OXCART was terminated in favor of an Air Force modification - the SR-71. That plane carried a 2-man crew rather than just a pilot and flew somewhat slower (Mach 3.0) than OXCART - although it carried a greater variety of sensors. The replacement of the OXCART with the SR-71 in 1968 was the result of a multi-year bureaucratic battle involving the CIA, Air Force, National Reconnaissance Office, and Bureau of the Budget. From 1968 till the termination of the SR-71 program in 1990, the SR-71 would be the most technologically advanced reconnaissance aircraft operated by the United States. Although there was significant Congressional pressure to revive the SR-71 program during the 1990s, that pressure was consistently resisted by senior Department of Defense officials.
Själva CIA-dokumentet kan bekvämast läsas via
http://www.foia.cia.gov/browse_docs.asp ... 0001471955 hoppas jag. (Annars kan man börja på
http://www.faqs.org/cia/docs/72/0001471 ... SITES.html och så hitta läsaren där). Lyssningsstationen i Helsingfors/Finland nämns där; tankarna var också att fotografera från planet. Allt tyder på att det inte blev något av det hela tycker jag.
Lars S