SE-MAH
Typ: British Aerospace ATP
c/n: 2004
Tillverkad år 1988
Fd G-11-4 (BAe för provflygning 1988-01-17), G-BMYL, G-LOGE, G-MANJ (magazinerat SEN 2005-06-01, levererad SEN-LDK 2006-08-09)
Eo 2006-07-13 Reserverat av West Air Sweden AB, Göteborg
Registrerad 2007-04-12 Siemens Financial Services AB, Solna
Innehavare 2007-14-12 West Air Sweden AB, Göteborg (använt i Norge)
2013-06-11 West Atlantic Aircraft Management AB, Göteborg
Innehavare fortsatt West Air Sweden AB, Göteborg , 2015 namnändrat till West Atlantic Sweden AB, Göteborg.
LU 2016-03-31, avställd i MMX.
2019-08-07 Swedish ATP Management AB
2021-01-19 avreg, skrotad
Foto saknas i SFF arkiv.
SE-MAH, British Aerospace ATP
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9955
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
-
- Inlägg: 1596
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: SE-MAH, British Aerospace ATP
Tommy Lakmaker fotograferade G-MANJ i Manchester 24 september 1995
-
- Inlägg: 335
- Blev medlem: 23 feb 2008, 16:04
Re: SE-MAH, British Aerospace ATP
2015-12-30 sista flygning i trafik Stavanger/SVG-Oslo/OSL.
2015-12-30 ferryflugen Oslo/OSL- Malmö/MMX.
2016-03-31, LU avställd i MMX.
2021-01-19 avreg, skrotad i MMX.
2015-12-30 ferryflugen Oslo/OSL- Malmö/MMX.
2016-03-31, LU avställd i MMX.
2021-01-19 avreg, skrotad i MMX.
Senast redigerad av Nils-Olof Andersson den 19 mar 2021, 15:32, redigerad totalt 2 gånger.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9955
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: SE-MAH, British Aerospace ATP
Ägarförändring:
2019-08-07 Swedish ATP Management AB
2019-08-07 Swedish ATP Management AB
-
- Inlägg: 4151
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
SE-MAH British Aerospace BAe ATP
Ett flertal korrigeringar till historiken ov.
Enligt Richard Church i boken The AVRO 748: The Full History of the 748 Andover & ATP, blev denna ATP aldrig G-11-4. Flög första gången från Woodford fabriken 19880117 som G-BMYL efter inregistrering med denna beteckning redan 19860918. Jag hittar inte en enda källa som citerar ’G-11-4’ som en ’test registration’. Frågan är: vad källan kan vara för uppgifterna? Mycket möjligt att andra källor finns som jag har inte sett men omöjligt att verifiera när inga referenser anges.
Ett förtydligande av historiken behövs eftersom den innehåller ett antal fel och vissa uppgifter saknas.
Ägare vid inregistrering skall vara European Turboprop Management AB, Göteborg ägare, och var första av tre olika ägare med samma datum 20070412. Sen kom West Air Sweden AB, Göteborg och först därefter Siemens Financial Services AB, Solna.
Vid ägarbyte 20130611, European Turboprop Management AB, Göteborg var ensam ägare. Bolaget namnändrades till West Atlantic Aircraft Management hos PRV först nästan två år senare 20150312 och infördes i registret 20150805.
Source credits: The AVRO 748: The Full History of the 748 Andover & ATP Richard Church/Air Britain, LFV Centralarkivet & TS online registret
Enligt Richard Church i boken The AVRO 748: The Full History of the 748 Andover & ATP, blev denna ATP aldrig G-11-4. Flög första gången från Woodford fabriken 19880117 som G-BMYL efter inregistrering med denna beteckning redan 19860918. Jag hittar inte en enda källa som citerar ’G-11-4’ som en ’test registration’. Frågan är: vad källan kan vara för uppgifterna? Mycket möjligt att andra källor finns som jag har inte sett men omöjligt att verifiera när inga referenser anges.
Ett förtydligande av historiken behövs eftersom den innehåller ett antal fel och vissa uppgifter saknas.
Ägare vid inregistrering skall vara European Turboprop Management AB, Göteborg ägare, och var första av tre olika ägare med samma datum 20070412. Sen kom West Air Sweden AB, Göteborg och först därefter Siemens Financial Services AB, Solna.
Vid ägarbyte 20130611, European Turboprop Management AB, Göteborg var ensam ägare. Bolaget namnändrades till West Atlantic Aircraft Management hos PRV först nästan två år senare 20150312 och infördes i registret 20150805.
Source credits: The AVRO 748: The Full History of the 748 Andover & ATP Richard Church/Air Britain, LFV Centralarkivet & TS online registret