Lansen haveri vid taxiban-landning 1961
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Lansen haveri vid taxiban-landning 1961
Hej.
om man tittar på J32B:s haveri 1961-05-23 (32609 F1-09)står det:
Planet skulle Rutinmässigt landa på den 12 meter breda Taxibanan invid den ordinarie start o landningsbanan.
"kom in norrifrån över Stockholmsvägen , men orkade inte fram till banan utan tog mark med landningsstället ute i leråkern mellan Sth-vägen och flygfältet"
(besättningen oskadd)
Ser detta som en övning inför Väglandningar, vad säger Ni?
Finns fler exempel på tillbud vid dessa övningar?
Vad säger haverirapporten?
Bengt
om man tittar på J32B:s haveri 1961-05-23 (32609 F1-09)står det:
Planet skulle Rutinmässigt landa på den 12 meter breda Taxibanan invid den ordinarie start o landningsbanan.
"kom in norrifrån över Stockholmsvägen , men orkade inte fram till banan utan tog mark med landningsstället ute i leråkern mellan Sth-vägen och flygfältet"
(besättningen oskadd)
Ser detta som en övning inför Väglandningar, vad säger Ni?
Finns fler exempel på tillbud vid dessa övningar?
Vad säger haverirapporten?
Bengt
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Lansen haveri vid taxiban-landning 1961
På sida 12 i ”Svenska reservvägbaser” kan man bl.a läsa följande:
"En omfattande försöksverksamhet med landning på smala banor inleddes i oktober 1960."
Längre ner på samma sida:
"Det svåraste skulle bli att se och bedöma sättningspunkten. Några målade markeringar på banan behövdes inte för J 32B. Fem förare från F 18 utförde tio landningar med J 34 på F 13:s markerade smalbana och alla uttryckte förvåning över att ”det var så enkelt”. Proven skulle fortsätta med både J 32B och J 34 med landning på F 1:s taxibana, samt under sämre förhållanden på banan på F 13."
På sida 13 står:
"Av flottiljchefernas rapporter* framgår att det fanns olika uppfattningar om vad som skulle anses vara minimikrav för en vägbas. F 3 hade genomfört omkring femtio starter och landningar enskilt och i förband upp till grupps storlek, dels på uppmålad bana på F 13 (8 m och 16 m bred), samt på 11,9 m bred förbindelsebana på F 1 och 8 m förbindelsebana på F 5. Inga haverier eller tillbud hade inträffat. 16 m bana medgav landning i regn och skymning, och vid sidvind upp till 35 km/h."
*Tidpunkt för rapporten anges, vad jag kan se, ej.
På sida 15 kan man läsa:
"Flygvapnets Bomb- och skjutskola fick det sammanhållande ansvaret för fortsatta prov med landning på smala banor och därmed sammanhängande flygsäkerhets- och utbildningsfrågor och i maj 1961 var rapport en rapport klar. Operativa aspekter hade inte ingått i uppdraget. Proven var stort upplagda och följande förband och flygplanstyper hade deltagit: F 3, F 4, F 9 och F 10 med J 29F, F 1, F 12 och F 17 med J 32B och A 32A, F 18 med J 34, F 13 med J 35A, samt F 11 med S 29C och S 32C. Prov med transportflygplan hade inte hunnit utföras.
Huvudsakligen hade man startat och landat på markerad smal bana, men vissa övningar hade ägt rum på förbindelsebanor vid F 1, F 5 och på Arlanda. Alla prov hade skett i bra väder och under dager."
Så haveriet skedde nog under prov och försök inför framtagning av normer för kommande reservvägbaser/vägbaser.
"En omfattande försöksverksamhet med landning på smala banor inleddes i oktober 1960."
Längre ner på samma sida:
"Det svåraste skulle bli att se och bedöma sättningspunkten. Några målade markeringar på banan behövdes inte för J 32B. Fem förare från F 18 utförde tio landningar med J 34 på F 13:s markerade smalbana och alla uttryckte förvåning över att ”det var så enkelt”. Proven skulle fortsätta med både J 32B och J 34 med landning på F 1:s taxibana, samt under sämre förhållanden på banan på F 13."
På sida 13 står:
"Av flottiljchefernas rapporter* framgår att det fanns olika uppfattningar om vad som skulle anses vara minimikrav för en vägbas. F 3 hade genomfört omkring femtio starter och landningar enskilt och i förband upp till grupps storlek, dels på uppmålad bana på F 13 (8 m och 16 m bred), samt på 11,9 m bred förbindelsebana på F 1 och 8 m förbindelsebana på F 5. Inga haverier eller tillbud hade inträffat. 16 m bana medgav landning i regn och skymning, och vid sidvind upp till 35 km/h."
*Tidpunkt för rapporten anges, vad jag kan se, ej.
På sida 15 kan man läsa:
"Flygvapnets Bomb- och skjutskola fick det sammanhållande ansvaret för fortsatta prov med landning på smala banor och därmed sammanhängande flygsäkerhets- och utbildningsfrågor och i maj 1961 var rapport en rapport klar. Operativa aspekter hade inte ingått i uppdraget. Proven var stort upplagda och följande förband och flygplanstyper hade deltagit: F 3, F 4, F 9 och F 10 med J 29F, F 1, F 12 och F 17 med J 32B och A 32A, F 18 med J 34, F 13 med J 35A, samt F 11 med S 29C och S 32C. Prov med transportflygplan hade inte hunnit utföras.
Huvudsakligen hade man startat och landat på markerad smal bana, men vissa övningar hade ägt rum på förbindelsebanor vid F 1, F 5 och på Arlanda. Alla prov hade skett i bra väder och under dager."
Så haveriet skedde nog under prov och försök inför framtagning av normer för kommande reservvägbaser/vägbaser.
Re: Lansen haveri vid taxiban-landning 1961
Bra
någon som har haverirapporten o vad säger den?
Bengt
någon som har haverirapporten o vad säger den?
Bengt
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 24 feb 2008, 19:44
- Ort: Eskilstuna
Re: Lansen haveri vid taxiban-landning 1961
Hej Bengt
Jo F1:s taxibana användes flitigt för att träna star och landning under 60-talet, under sommar månaderna kunde det bli flera gånger i vecka. Den enda avspärrning som fanns var att några röd/gula bockar sattes ut vid utfaterna till banan, nen säker hade TL koll på vad som hände på fältet.
Kommer ihåg en insident, (måste vara ca 1966 - 67 tror vi fortfarande flög med 32B på F1 då) som inträffade med en 35A från F16, Ff had i sin iver glömt att fälla ut landningsstället vi landningen. 35:an satte sig snyggt på fälltanken utan några övriga skador på flygplanet, som tur var uppstod ingen brand. Men en "komisk".... sak som hände var att en av haveribilarna välte vid utryckningen, förarn svänge för tvärt i det mjuka gräset på fältet, det enda som hände var att en av rädningsledarna bröt armen....
35:an lyftes upp och ställen fäldes ut, bara att montera bort den trasiga fälltanken och efter en gundlig koll kunde den flygas hem till F16 igen..... så kan det gå
Björn
Jo F1:s taxibana användes flitigt för att träna star och landning under 60-talet, under sommar månaderna kunde det bli flera gånger i vecka. Den enda avspärrning som fanns var att några röd/gula bockar sattes ut vid utfaterna till banan, nen säker hade TL koll på vad som hände på fältet.
Kommer ihåg en insident, (måste vara ca 1966 - 67 tror vi fortfarande flög med 32B på F1 då) som inträffade med en 35A från F16, Ff had i sin iver glömt att fälla ut landningsstället vi landningen. 35:an satte sig snyggt på fälltanken utan några övriga skador på flygplanet, som tur var uppstod ingen brand. Men en "komisk".... sak som hände var att en av haveribilarna välte vid utryckningen, förarn svänge för tvärt i det mjuka gräset på fältet, det enda som hände var att en av rädningsledarna bröt armen....
35:an lyftes upp och ställen fäldes ut, bara att montera bort den trasiga fälltanken och efter en gundlig koll kunde den flygas hem till F16 igen..... så kan det gå
Björn
Re: Lansen haveri vid taxiban-landning 1961
Toppen Björn Z.
Landningarna /övningarna fortsattet tydligen rätt länge på smalbana.
Fortsatte övningarna även när F1 fick 35F tro?
Samt fanns nät i änden?
bengt
Landningarna /övningarna fortsattet tydligen rätt länge på smalbana.
Fortsatte övningarna även när F1 fick 35F tro?
Samt fanns nät i änden?
bengt
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 24 feb 2008, 19:44
- Ort: Eskilstuna
Re: Lansen haveri vid taxiban-landning 1961
Va jag minns så var frekvense av landningarnar på taxibanan störst under första den av 60-talet, kommer inte riktigt ihåg om de fortsatte sedan vi fick 35F, 1967-68, sedan slutade jag i FV 1970.
Vad jag mins skedde alla landningar norrifrån d.v.s. parrallelt med bana 19. Skulle tro att det var svårar inflygning från söder då man måste passera över Björnön med des höga träd.
Björn
Vad jag mins skedde alla landningar norrifrån d.v.s. parrallelt med bana 19. Skulle tro att det var svårar inflygning från söder då man måste passera över Björnön med des höga träd.
Björn
Re: Lansen haveri vid taxiban-landning 1961
Skulle vara intressant läsa om haverirapporten tar upp "pågående" (då) övningslandningar å taxibanor.
kan nån hjälpa till?
bengt
kan nån hjälpa till?
bengt