Hej.
I mitten av mars 1961 hade 3:je Eskadern övningar i bla Uppland.
Gimo trakten.
speciellt ville man prova Draken som "vägbaserad".
Det som krävdes var 2000m bana och 12 m vägbredd.
Dock sägs att FV än så länge INTE har tillstånd att använda "riktiga" vägar,
utan man får hålla sig till banor med motsvararande egenskaperna !
Krigsbaserna.
När fick FV tillstånd använda Väger som bas?
Bengt
(uppgift från en mellansvensk "blaska")
Vägbasering När?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Vägbasering När?
På sida 20 i ”Svenska reservvägbaser” kan man läsa:När fick FV tillstånd använda vägar som bas?
"CE 3 begärde i april 1966 att Hebybasen skulle öppnas för övningsbruk från och med den 1 maj 1966. Under E 3:s ”Eskaderövning 66” i början av juni skulle basen komma till användning för första gången, men av andra flygplanstyper än krigsflygplan. Man räknade med att basen sedan skulle komma att utnyttjas för landning på smal bana med J 35 fem-sex veckor per år (15 starter och landningar per dag)."
Eftersom att man försökte hålla reservvägbaserna hemliga, och att Heby var den första av tre reservvägbaser som öppnades för övningsbruk i fred borde således tillståndet att nyttja dem i fred ha kommit omkring 1963.
På sida 18 i ”Svenska reservvägbaser” kan man läsa att enligt rapport ”Utbyggnadsläge 1.1.63” (1 januari?) var reservvägbas S 32 Åhus den första reservvägbas som stod klar. Detta framgår även på sida 26.
Innan dess hade ju utprovning skett på taxibanor och markerade smalbanor på ordinarie start-/landningsbanor.
Re: Vägbasering När?
Hej.
Jag skrev::
"FV än så länge INTE har tillstånd att använda "riktiga" vägar"
(1961-03-13)
Dock sägs i samma reportage:
"FV och vägmyndigheterna i sammarbete har sedan en tid rekognoserat åtskillige svenska vägbitar , som lämpar sig bra till start o landningsbanor"
(2000 m o 12m vägbredd)
vidare:
"svaga kurvor vid sträckans ändar spelar ingen roll."
Hade Gimo-basen "en vägliknande" bana då ? (1961)
Eller hur skall man tolka reportaget?
Att man transporterade fpl. på allmänna vägar där o då är ju bekant.
Beträffande Heby kanske jag snart har något, vi får se.
Beträffande de andra 2 reservvägbaserna som öppnades för övningsbruk i fred
Finns data om dessa, baseringar, bilder etc.?
Bengt
Jag skrev::
"FV än så länge INTE har tillstånd att använda "riktiga" vägar"
(1961-03-13)
Dock sägs i samma reportage:
"FV och vägmyndigheterna i sammarbete har sedan en tid rekognoserat åtskillige svenska vägbitar , som lämpar sig bra till start o landningsbanor"
(2000 m o 12m vägbredd)
vidare:
"svaga kurvor vid sträckans ändar spelar ingen roll."
Hade Gimo-basen "en vägliknande" bana då ? (1961)
Eller hur skall man tolka reportaget?
Att man transporterade fpl. på allmänna vägar där o då är ju bekant.
Beträffande Heby kanske jag snart har något, vi får se.
Beträffande de andra 2 reservvägbaserna som öppnades för övningsbruk i fred
Finns data om dessa, baseringar, bilder etc.?
Bengt
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Vägbasering När?
I SFF bildarkiv finns en bild med bildnr 002-1017581 på en J 35F1 märkt F12-30 som landar på vad som ser ut som en smalbana eller reservvägbas. Flygplanet är även märkt med Ö68-rutor, som då och då användes från hösten 1968 till andra halvan av 1970-talet.Bengt Ekbladh skrev: Beträffande de andra 2 reservvägbaserna som öppnades för övningsbruk i fred
Finns data om dessa, baseringar, bilder etc.?
Bengt
Intill banan syns banbelysning. Detta har dock sett på andra vägbas-bilder, t.ex på sida 74 i boken "Svenska flygbaser".
Om bilden är tagen vid en reservvägbas skulle det förvåna mig om det var vid Heby eller Långträsk - varför ta sig ända dit när F 12 hade en "egen" övningsbas i Tokebo/Nickebo.