Denna flygklädda man har på armen tjänstebeteckning för fast anställd flygmekaniker med furis grad. Men en flygmekaniker flög ju inte. Han är dock klädd för flygning. Tacksam om någon kan hjälpa till att ge förklaring och uppgifter om fotot m.m..
/Sven-Erik
Bildfråga tjänstebeteckning i Flygvapnet
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9950
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga tjänstebeteckning i Flygvapnet
Är inte det där kaptens gradbeteckning, när den bärs på flygoverall? Den brukar väl dock ha en ram.
En gissning är att det är en Flygingenjör; dom hade ju ofta flygutbildning på den tiden. Flygingenjörer av 2. graden hade enligt 1951 års rulla i många fall "Kaptens tjänsteklass".
Längst upp på syrgasslangen verkar det sitta en etikett med ägarens namnförkortning; kanske den är lättare att läsa på originalet.
En gissning är att det är en Flygingenjör; dom hade ju ofta flygutbildning på den tiden. Flygingenjörer av 2. graden hade enligt 1951 års rulla i många fall "Kaptens tjänsteklass".
Längst upp på syrgasslangen verkar det sitta en etikett med ägarens namnförkortning; kanske den är lättare att läsa på originalet.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9950
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga tjänstebeteckning i Flygvapnet
Tack Leif för svar!
Här en beskuren bild i originalstorlek.
/Sven-Erik
Här en beskuren bild i originalstorlek.
/Sven-Erik
- Lennart Berns
- Inlägg: 537
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm
Re: Bildfråga tjänstebeteckning i Flygvapnet
Facktecknet är fast anställd flygmekaniker. Duktiga mekaniker kunde kommenderas till flygutbildning och verkade behålla sitt facktecken när de sedan kom i flygtjänst vid division. Ytterligare ett exempel på detta kan man finna i Leif Hellströms utmärkta bok J 26 Mustang, sid 39 i andra upplagan från 1997. På bilden längst ned på sidan, sittande på flygkroppen, bär furiren Walther Bengtsson detta facktecken och utbildningstecken m/36 ("flygarvingen"). Bokstäverna på masken kan vara signatur eftersom maskerna var individuella. Officerare och officersaspiranter hade tvåställig signatur, övriga treställig. Sannolikt är signaturen RED eftersom den skulle vara lätt att uttala. Det finns åtskilliga exempel i Flygvapnet där piloter är mera kända genom sin signatur än genom sina namn. Ett exempel är uppvisningsflygaren på J 35 Ingemar Axelsson som var mera känd som AXE.