Sida 1 av 1

AF sista 747-400 flight

Postat: 03 feb 2016, 02:27
av Arne M
Den som gillar vackra 'fåglar' bör ta sig en titt på denna video! :D

https://youtu.be/Ul7LE_oWdHw

Re: AF sista 747-400 flight

Postat: 03 feb 2016, 10:18
av Hans O. Sandström
Hej Arne,

En superb och tjusig video!!!
Tack!
(F-GITD kom till Air France 19 Feb-1992 och togs ur flottan 9 Januari-2016)

Hans SFF-F
Modellen av AF 747-428 i skala 1/100 (den äldre målningen)
IMG_4047.jpg

Re: AF sista 747-400 flight – kontemplativ urkraft

Postat: 03 feb 2016, 16:13
av Arne M
Hans O. Sandström skrev:Hej Arne,

En superb och tjusig video!!!
Tack!
(F-GITD kom till Air France 19 Feb-1992 och togs ur flottan 9 Januari-2016)

Hans SFF-F
Modellen av AF 747-428 i skala 1/100 (den äldre målningen)
IMG_4047.jpg
Hej igen Hans,

Vet du när man ändrade målningsschemat till det som planet hade nu i slutet? Jag tycker nog att Air France-namnet blev bättre och mer harmoniskt placerat i den nya målningen! Det linjerar bättre med övervåningen på planet.

Apropå AF och deras jumbo 747 har jag ett av mina bästa flygminnen från en resa med en Air France B747 från japanska Narita till Paris Charles de Gaulle via Anchorage på den tiden man åkte vägen över Nordpolen till Europa. Den urkraft som Boeingmaskinen utvecklade när man i den mörka natten steg upp över Stilla havet till marschhöjden upplevdes som väldigt mäktig. Att då sitta med hörlurarna på och lyssna till Abba var faktiskt rent buddhistiskt kontemplativt! :D

Re: AF sista 747-400 flight

Postat: 03 feb 2016, 17:29
av Hans O. Sandström
Hej Arne,

Ny logon kom 11 februari 2009!
Planet var en Boeing 777-328ER
AirFrance-Boeing777-300ER-YUL-2009.jpg
/Hans

Re: AF sista 747-400 flight – bildundring?

Postat: 03 feb 2016, 23:07
av Arne M
Hans O. Sandström skrev:Hej Arne,

Ny logon kom 11 februari 2009!
Planet var en Boeing 777-328ER = http://corporate.airfrance.com/en/press ... ew-livery/

/Hans
Tack för info! Jag har apropå AF B747-400 googlat lite på nätet för att se bilder på denna jumbo med förlängd övervåning i olika färgscheman. Det är enligt min mening ett verkligt snyggt flygplan så det har varit kul att se alla dessa bilder.

Men jag stötte då på en bild av ett plan målat i Pan Am-design. Se denna bildlänk http://www.cardatabase.net/modifiedairl ... 013973.jpg. Och jag undrar över bilden eftersom launch customer var Northwest Airlines på den 26 januari 1989 och Pan Am lades ned den 4 december 1991. Så kan det svårt ekonomiskt drabbade Pan Am (efter Lockerbie etc.) verkligen fått en ny B747-400 levererad till sin flotta?!

Eller är det något Photoshop-jobb bakom bilden? Bilden finns på en sajt där man dessutom kan gå vidare till en nätsida som bl.a. behandlar flygplansmodeller - som ju är din specialitet! Det vore kul om du kan analysera läget för den här Pan AM-målade B747-400? Så huru härmed? :D

Re: AF sista 747-400 flight

Postat: 04 feb 2016, 08:05
av Hans O. Sandström
Hej igen Arne,
PanAm hade aldrig någon 747-400 i sin flotta.
Söker man bilder på densamma hittar man ett antal skickligt gjorda i Photoshop.

Citerar en f.d. PanAm 747 kapten:
"I was a PanAm 747 captain at the time there had been talks of acquiring some 400s, in about 1987 or 1988... The routes we had at the time, did not require the range of the 400s at all - What was considered much more than 400s, was to acquire some 300 series combis.."
Hans SFF-F

[ Postad med iPhone ] Bild

Re: AF sista 747-400 flight

Postat: 05 feb 2016, 14:56
av Hans O. Sandström
Ang PanAm,

Någon Boeing 747-400 blev det aldrig för PanAm , dock ett antal Airbus A310-300.
En av dom (i modell) hamnade hemma hos mig. Stod en gång i tiden på PanAm´s London kontor.
N812PA "Clipper Freedom" hette den och flög mellan 17/7-1987 till 1/11-1991 i PanAm´s flotta.
Slutade dock sina dagar tragiskt då S7 Sibir Airlines (F-OGYP) havererade den i ett landningshaveri på Irkutsk Airport den 9/7 2006 varvid 125 personer omkom.

Lite civil flyghistoria från omvärlden.
Trevlig helg tillönskas!
Hans SFF-F

Airbus A310-300 PanAm livery skala 1/100
IMG_4115.jpg
IMG_4114.jpg
PanAm första byggnad i Key West Florida där allting startade 1927.
image.jpg