Sida 1 av 1
Heavy lift.........
Postat: 30 apr 2009, 22:58
av Kenneth Göransson
Kolla in det här!
En fullt lastad rysk IL-76 Candid .....
Lyssna på flygledarna i tornet som är Aussies.
"The Vodka Burner" som de kallar flygplanet, bokstavligen använder varje tum av banan .......
Skruva upp ljudet, så kan du höra konversationen i tornet.
http://www.alexisparkinn.com/photogalle ... tralia.wmv
Re: Heavy lift.........
Postat: 31 maj 2009, 10:01
av johjoh68
får man lasta ett flygplan så tungt????
Re: Heavy lift.........
Postat: 31 maj 2009, 21:48
av Sven-Erik Jönsson
Det är svårt att avgöra om flygplanet är överlastat eller om banan inte är lång nog för den last som flygplanet har i kombination med vind och temperatur i samband med starten. Besättningen skall alltid beräkna erforderlig startsträcka med hänsyn till aktuell last och andra yttre förutsättningar. Därtill skall man ha vissa extra marginaler. Om man i detta fall inte har fått full effekt på motorerna, då skulle starten avbrutits på ett tidigt stadium.
Tittar man på haveristatistik med vissa nationers flygbolag, t.ex. de från Ryssland och andra f.d. Sovjetstater samt bolag från Afrika, så ligger de tämligen illa till.
/Sven-Erik
Re: Heavy lift.........
Postat: 01 jun 2009, 03:59
av Lars Sundin
Denna start har diskuterats på andra håll på webben. Går man till "källan",
http://www.alexisparkinn.com/aviation_videos.htm, hittar man följande beskrivning (under "Airliners") samt tilläggsinformation från en läsare:
Ilyushin-76 Using It All Airliners usually use no more than 2/3rds of the runway to take off. Watch in amazement as this fully-loaded Russian cargo jet takes off on a hot, calm Australian day -- and uses every last inch of runway!
Additional Info From Michelle Robertson:
"The video 'Illushin Using It All' was taken from the control tower at Canberra Airport (in Australia) -- which from memory is 1888 feet MSL. Interestingly, they have now extended the end of the runway that the plane is taking off towards by another 400 meters I believe. To allow even take-offs with a 5 hour fuel load on a 100 degree day!".
Jag ser nu att PPRuNe har en lång diskussion kring denna video:
http://www.pprune.org/rumours-news/3133 ... video.html (Verkar som man blir insläppt utan lösenord. Nytt?) Möjligen är videon gammal och det är litet rörigt med vilken banlängden kan ha varit vid tillfället. T o m vilken bana det var. Synpunkterna är många - men intressanta. Kanske det hela inte är så galet gjort ändå - det kan ibland vara klokt att använda all rullsträcka som finns tillgänglig (Super Sabre-kraschen jag länkar till nederst
kan ju ha berott på att piloten försökt lätta vid för låg fart.)
Det skall sägas att det handlar om fraktflyg där haveristatistiken är sämre än vid vanlig linjetrafik och "kulturen" är annorlunda. På sätt och vis är det inte en "airliner". (För övrigt var nog en fullastad charter-MD-80 som med nöd och näppe kom upp från Åre-Östersund i september 2007 värre ute. SHK har ännu inte fått ut något - kanske inget kommer.)
Länken överst leder till en stor mängd "häftiga" videoklipp. Det finns också information till dem, som ibland är mycket sakkunning skriven vad jag minns. På andra ställen med videoklipp finns ibland kommentarer som är dåliga på flera olika sätt. Man tvivlar ibland på mänskligheten...
På exempelvis
http://www.alexisparkinn.com/photogalle ... _F_100.WMV kan man se ett exempel på den omtalade "Sabre Dance". Visserligen med F-100 men i alla fall. Även stora flygvapen tar i bruk plan som är alltför knepiga i början innan man lärt sig hantera dem...
Om någon tycker sig ha hört talas om någon musikalisk sabeldans så ger
http://www.npr.org/templates/story/stor ... Id=1287262 insight däri.
Lars S