Sida 1 av 1

SE-IVF, CASA C-212-CE61 Aviocar 200

Postat: 11 feb 2016, 03:45
av AndersNilsson
SE-IVF
Typ: CASA C-212-CE61 Aviocar 200
c/n: 346
Tillverkad år 1986

Registrerad: 1986-08-20 Kustbevakningen, Karlskrona, kod 585
2006-10-26 havererade i Falsterbo kanal. Vänster vinge separerade på grund av överbelastning och utmattningssprickor.
Avregistrerad: 2010-06-15

SHK rapport: https://www.havkom.se/assets/reports/Sw ... 010_01.pdf

http://asndata.aviation-safety.net/repo ... SE-IVF.pdf

Re: SE-IVF, CASA C-212-CE61 Aviocar 200

Postat: 02 mar 2016, 16:17
av Rolf Larsson
Jag fotograferade SE-IVF på Bromma i olika utföranden

1986-09-14
SE-IVF 86-09-14.JPG
1987-07-04
SE-IVF 87-07-04.JPG

Re: SE-IVF, CASA C-212-CE61 Aviocar 200

Postat: 30 maj 2016, 20:38
av Sven-Erik Jönsson
Fd ECT-13.

Registrerad 1986-08-20 Generaltullstyrelsen, Stockholm (Kustbevakningen) kod 285
1990-12-19 Kustbevakningen, Karlskrona (kod 585)
1994 Flygning till Svalbard (isbjörn målad på nosen)
1995 Baserad på Nyköping/Skavsta
Haveri 2006-10-26 vid Falsterbo kanal. Vingbrott.

Statens Haverikommissions rapport som utkom 2010-02-22
Totalt 103 sidor + 8 bilagor om 31 sidor.

http://www.havkom.se/assets/reports/Swe ... 010_01.pdf

SE-IVF på Bromma 1998-09-05--06. Foto ur Freddy Stenboms donerade samling.
SE-IVF på Bromma 1998-09-05--06. Foto ur Freddy Stenboms donerade samling.
SE-IVF på Skavsta, Nyköping 2005-08-12. Foto: Sven-Erik Jönsson
SE-IVF på Skavsta, Nyköping 2005-08-12. Foto: Sven-Erik Jönsson

Re: SE-IVF, CASA C-212-CE61 Aviocar 200

Postat: 30 maj 2016, 21:24
av Lars Sundin
En kortare text, skriven för intresserade lekmän. Jag har inte kollat hur sann den är, mina kunskaper om detta tragiska haveri är ytliga men jag har fått uppfattningen att orsaken var en "dum" konstruktionsdetalj.

http://www.nyteknik.se/energi/stortade- ... ka-6406758