Sida 1 av 1

Brommaobservation från idag

Postat: 08 maj 2009, 21:04
av Arne M
Jag vet inte om det här har uppmärksammats tidigare här i forumet. Men när jag passerade Bromma flygplats ikväll noterade jag att man utmed utfarten dels markerat ett stort antal parkeringsrutor utmed trottoarkanten (hyrda platser, tillstånd krävs) på sträckan efter terminalbyggnaderna men dels - och viktigast - att man monterat upp på staketet ett större antal förbudsskyltar med jämna mellanrum. Alltså på den delen där folk brukar stanna sina bilar för att kolla in när flygplanen startar och landar. Den fullständiga texten på alla dessa förbudstavlor är följande:

STOPP
SKYDDSOBJEKT
FÖRBUD
- mot tillträde utan tillstånd
- att fotografera, avbilda, beskriva eller mäta skyddsobjektet utan särskilt tillstånd

Enligt lagen (1990:217)

Detta föranleder ett antal frågor. När och varför har man satt upp dessa skyltar längs utfarten från flygplatsen? När jag passerade för någon månad sedan fanns i alla fall inte förbudsskyltarna. Är inte gatan utmed staketet allmän plats från vilken man i princip kan fotografera allt, inklusive startande och landande plan? Och vad är det som anses så skyddsvärt nu helt plötsligt på flygplatsen? Vad sedan gäller det att mäta upp flygplatsen kan var och en på Internet med t.ex. Google Earth installerat mäta upp i princip vilka avstånd etc som helst på flygplatsen. Och de riktigt slemma typerna förhindras inte från diverse observationer av dessa skyltar. ;-)

Så vad är det underliggande syftet med den här förändringen? Eller är det ofarligt att ta en bild av det startande planet med släktingarna efter Stockholmsbesöket - kan forumets eminenta lag- och förbudsskylttolkare ge en uttömmande analys av läget? Man vill ju inte bli lagbrytare bara för att man vinkar av folk eller idkar airplane spotting. :-)

Re: Brommaobservation från idag

Postat: 08 maj 2009, 21:55
av Kenneth Göransson
Har inget svar men hittade denna sida som behandlade ämnet för 1½ år sedan (OBS! 4 sidor)
http://www.g-kraft.com/forum/viewtopic.php?t=15883

Hittade även detta
http://www.brommaairport.se/sv/Bromma/P ... pa-Bromma/

Re: Brommaobservation från idag

Postat: 09 maj 2009, 13:05
av Lars Sundin
Jag måste först säga att jag inte är någon spotter (än mindre juridiskt sakkunnig, bevare mig väl även om jag däremot anser mig ha känsla för vad som är rätt och fel och medborgares rättigheter) och det var även länge sedan jag var på Bromma. Här har ju nyligen rivits en barack och kanske det därvid lagts om något staket och att då någon i ett anfall av nitiskhet funnit en paragraf som säger att det skall sättas upp skyltar om skyddsobjekt eller vad det nu heter.

LFV är ju annars inte främmande för att låta filmande äga rum. Om man pröjsar alltså (verkar det som)... Se http://www.lfv.se/sv/LFV/Flygplatser/Fl ... nspelning/. Som jag såg någonstans i en förordning från Gotlands kommun som "köpt" LFV:s argument: All form av organiserad filmproduktion, radioproduktion, videoproduktion, fotografering och liknande verksamhet får inte ske utan särskilt tillstånd från Luftfartsverket /Visby flygplats.

Det börjar ju bli ett problem med de medborgerliga rättigheterna (skramla med Röda Kors-insamlingsbössan t ex) på områden som förut varit "publika platser" men nu blivit privata såsom köpgallerior. (Samtidigt har ju de som nasar tele- och el-abonnemang blivit mer jobbiga.)

Så här skriver G-kraft: http://www.g-kraft.com/spotting.php.

Vidare kan man ju spekulera i mer eller mindre oheliga allianser mellan överheten och olika "särintressen". Bäst att jag inte är alltför precis... Sedan har väl folk blivit medvetna om sin integritet; d v s vilken rätt har en privatperson (med kameran i hand) att plåta på offentliga platser där enskilda personer kan identifieras.

Lars S

Re: Brommaobservation från idag

Postat: 09 maj 2009, 13:31
av Sven-Erik Jönsson
Vid Grafströms affärsflygterminal, Grafair Jet Center på Bromma gäller fotoförbud. Det är väl i första hand för att direktörerna inte vill synas när de kommer i sina affärsjet, i varje fall enligt en notis på Realtid.se. Sedan har det då och då också varit några skygga plan som flugit för FBI, som landat på Bromma, men huruvida de parkerat vid Grafair Jet Center eller inte har jag ingen aning om.
Däremot går det utmärkt att fotografera landande och startande flygplan på bana 30 om man står på kullen sydväst om banan och fältet.
/Sven-Erik

Re: Brommaobservation från idag

Postat: 09 maj 2009, 17:23
av Arne M
Sven-Erik Jönsson skrev:Vid Grafströms affärsflygterminal, Grafair Jet Center på Bromma gäller fotoförbud. Det är väl i första hand för att direktörerna inte vill synas när de kommer i sina affärsjet, i varje fall enligt en notis på Realtid.se. Sedan har det då och då också varit några skygga plan som flugit för FBI, som landat på Bromma, men huruvida de parkerat vid Grafair Jet Center eller inte har jag ingen aning om.
Däremot går det utmärkt att fotografera landande och startande flygplan på bana 30 om man står på kullen sydväst om banan och fältet.
/Sven-Erik
Tack för ditt (och Lars S samt Kenneth Göranssons) svar på min fråga. Men är det alltså helt klart att det är OK att stå på kullen du nämner och fotografera in mot banan? Och är det OK att stå på höjden öster om nya tornet? De många förbudsskyltarna runt banan som exempelvis på staketet efter terminalbyggnaderna men klart före Grafströms (jag kan möjligen ha en viss förståelse för att själva Grafairområdet är skyddat område) är ju mycket explicita i förbudet "- mot tillträde utan tillstånd" och mot att "- att fotografera, avbilda, beskriva eller mäta skyddsobjektet utan särskilt tillstånd" enligt lagen (1990:217).

Jag finner det ytterst märkligt att man är så strikt beträffande fotoförbudet från utsidan - att man inte utan tillstånd får beträda området är en annan sak. Men att legitim flight spotting eller rent av bilder av planet som familjen åker med är i dagens samhälle med kameror av alla de slag t.o.m. i mobiltelefonerna närmast löjeväckande genom att det dels är i det närmaste omöjligt att övervaka ett förbud - jämför hur det var med att gå mot övergångsställets röda gubbe - och dels för att det i alla fall på Internet går att i lugn och ro "besöka" flygplatsen hemifrån och mäta upp alla intressanta mått inklusive ta skärmdumpsbilder från alla väderstreck.

Så är de här förbudsskyltarna verkligen giltiga för åskådare på för allmänheten fritt tillgängliga och lagliga områden utanför staketavspärrningarna runt banan? Eller är de bara frukten av övernitiska flygplatsansvariga och därför ska ses som formellt gällande men i praktiken något som man kan strunta i när man bara fotograferar planen från platser utanför staketen?

Re: Brommaobservation från idag

Postat: 09 maj 2009, 18:22
av UrbanFredriksson
Arne M skrev:Så är de här förbudsskyltarna verkligen giltiga för åskådare på för allmänheten fritt tillgängliga och lagliga områden utanför staketavspärrningarna runt banan?
Om Länsstyrelsen har beslutat om fotoförbud gäller det skyddsobjektet även om man inte kan se skyltarna (om jag får ta ett järnvägsexempel kan det var helt OK att fota på en station, men inte att få med ställverksbyggnaden 200 m bort trots att det från där man står inte går att lista ut att det är ett skyddsobjekt). Och tvärtom är det tillåtet att stå alldeles utanför en flygflottiljs stängsel och fotografera flygplan i luften, bara det inte kommer med så mycket som toppen av ett träd som står innanför.

Man kan få en uppfattning om var det finns skyddsobjekt med fotoförbud på http://www.eniro.se/utsikt/ . Pixeliserat=fotoförbud, som det t ex blev ganska fort efter att FOI flyttat in i Kista.

Re: Brommaobservation från idag

Postat: 09 maj 2009, 19:01
av Arne M
UrbanFredriksson skrev:
Arne M skrev:Så är de här förbudsskyltarna verkligen giltiga för åskådare på för allmänheten fritt tillgängliga och lagliga områden utanför staketavspärrningarna runt banan?
Om Länsstyrelsen har beslutat om fotoförbud gäller det skyddsobjektet även om man inte kan se skyltarna (om jag får ta ett järnvägsexempel kan det var helt OK att fota på en station, men inte att få med ställverksbyggnaden 200 m bort trots att det från där man står inte går att lista ut att det är ett skyddsobjekt). Och tvärtom är det tillåtet att stå alldeles utanför en flygflottiljs stängsel och fotografera flygplan i luften, bara det inte kommer med så mycket som toppen av ett träd som står innanför.

Man kan få en uppfattning om var det finns skyddsobjekt med fotoförbud på http://www.eniro.se/utsikt/ . Pixeliserat=fotoförbud, som det t ex blev ganska fort efter att FOI flyttat in i Kista.
Då blir förbudsskyltarna på staketet längs utfarten från Bromma om möjligt än mer underliga. På Eniros utsiktsbilder från Bromma flygplats kan jag inte se en enda "censurerad" byggnad. Den extra pixelerade byggnaden i Kista är i sig klart markerande att här finns en känslig byggnad för den som så inte visste. Det är bara det att man inte ser fasaderna och hustaket men väl läget/adressen så vad har man vunnit med bildcensuren? Kistabyggnaden har inga som helst pixelerade motsvarigheter på utsiktsbilderna över Bromma flygplats.

Fotoförbudsmysteriet tätnar alltmer alltså!

PS. Betyder det du skriver om fotograferingen av plan i luften vid flygflottiljerna att det är grönt ljus för att fotografera Malmö Aviations plan i luften bara ingen byggnad på marken syns?

Re: Brommaobservation från idag

Postat: 09 maj 2009, 19:29
av UrbanFredriksson
Arne M skrev:På Eniros utsiktsbilder från Bromma flygplats kan jag inte se en enda "censurerad" byggnad.
Nej, kanske regeringsflygets hangar borde ha funnits med. Men jag vet inte om det är den som har skyddsobjektet eller länsstyrelsen som kontaktar Eniro, så det kanske inte finns nån konsekvens. FOI är ju militärt, LFVs flygplatser civila. Och så kanske det har att göra med när fotot togs och/eller om det har ändrats nåt sen det blev fotoförbud.
PS. Betyder det du skriver om fotograferingen av plan i luften vid flygflottiljerna att det är grönt ljus för att fotografera Malmö Aviations plan i luften bara ingen byggnad på marken syns?
Japp. Eller nån mark innanför stänglset. Men räkna inte med att skyddsvakter håller med (bland annat för hur ska det kunna veta?). Just flygflottiljsfallet har provats i domstol -- men det innebar också den gången att kamera+film togs i beslag för utredning.

Re: Brommaobservation från idag

Postat: 15 maj 2009, 18:37
av Kenneth Göransson
När jag skrev mitt inlägg förra veckan, skickade jag en fråga till Bromma och Lfv:

Mycket riktigt är Bromma flygplats ett skyddsobjekt, en exklusiv del av flygplatsens område är dessutom belagt med fotoförbud.Den del av flygplatsen som har fotoförbud är Rampytan belägen intill Graf air terminalen, på airside.Detta fotoförbud har flygplatsen haft i ca 2 år, skyltarna har varit uppsatta lika länge.

Anledning till fotoförbudet är att Graf air är flygplatsens terminal för General Aviation trafik som även omfattar statsluftfartyg vid tex statsbesök m.m.Syftet med fotoförbudet är att lättare kunna hålla området övervakat och vid behov även kunna avvisa närgångna fotografer, detta underlättar för polisen, säkerhetspolisen, flygplatsens bevakning vid tex ett besök med förhöjd hotbild.

Förbudet sträcker sig på landsidan från kurvan vid den gamla boden fram till graf airs parkering. Området slutar där Skyddsobjektskylt med tillägg fotoförbud slutar.Där tar den sedvanliga skyddsobjektsskylten över som inte har tillägget fotoförbud.

Jag hoppas ni fått lite mer klarhet i frågan!

Med vänlig hälsning

Rein Lellep
Chef Operativt Luftfartsskydd
Division Stockholm
LFV
190 45 Stockholm-Arlanda
Tel 08-7976814 Mobil 0708916876
Fax 08-983543
rein.lellep.@lfv.se www.arlanda.se/www.brommaairport.se

Re: Brommaobservation från idag

Postat: 16 maj 2009, 02:22
av Arne M
Kenneth Göransson skrev:När jag skrev mitt inlägg förra veckan, skickade jag en fråga till Bromma och Lfv:

Mycket riktigt är Bromma flygplats ett skyddsobjekt, en exklusiv del av flygplatsens område är dessutom belagt med fotoförbud.Den del av flygplatsen som har fotoförbud är Rampytan belägen intill Graf air terminalen, på airside.Detta fotoförbud har flygplatsen haft i ca 2 år, skyltarna har varit uppsatta lika länge.

Anledning till fotoförbudet är att Graf air är flygplatsens terminal för General Aviation trafik som även omfattar statsluftfartyg vid tex statsbesök m.m.Syftet med fotoförbudet är att lättare kunna hålla området övervakat och vid behov även kunna avvisa närgångna fotografer, detta underlättar för polisen, säkerhetspolisen, flygplatsens bevakning vid tex ett besök med förhöjd hotbild.

Förbudet sträcker sig på landsidan från kurvan vid den gamla boden fram till graf airs parkering. Området slutar där Skyddsobjektskylt med tillägg fotoförbud slutar.Där tar den sedvanliga skyddsobjektsskylten över som inte har tillägget fotoförbud.

Jag hoppas ni fått lite mer klarhet i frågan!

Med vänlig hälsning

Rein Lellep
Chef Operativt Luftfartsskydd
Division Stockholm
LFV
190 45 Stockholm-Arlanda
Tel 08-7976814 Mobil 0708916876
Fax 08-983543
rein.lellep.@lfv.se www.arlanda.se/www.brommaairport.se
Tack Kenneth för den ytterligare infon. Men vad menas med "från kurvan vid den gamla boden fram till graf airs parkering"? Jag förstår vad som är Grafairs parkering men vad är den gamla boden för något eller snarare var låg den gamla boden? Är det möjligen de här två byggnaderna på norra sidan av gatan eller den lilla byggnaden innanför staketet vid Grafairs platta som man menar? Se bilden från Eniros utsiktsbilder på den här länken. http://kartor.eniro.se/query?mop=aq&map ... tq=0&pis=0

Det hade nog därför varit bra om man kunnat få en enkel kartskiss över området från de som ansvarar för förbudsskyltningen. Och om det nu är så att man kan fotografera från utsiktsplatsen med sittplatserna lite närmare terminalbyggnaderna så blir följdfrågan hur långt åt öster man kan vrida kameran utan att det ska anses att man - oavsiktligt förstås :-) - råkar få in något av Grafair i bildkanten. Otydlig förbudsskyltning där det kan bli tolkningsproblem är dessutom inte särskilt befrämjande av åtlydnaden från den flygintresserade allmänheten! Uppsatta skyltar följer förstås de mallar man har för olika förbudsskyltar men det skulle knappast skada med även mindre formella kompletterande skyltar som klart anger vad man får göra vid den aktuella utsiktsplatsen. Man har ju de facto gjort området vid utfarten anpassat för dem som vill stanna till och sitta en stund för att se på flygplanen.

När jag passerade området härom sistens (se inledande trådinlägget) så fick jag intrycket att det var fler och framför allt nyare förbudsskyltar uppsatta på staketet; det är möjligt att det funnits skyltning också tidigare sedan två års tid men jag har faktiskt inte lagt märke till dem förut - och framför allt inte att det var olika skyltar med och utan överkorsad kamerasymbol. Mysteriet tätnar alltså och om det nu är så att det är olika skyltning på staketet - dvs att fotoförbudet inte gäller närmare terminalbyggnaderna - så borde nog skyltningen vara tydligare så att de som traditionellt stannar utmed den här delen av utfartsvägen från Bromma klart förstår att de fritt kan ägna sig åt flight spotting och dessutom ta bilder av startande och landande plan. Ingen är ju betjänt av oklarheter i det här fallet så legitimt flygplansskådande inklusive fotografering och videofilmande borde underlättas - alla är ju trots allt inte paparazzo-fotografer intresserade av Grafairs kunder. ;-)

Re: Brommaobservation från idag

Postat: 16 maj 2009, 19:35
av Christer Sidelöv
UrbanFredriksson skrev:
Man kan få en uppfattning om var det finns skyddsobjekt med fotoförbud på http://www.eniro.se/utsikt/ . Pixeliserat=fotoförbud, som det t ex blev ganska fort efter att FOI flyttat in i Kista.
För den som undrar är det med andra ord absolut förbjudet och förenat med risk för rikets absoluta säkerhet att på marken fotografera och avbilda de flygplan utanför Flygvapenmuseum som alla uppenbarligen och självklart är topphemliga skyddsobjekt och därför rådigt pixeliserade av Eniro!

Det är tur att det finns nån som kan censurera bort sunt förnuft. Vart skulle Sverige vara idag om folk fick tänka själva?

Re: Brommaobservation från idag

Postat: 16 maj 2009, 21:44
av UrbanFredriksson
"Syftet med fotoförbudet är att lättare kunna hålla området övervakat och vid behov även kunna avvisa närgångna fotografer, detta underlättar för polisen, säkerhetspolisen, flygplatsens bevakning vid tex ett besök med förhöjd hotbild."
Va? Så närgångna icke-fotografer är det fritt fram för? Nej: Skyddsvakter får verka även i anslutning till skyddsobjekt också mot icke-fotografer.