Sida 1 av 1

34071 J34

Postat: 19 feb 2016, 18:21
av Bengt Ekbladh
34071 J34
Hawker Hunter F Mk 50
Cn B250 built in 1956 vid Blackpool Squires Gate Factory i Dunsford.
Godkänd 1957-01-21
Lev. 1957-01-11 F8-bD
1961-03-15 F9-bD , -senare 9-29
Totalhaveri 1968-07-04
Kasseras 1968-12-04

1176 ggtimmar

Totalhaveriet 1968-07-04 vid Bredaryd, sv Smålandsstenar.
Kn Per F Sundblad (FFSU) hoppar efter motorstopp, erhöll kotfraktur

((Detta var sista haveriet vid F9))

34071 hamnar på allmän väg mellan Gryteryd och Broaryd och vrakdelar kastades runt flera 100m omkring antände den torra skogen.
Kasseras 1968-12-04

Detta var Sundblads 2:a hopp.
1:a ggn var 1956-08-17 ur J 29A 29224, F16 - ,,sv Vänge kyrka.

Re: 34071 J34

Postat: 25 jan 2019, 22:05
av Bengt Ekbladh
34071 J34

OM Totalhaveriet 1968-07-04 vid Bredaryd,==Broaryd 10 km SV Smålandsstenarsv Smålandsstenar.
...
Under övning i navigeringsflygning på 100-150 m höjd, fart 720 km/h, märkte ff efter 35 min flygning att dragkraften minskade. Ff steg till 2.000 m och svängde mot Halmstad. Motorvarvtalet sjönk efter hand till 500-1.000 rpm. Inga övriga störningar på instrument eller varningslampor. Ff utförde tre återstartningsförsök men glömde slå till spärrventilen. På 500 m lämnade ff (kn PF S) (FFSU) fpl och undkom med en kotfraktur. Fpl hamnade på allmän väg och vrakdelar spreds 100-tals m och antände skogen.
Detta var ff 2:a hopp (1:a ggn 1956-08-17 ur J 29). (B)
Orsaken till motorstoppet har inte kunnat klarläggas med säkerhet men kan ha varit metallavverkning i en tätskiva i blandningsregulatorn, som - genom att den orsakat låsning av stötstången - medfört så stor servobränsleavtappning, att insprutningspumparna slutat leverera bränsle.

Re: 34071 J34

Postat: 26 jun 2019, 22:17
av Bengt Ekbladh