SFF Nya hemsidan

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Gunnar Berns
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:21
Ort: Hälleforsnäs

SFF Nya hemsidan

Inlägg av Gunnar Berns »

Vad roligt att vi har fått en ny, modern hemsida! Lätt att navigera och lättare att få en överblick över innehållet. Skall också, vad jag förstår, bli mycket lättare för regioner och andra att snabbt och enkelt kunna fylla på med ny information eller uppdatera befintlig, mycket bra!
Så stort tack till Henrik Gyllenskiöld och ni andra som varit inblandade i detta projekt!
Gunnar Berns
Användarens profilbild
Lennart Berns
Inlägg: 536
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: SFF Nya hemsidan

Inlägg av Lennart Berns »

Jag instämmer till fullo med lillebror! Många personer har lagt ner hundratals arbetstimmar på den nya hemsidan, på helt ideell basis. Jag tycker att dessa personer är värda både tack och uppskattning, och att detta gärna kan komma till uttryck här på vårt forum. Det är en modern hemsida vi fått, med möjligheter till utveckling. Ännu återstår en del arbete, bl a med nätbutiken. För undvikande av missförstånd har jag själv, uppvuxen på den analoga tiden, inte haft med den nya hemsidans tillblivelse att göra.
Hans Krensler
Inlägg: 350
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: SFF Nya hemsidan

Inlägg av Hans Krensler »

Instämmer med Lennart och tackar för allt arbete som lagts ned för att få en översiktlig och modern hemsida! Om din lillebror kunde trolla till lite mer aktivitet på Forumet också...så bleve det en dubbel-like :cool: :D !!

Mvh Hans K
Ola Laveson
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 feb 2008, 19:02

Re: SFF Nya hemsidan

Inlägg av Ola Laveson »

Hej alla!
Kan inte låta bli att instämma med tidigare "talare" ! Vill också understryka vad Hans säger och hoppas, att nu kanske det blir mer debatt och åsikts- och fakta utbyte över vårt Forum.
Bra jobbat!
Hälsar
Ola
Alexander Thörn
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 apr 2008, 20:36
Ort: Asker, Norge

Re: SFF Nya hemsidan

Inlägg av Alexander Thörn »

Nya sidan är OK tycker jag, men det finns saker att förbättra. Forumknappen är svår att hitta för personer som besöker sidan för första gången. För att öka besöksantalet till forumet tycker jag att den borde ligga som en egen knapp på menyraden överst, inte under menyn "Om SFF". En annan sak som jag tycker sänker kvalitetsintrycket på sidan är den dåliga upplösningen på bilderna som rullar på första sidan. Dessa borde vara bättre.
Användarens profilbild
Lennart Berns
Inlägg: 536
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: SFF Nya hemsidan

Inlägg av Lennart Berns »

Jag är övertygad om att de som arbetar med hemsidan välkomnar feed-back! Fortsätt därför att lämna kommentarer, positiva och mindre positiva. Ingenting är så bra att det inte kan göras bättre.
Hans Krensler
Inlägg: 350
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: SFF Nya hemsidan

Inlägg av Hans Krensler »

Alexander Thörn skrev:Forumknappen är svår att hitta för personer som besöker sidan för första gången. För att öka besöksantalet till forumet tycker jag att den borde ligga som en egen knapp på menyraden överst, inte under menyn "Om SFF".
Håller jag med om, ett bra förslag - om vi skall göra ett seriöst försök att få in mer aktivitet på forumet, så behövs för förstabesökarna en bra synlig knapp på huvudsidan. Och för den delen, inte bara förstabesökarna ;-) ...

Mvh Hans K
Arne M
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: SFF Nya hemsidan – sprid kunskapen!

Inlägg av Arne M »

Hans Krensler skrev:
Alexander Thörn skrev:Forumknappen är svår att hitta för personer som besöker sidan för första gången. För att öka besöksantalet till forumet tycker jag att den borde ligga som en egen knapp på menyraden överst, inte under menyn "Om SFF".
Håller jag med om, ett bra förslag - om vi skall göra ett seriöst försök att få in mer aktivitet på forumet, så behövs för förstabesökarna en bra synlig knapp på huvudsidan. Och för den delen, inte bara förstabesökarna ;-) ...

Mvh Hans K
Jag sällar mig till föregående skribenters åsikter om behovet av en särskild - väl synlig - 'forumknapp' på nya hemsidan för SFF. Det borde ju vara en ytterst enkel - men rimligen också effektiv - metod att leda in nya flygvänner på forumet!

Att sedan få dem att stanna kvar där och också att aktivt engagera sig i forumdiskussionen (och inte bara läsa inläggen) är förstås en helt annan femma och det verkliga eldprovet! Aktiviteten de senaste åren på Svenskt Flyghistoriskt Forum är som konstaterats många gånger inte särskilt livlig jämfört med andra diskussionsfora på nätet och i olika Facebookgrupper.

Den som därför kan finna olika lämpliga metoder att verkligen aktivera besökarna på SFF-forumet är alltså att gratulera! Det finns så mycket samlad kunskap här att lära ut så gack därför genast till datorn, läsplattan och/eller smartfånen och skriv av hjärtans lust! Vem vet vilka dolda 'litterära talanger' som finns där ute i flyg-Sverige?! ;-)
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: SFF Nya hemsidan

Inlägg av Lars Sundin »

Jo, visst är det kul med omväxling. Man tackar. Och det kan ju vara lärorikt att försöka återfinna sina favoriter från den gamla hemsidan.

Nu hittade jag inte innehållsförteckningarna för gamla SFT och FM. Jag var på jakt efter en artikel om hur "norska motståndsmän" fick känna på glidflygning på Skarpnäcks-fältet under krigsåren. Men jag fick "fel 404", detta pdf-dokument saknas!

Rob Mulder hade på FB lagt in ett norsk filmsnutt om halkkörningsträning för bilar. Och se, den var från Skarpnäck!

Tillägg: Litet googlande gav träff på gamla foruminlägg och jag lyckades därigenom få utpekad Jan Waernbergs atikel i SFT 2/1999, som handlar om utbildningen på Skarpnäck av unga norrmän och som jag tidigare skannat men som jag först inte lyckades återfinna. Mitt arkivsystem har inte en helt perfekt klassificering!
Hans Krensler
Inlägg: 350
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: SFF Nya hemsidan

Inlägg av Hans Krensler »

Vi väntar fortfarande på att en väl synlig "Forumknapp" skall dyka upp på SFF-panelen - knappt en och en halv månad har gått sedan Alexander Thörn först kom med det utmärkta förslaget, och redaktionen på SFF-forumet har än så länge inte ens orkat med att ge oss en kommentar, än mindre en förändring :-( ...!

Vi kan bara hoppas att Lennart Berns goda och hoppfullt visa ord inte bara hamnat i ett redaktionellt svart hål...
Lennart Berns skrev:Jag är övertygad om att de som arbetar med hemsidan välkomnar feed-back! Fortsätt därför att lämna kommentarer, positiva och mindre positiva. Ingenting är så bra att det inte kan göras bättre.
tänker och tycker

Hans K
Hans Krensler
Inlägg: 350
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: SFF Nya hemsidan

Inlägg av Hans Krensler »

Är jag orimligt tjatig - vilket jag inte tycker - så säg bara till ;-) :!: :?:

Mvh Hans K
Bengt Ekbladh

Re: SFF Nya hemsidan

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hans Krensler skrev;;
>>>Vi väntar fortfarande på att en väl synlig "Forumknapp" skall dyka upp på SFF-panelen - knappt en och en halv månad har gått sedan Alexander Thörn först kom med det utmärkta förslaget, och redaktionen på SFF-forumet har än så länge inte ens orkat med att ge oss en kommentar, än mindre en förändring .! >>>

Ja hur blir det?

Är det helt omöjligt att få någon respons från ””de som arbetar med hemsidan””.
Hans Krensler
Inlägg: 350
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: SFF Nya hemsidan

Inlägg av Hans Krensler »

Bengt Ekbladh skrev: Är det helt omöjligt att få någon respons från ””de som arbetar med hemsidan””.
Kanske nu när SFF-årsmötet är förbi att någon i redaktionen har tid och ork att svara på denna berättigade fråga, och ännu bättre - göra något åt det!?

Hans K
NACE
Inlägg: 14
Blev medlem: 02 jan 2011, 12:05
Ort: Jonstorp
Kontakt:

Re: SFF Nya hemsidan

Inlägg av NACE »

Hej Hans mfl,
Den nya hemsidan har av alla jag fått kommentarer varit enbart positiva. Jag förväntade nog någon kritisk röst vid lanseringen, det brukar ju inte passa alla med förändring, men dessa uteblev.
Vid sjösättningen 15 februari hade vi fortfarande en mängd information kvar som skulle flyttas från den gamla till den nya. Det gör några få ideellt arbetande isf att köpa tjänsten från hemside utvecklaren för att minimera kostnaderna. Det är fortfarande några länkar som inte är uppdaterade.

Jag hade en diskussion med Ola Laveson, en av SFFs grundare, på årsmötet om Forumets roll. Det kan uppfattas som om att Forumet ges en mindre betydelse när det krävs att navigera ner ett led under "Om SFF". Det är inte avsikten, vilket jag försäkrat Ola om. Forumet är en viktig imformationskälla och lever upp till sin roll bäst med inlägg som tillför läsarna saklig information om flyg i allmänhet och flyghistoria i synnerhet. Jag har nyligen själv hittat ovärderlig information om ett ämne som berör en kommande årsrevy.

Beträffande hemsidans layout med knappar mm, kommer den att vara levande och förändras under hand. Vi kommer att sträva efter enkelhet och det finns fortfarande en del att göra där.
En ny styrelse valdes för drygt en vecka sedan. Den kommer inom kort att hålla sitt första arbetsmöte och hemsidans fortsatta utveckling är en av punkterna. Inom styrelsen finns en Webmaster funktion med det övergripande ansvaret, men vi kommer också att fördela arbetet inom ett redaktionsråd. Era och medlemmarnas synpunkter är viktiga för oss, alla input välkomnas och kommer att behandlas. Det innebär dock inte ett löfte om omedelbart genomslag för alla förslag.

Jag ber dock om tålamod. Ideellt arbete tar sin tid och vi behöver se till helheten i utvecklingen av hemsidan.

Vänliga hälsningar
Bengt Olov Näs
Ordförande
Hans Krensler
Inlägg: 350
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: SFF Nya hemsidan

Inlägg av Hans Krensler »

Hej Bengt Olov!

Vi tackar dig för ditt klarläggande, om forumets och även startknappens betydelse - och jag tror nog att vi kan uppbåda det nödvändiga tålamodet till den dag då SFF-forumet på SFFs startsida får den betydelse och den plats den förtjänar.

Vad som emellertid inte har skötts på korrekt sätt är att vi får vänta veckor, ja månader på att få detta besked. Trots ett flertal förfrågningar under en längre tid. Det är respektlöst och onödigt - ett par rader, så som du nu har gett oss, av ansvarige för forumet hade räckt...men de kom inte...

Med hopp om förbättring och mer uppmärksamhet

Hans K
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"