Sida 1 av 1
Flygplansvrak i havet utanför Visby?
Postat: 10 maj 2009, 00:31
av Hans Krensler
Riksantikvarieämbetet uppför under nummer 731:79 ett flygplan. liggandes i vattnet strax utanför och sydväst om Visby (koordinater, lat/long: 57,6292/18,2434). Beskrivningen är kortfattad: Tolkas som flygmaskin, ca 10 gånger 10 meter. Påträffades vid bottenundersökning med sidoseende ekolod.
Fråga: Känner någon till vad för plan det rör sig om, och under vilka omständigheter det hamnade i havet?
Obekräftade uppgifter talar om något som hände för 60 år sedan...men, som sagt, gäller ev. något annat...
Hans Krensler
Re: Flygplansvrak i havet utanför Visby?
Postat: 10 maj 2009, 05:02
av Lars Sundin
I november 1998 störtade en PA-28 ungefär här under tragiska omständigheter. Se
http://www.havkom.se/virtupload/reports/c1999_23.pdf. Dock sägs att större delen av flygplanskrovet bärgades.
Jag är inte heller hemma på de olika sätt att ange position som förekommer; SHK anger "5738N 1811E". Efter litet funderande finner jag dock att denna PA-28 slog ned någon kilometer eller två längre ut från kusten än Riksantivarieämbetets fynd.
4 september 1945 störtade en B 18A (18113) 2 km NNO om Visby i havet (nära stranden av väderstrecksuppgiften m m att döma).
Lars S
Re: Flygplansvrak i havet utanför Visby?
Postat: 10 maj 2009, 11:16
av Klas Andersson
Det har faktist störtat ett plan strax söder om Visby ! jag är ganska säker på jag läst om det i SFT ??
fanns väl även bilder ? någon gammal dubbeldäckad sak ? Men visst bärgades väl även det ?
Som Lars skriver så störtade en B18 strax norr om Visby ,ungefär utanför Norderstrands camping ,jag har forskat lite om det där ,främst för jag varit mycket på Gotland och att en barndomskamrat och granne till min mor omkom i det haveriet , av det planet skall det finnas en del "skrot" kvar i havet ,
även om det mesta bärgades , Jag har dock aldrig brytt mej om att dyka där , det ligger vid den sk, "pallkanten " och borde inte gå att se med sonar på grund av ojämn botten och mycket sten
Re: Flygplansvrak i havet utanför Visby?
Postat: 10 maj 2009, 12:44
av Klas Andersson
Så här ser det ut , följer man övre punktade linjen i fyrens vita sektor nedåt sydväst ,så slutar den vid djupsiffran 87 meter , ungefår där är Lars angivna position
den av Hans angivna är en mycket exakt GPS position
B18 ligger alltså norr om stan ,tänker man en linje från flygplatssymbolen ut till djupsiffran 36 ,så är haveriplatsen inne vid stranden ungefår i skarven mellan blå och vit djupkurve markering, kanske lite norrut ,där det är en "nolla"
Re: Flygplansvrak i havet utanför Visby?
Postat: 10 maj 2009, 13:34
av Lars Sundin
Klas Andersson skrev:Det har faktist störtat ett plan strax söder om Visby ! jag är ganska säker på jag läst om det i SFT ??
fanns väl även bilder ? någon gammal dubbeldäckad sak ? Men visst bärgades väl även det ?
...
Jo, måndagen 1 augusti 1938 störtade en Fokker S 6 nr 338 som startat från Visborgsslätt söder om Visby för att målbogsera vid Tofta skjutfält söderöver. Trumman för bogserlinan lossnade när korven skulle spelas ut och låste den dubbelkommandospak denna S 6 var utrustad med. De båda ombordvarande hoppade fallskärm men föraren drunknade. Planet slog i vattnet kanske 500 meter från stranden något söderut från Högklint (ungefär vid djupsiffran 18).
Vraket bärgades.
Om detta berättade Curt Jacobsson detaljerat i SFT nr 5/98, med kartbild visande nedslagsplatsen inritad.
Lars S
Re: Flygplansvrak i havet utanför Visby?
Postat: 10 maj 2009, 15:09
av Hans Krensler
Jag tackar för hjälpen, Lars och Klas! Undrar hur starka strömmarna är på Gotlands västsida, jämn eller oregelmässig botten?. Kan ett plan släppas med över en viss sträcka utan att slipas sönder?
Enligt uppgift är planet tydligen ganska välbevarad, men ej undersökt. Finns ej på sjökort. Den "hittades" av marinarkeologen Göran Ankarlilja, 2006, i samband med "Lokalisering av känt vrak och bottenundersökning för ankringsområde på Visby redd." Fyndorten är markerad med ett gult
R pa RAä's karta.
Hans
Re: Flygplansvrak i havet utanför Visby?
Postat: 10 maj 2009, 17:33
av Lars Larsson
Två kandidater till, båda Lansen:
S32C 32902
Haveri 600825 vid Gotland pga motorstopp.
A32A 32024
Haveri 610913 vid Visby pga FOD vid raketskjutning.
Vid båda haverierna hoppade besättningen.
Någon som vet lite mera exakt var dom "kom ner" ?
/Lars Larsson
Re: Flygplansvrak i havet utanför Visby?
Postat: 10 maj 2009, 20:23
av Lars Sundin
Lars Larsson skrev:
...........A32A 32024
Haveri 610913 vid Visby pga FOD vid raketskjutning.
...
/Lars Larsson
Detta haveri inträffade vid Gute, ca 25 km öster om Visby längs vägen mot Slite. En person i Visby hade sänt SFF material inklusive tidningsklipp om några haverier på Gotland och jag förde in haveriet i SFF Kronologi och skrev en not:
Haveriet 1961-09-13 nära Bäl på Gotland är föremål för en artikel i "Gotlänningen" nästföljande dag med intervjuer med ögonvittnen. Vrakdelar spreds över ett stort område och "...Planet slog ner endast några tiotal meter från Birger Hellgrens gård vid Gute och om planets riktning hade varit 30-40 meter mera västlig hade katastrofen varit ett faktum. Som genom ett under räddades även hr Hellgrens grannar, makarna Gustaf och Helga Larsson. De stod och gjorde en hästhacka klar just på nedslagsplatsen tio minuter tidigare." Ombord på Lansenplanet var föraren kadett Hans G Hjort samt Sjökrigsskolans chef, kommendör Hans C:son Uggla. De båda räddade sig med fallskärmshopp från ca 500 meters höjd och hämtades snabbt av en helikopter för transport till sjukhus enligt artikeln.
Man hade övat anfall mot Enholmen står det i artikeln, alltså utanför Slite. Eller avses Skenholmen, norr om Furillen?
Lars S
Re: Flygplansvrak i havet utanför Visby?
Postat: 10 maj 2009, 21:44
av Hans Krensler
Saxat från helagotland.se (men jag antar att denna olycka hände strax norr om Visby):
"Ett tvåmotorigt flygplan, av typen Gloster Meteor, med plats för två personer störtade knappt två kilometer nordost om Själsö vid 15:10-tiden den 21 januari 1959.
Ombord fanns två personer, kapten Allan Abrahamsson och direktör Gösta Andrée, dåvarande chefen för Visby flygplats. Båda omkom omedelbart vid kraschen.
Orsaken till olyckan troddes vara att ett flygplan av typen DC6 först fått problem på landningsbanan på Visby flygplats. Olycksplanet hade för avsikt att landa på Visby flygplats men tvingades avbryta eftersom landningsbanan var blockerad av DC6:an. På låg höjd och med ont om bränsle gjorde piloten en tvär högersväng men tappade kontrollen över planet som störtade mellan Brissund och Själsö.
Olyckan är den värsta flygplansolycka som inträffat på Gotland under efterkrigstiden. I mitten av 1990-talet störtade kommunens ambulanshelikopter norr om Visby. Då omkom tre personer."
Hans Krensler
Re: Flygplansvrak i havet utanför Visby?
Postat: 10 maj 2009, 23:14
av Klas Andersson
Jag har nu kollat nogrannare och får ta tillbaka vad jag skrev om att Hans position är en exakt GPS position !!
Det är helt galet ! på sjön används "Kartdatumet" WGS 84 , och enligt en mätning med det , så hamnar man totalt fel !
inne på land , !!
Jag missuppfattade Lars !! hans position är ju på PA-28an !!
det är alltså den som havererade vid djupsiffra 87 på min kartbild !
Slutsats :
just nu har jag ingen susning om hur man mäter ut Hans position !!!
använder "Arkeologerna " något annat än WGS 84 på sjön ? Rikets nät , X-Y kordinater ?
Har tyvärr ingen koll på sådant
Re: Flygplansvrak i havet utanför Visby?
Postat: 11 maj 2009, 00:47
av Christer Sidelöv
I början-mitten på 60-talet försvann en tvåmotorig PA-23 i vattnet under inflygning i dåligt väder mot Visby flygplats. Varken flygplan eller piloten Buskas har hittats sen dess!
Re: Flygplansvrak i havet utanför Visby?
Postat: 11 maj 2009, 05:02
av Lars Sundin
Christer Sidelövs uppgift är högeligen intressant. "Mitt" vrak från november 1998 (SE-KIX) har ju i stort bärgats och låg längre ut än Riksantikvarieämbetets fynds koordinater (som väl är lat och long i helt decimal form; jag försökte "i morgondimman" göra en rimlighetsbedömning vad RÄ resp. SHK menade).
Jag letade hos föreningen "Nålstens Vänner" på
http://home.swipnet.se/nv/index.htm efter någon uppdragsrapport från Flygvapnets flygräddningstjänst som kunde beröra haveriet Christer berättar om men där täcks inte det tidigare 60-talet in i det material som tacknämligt har överförts till webben. Originalrapporterna finns hos FV-museet.
Här finns många dramatiska episoder och här är två exempel med anknytning till flyg och Gotland (det ena avser SE-KIX-haveriet):
69-06-16 Fo, Sj, Bm, Est.
På väg till Visby i luften kl 1130 strax före punkt extra uppfattade vi i radion att civilt flygplan halvvägs mellan Visby och Norrköping hade motortrubbel. Han återvände mot Visby och förlorade höjd allt eftersom. Vi gjorde träffpunktsberäkning och fick se honom på 20 m höjd just före nödlandningen som skedde 1,5 – 2 km från stranden strax SW om Lummelunda kl 1145. Föraren uppvinschades och var kl 1149 i hkp. Flygplanet sjönk mycket snabbt. Ingen chans att få en slinga om stjärten. Bra triangelförbindelse på radio mellan flygplan, tornet och oss. Bojmarkering utlades på platsen. Flygplanet var en Cheeroke, Pa 424, SE-EDF. [SE-EDF var en Piper Comanche och nedslagsplatsen låg norr om Visby.)
98-11-19 Ado, Per, Kan, Säd, Bar.
Flygplan saknas! En Piper Cherokee, PA 28, SE KIX på väg mot Kalmar saknas kort efter start från Visby flygplats klockan 1647. Två man befaras ha omkommit i en flygkrasch strax utanför Högklint på Gotlands västra kust. Planet tillhörde Kalmar flygklubb och hade kommit till Visby tidigare på dagen med fyra passagerare, tre män och en kvinna. En av männen samt kvinnan stannade kvar på Gotland. Vid olyckstillfället rådde kraftiga snöbyar i området och sikten var delvis mycket dålig. Efter larm från ARCC klockan 1704 startade H 91 med besättning, Bernt Andersson, Ove Persson, Benny Karlsson, Anders Svärd och Mikael Barkström, klockan 1734 mot förmodad nedslagsplats. Efter sökning i 3 timmar landade H 91 Visby för tankning, utan resultat. Efter förnyad start kl 2115 fortsatte sökning i området, klockan 2144 hittades en flytväst i havet som tillhörde Kalmar FK och kommer från det saknade planet. Övriga deltagande enheter i området var kustbevakningen fpl och båtar, sjöfartsverket, Marinen, Räddningstjänsten och försvaret. Dessutom sökte Gotlandsfärjan Thjelvar i området. H 91 landade klockan 2215. Flygtid 4 tim.
Till detta är att säga att
Namnet NÅLSTENS VÄNNER kommer från en sydprick ( N 5606,14 E1519,47) tratt över tratt, som ligger söder om Gölandet söder Ronneby. Den pricken ligger i Helikopterdivisionens
övningsområde och har i många herrans år utgjort målet vid övningsinflygningar mot fingerade nödställda till havs. Varje helikopterbesättning har under årens lopp gjort flera hundratals inflygningar mot Nålsten under alla tänkbara väderförhållanden.
(Jag gissar N 5606,14 skall tolkas som 56 grader och 6,14 minuter norr.)
Lars S
Re: Flygplansvrak i havet utanför Visby?
Postat: 11 maj 2009, 05:58
av Christer Sidelöv
Jag letade vidare via Sveriges dödsbok och kom fram till att haveriet jag nämner ovan bör ha skett 27 augusti 1965. Nån annan bör kunna komma fram med vilken PA-23 (förmodligen tillhörande Nyge Aero) som havererade det datumet.
Re: Flygplansvrak i havet utanför Visby?
Postat: 11 maj 2009, 06:03
av Fredric Lagerquist
Christer Sidelöv skrev:Jag letade vidare via Sveriges dödsbok och kom fram till att haveriet jag nämner ovan bör ha skett 27 augusti 1965. Nån annan bör kunna komma fram med vilken PA-23 (förmodligen tillhörande Nyge Aero) som havererade det datumet.
Aztec'en som eftersöks är SE-ECA. Ägdes av Nyge Aero vid haveritillfället 650827.
Re: Flygplansvrak i havet utanför Visby?
Postat: 11 maj 2009, 15:27
av Lars Sundin
Klas Andersson skrev:
..........just nu har jag ingen susning om hur man mäter ut Hans position !!!
använder "Arkeologerna " något annat än WGS 84 på sjön ? Rikets nät , X-Y kordinater ?
Har tyvärr ingen koll på sådant
Hej Klas!
Jag har ägnat förmiddagen att försöka begripa litet om vad "folk" menar med sina koordinatangivelser. Jag kommer fram till att det vördade Riksantikvarieämbetet nog helt korrekt använt WGS 84 i "decimalformat". Till lands i Sverige används/har använts i kartsammanhang olika referenssystem som jag inte försökt greppa men man har nu kommit så långt i kunskapen om vårt klots egentligen ganska knöliga form att man kan omforma koordinaterna för ett system till vad de blir i ett annat referenssystem och bara komma några decimeter fel. Det finns omräkningshjälpmedel på webben, t ex
här; jag känner inte sajten närmare. Lantmäteriet har information
här (som jag heller inte läst).
GPS-folk (eller åtminstone geocachare) använder väl i allmänhet det mellersta av följande tre format:
Normal GPS Coordinates (WGS84 Datum)
Decimal N 57.6292 E 018.2434
DDD MM.MMM N 57° 37.752 E 018° 14.604
DDD MM SS.SSS N 57° 37' 45.1200" E 018° 14' 36.2400"
Det finns en svensk standard där long och lat skrivs som exempelvis "5738N" varvid menas latitud 57 grader och 38 minuter nordlig bredd, och SHK verkar följa den.
(Jag har i populärbeskriningar läst ordet "decimalminut" och därmed menas inte en hundradels grad som en bildad människa som läst om franska revolutionen skulle tro utan tio-/hundra-/tusendelar av en hederlig minut; en sådan det går 60 av på en grad).
Alltnog, här ett försök att lägga ut RÄ:s fyndposition samt SE-KIX-positionerna (längst ut). Jag tycker RÄ-positionen det stämmer rätt bra med Hans K:s bild. SHK kallar -KIX-positionen ca 5 km sydväst om Visby; tja. (Alltså: Har jag tänkt fel i alla fall?)
Den vita linjen är 5 km lång. Observera de olika sätten att skriva long och lat (Google Earth verkar snappa vilket av de tre det är utan att man behöver förklara sig). Själsö ligger just i överkant av bilden; det är ingen ö utan en plats vid stranden (typ "gotländsk fiskeläge"). Hans K nämde platsen i samband med Meteor-kraschen 21 januari 1959 (som inte hände på flygplatsen som det står i Kronologin; banan var spärrad av ett plan som fastnat men man väntade på att den skulle röjas, och så tog bränslet slut på finalen. Jag har någonstans läst att om man tidigt beslutat att sticka över till fastlandet hade det kanske varit bättre.)
SOS-helikopterns krasch 31 oktober 1994 inträffade över havet ca 20 km norröver; man kan läsa spaningsdetaljer hos "Nålstens vänner". Ett minnesmärke
finns.
Högklint är den udde som syns någon centimeter ovanför bildens nederkant. Udden är hög med en lodrät brant. (Vi som brukade besöka Försvarshögskolans föreläsningssal på Valhallavägen minns Jacob Häggs stora målning av ett pampigt örlogsfartyg med Högklint i bakgrunden.)
Tillägg: Jag googlade förstås och fann så småningom litet material som ger en uppfattning om varför man undersöker området (att förvissa sig om att inget värdefullt kulturarv ankras sönder). Om flygplanvraket inget ytterligare; nå djup 50 meter kan man läsa.) Se
http://www.lansstyrelsen.se/gotland/Pre ... 1-10-2.htm.
Tillägg 2: Gjorde en "idiot-googling" på
Meteor + Själsö. Och minsann! Fann detta:
http://www.helagotland.se/nyheter/artik ... id=4735951.
Lars S
Re: Flygplansvrak i havet utanför Visby?
Postat: 11 maj 2009, 21:28
av Hans Krensler
Lars - ett STORT hjärtligt tack för dina heroiska bemödanden att få tag på de rätta koordinaterna i denna vrakhistoria! Men jag antar att till syvende og sist får vi väl skicka ned någon i djupet utanför Visby för att klara identifikationen!
I juni åker jag själv till Gotland, nej, absolut ingen djupgång(!), men jag ska höra mig för om någon vet mer...?!
Vänligen Hans Krensler
Re: Flygplansvrak i havet utanför Visby?
Postat: 11 maj 2009, 22:04
av Klas Andersson
Bra jobbat Lars ! jag har kommit till samma resultat !
jag ställde om mitt sjökortsprogram (Ozi explorer) till att visa positioner i "Decimaler " OCH ! då får jag Hans position på samma ställe som du !!
Hans position är så exakt (många siffror!) så det inte går att sätta markeringen exakt med pekaren ! men den är nu högst någon millimeter fel !
det är den punkten som är kopplad till en gul fyrkant med en 1:a i , "waypoint 1 " den ligger i den runda röda markeringen lite SV hamnen .
Vad den runda röda grejen betyder har jag just nu ingen koll på ,,, fast jag har en sjöbefälsexamen .......
obegripligt varför man anger positioner på ett sådant sätt ???
PA 28ans position är ju inte alls lika exakt (mindre siffror)
skall trixa lite och se om den ochså är angiven i något skumt format, men just nu tror jag vi har den riktig
Tilllägg:
som jag uppfattar PA 28:ans position så anger den en ruta som är 1852x1000meter
om den låg på exakt den angivna positionen (osannolikt )borde det vara angett nollor efter , alltså 57,38,000 18,11,000
i det här fallet så är avståndet från 57,38 till 57.39 en distansminut =1852 meter
och från 18.11 till 18.12 är det 1000 meter ,
Hade man skrivit exempelvis 57,38 ,426 - 18,11,739 så hade man haft en exakt position ,
det är så min GPS visar en position med bara några meters fel , angivet på det sättet så kan man ochså mäta ut positionen på rutnätet i ett pappers sjökort .
(även om rutnätet inte medger så exakt mätning)
det kan man inte göra med RAs " Decimal" sätt att ange sin position (anser jag just nu ialla fall ! )
har man däremot en punkt på ett pappers sjökort så mäter man ut den och kan då inte i praktiken inte få positionen nogrannare än
exempelvis (tar bara några siffror) 58,11,23 12,45,78 det behövs heller inte eftersom de flesta sjökort baseras på mätningar från 1800-talet ,
och de stämmer inte helt med verkligheten
min första tanke var att Hans/RAs position var "normal" men att man bara missat sätta ut komma tecken ,men så var det tydligen inte .......
är ganska trött och har inte räknat på sådant här på hela vintern ! får se om Lars håller med !
(tänkte lägga in några smilies ! men det funkar inte ! är det samma för fler ?)
Re: Flygplansvrak i havet utanför Visby?
Postat: 12 maj 2009, 17:23
av Klas Andersson
Är väl dags spåra ur tråden lite ? men bara lite !
DET finns faktist ett vrak av en Piper Astec´på de kartor vi visat !!!!!
men inte på havbotten ! utan på Kneippbyns "skrotgård" !!
det är ett plan som tidigare satt på en ställning vid Pippi Långstrumps hus !
jag har varit inne i den och sett en skylt som säger SE-EIY !
som jag hört var detta ett plan som dagligen flög tidningar-Post till Gotland , men som skrotades efter en taskig landning ?
Re: Flygplansvrak i havet utanför Visby?
Postat: 30 dec 2012, 02:49
av D.Lardek
Hans Krensler skrev:Saxat från helagotland.se (men jag antar att denna olycka hände strax norr om Visby):
"Ett tvåmotorigt flygplan, av typen Gloster Meteor, med plats för två personer störtade knappt två kilometer nordost om Själsö vid 15:10-tiden den 21 januari 1959.
Ombord fanns två personer, kapten Allan Abrahamsson och direktör Gösta Andrée, dåvarande chefen för Visby flygplats. Båda omkom omedelbart vid kraschen.
Orsaken till olyckan troddes vara att ett flygplan av typen DC6 först fått problem på landningsbanan på Visby flygplats. Olycksplanet hade för avsikt att landa på Visby flygplats men tvingades avbryta eftersom landningsbanan var blockerad av DC6:an. På låg höjd och med ont om bränsle gjorde piloten en tvär högersväng men tappade kontrollen över planet som störtade mellan Brissund och Själsö.
Olyckan är den värsta flygplansolycka som inträffat på Gotland under efterkrigstiden. I mitten av 1990-talet störtade kommunens ambulanshelikopter norr om Visby. Då omkom tre personer."
Hans Krensler
Olyckan med ambulanshelikoptern du nämner var med den första hkp man använde som riktig ambulans på ön. En BO105CBS, med en besättning av tre personer som havererade i dåligt väder strax utanför Stenkyrkehuk. Det finns ett minnesmärke placerat på stranden rakt in från haveriplatsen. Besökte själv denna minnesplats i somras för första gången, då den inte är lätt att hitta tyvärr.
/Lak
Re: Flygplansvrak i havet utanför Visby?
Postat: 03 jan 2013, 01:27
av LN-BFT
Angående Gotland og ambulansehelikopter typ Bo 105, så var det en prøveperiode ca. august til october 1987 med SE-HSG op. av Heli AB.( Kilde Göran Wallert " Flygminnen 1" side 36)
Den senere permanente operasjon fra 1992 var SE-JBS, som havarerte october 1994.
Re: Flygplansvrak i havet utanför Visby?
Postat: 03 jan 2013, 21:02
av Klas Andersson
jag ser att mina kartbilder försvunnit ! det beror på att "Webshots " ,där dom fanns slått igen !
jag har nu lagt upp de flesta av mina bilder därifrån på "Photobucket"
om det är nån som har intresse av kartbilderna så kan jag ev få fram och lägga upp dom igen
De finns nog djupt inne på nån hårddisk !