Sida 1 av 1

SE-HCZ, Hughes 269B

Postat: 29 feb 2016, 10:09
av Sven-Erik Jönsson
SE-HCZ
Typ: Hughes 269B (300)
c/n: 0053
Tillverkad år 1964

Fd: N8734F, D-HARD
Registerad 1964-06-12 Svenska Aeroplan AB, Linköping
1965-09-14 SAAB AB, Linköping
1968-11-29 AB Helikoptertjänst, Mora
1970-12-23 SAAB-Scania AB, Norrköping
Innehavare 1971-06-08 Helikopter-Service, Rödovre, Danmark
1971-08-31 SAAB-Scania AB, Norrköping
1972-02-28 AB Nord-Flyg, Eskilstuna
Haveri 1975-06-02 Frösve, Skövde, nödlandning pga onormala vibrationer
Avreg 1982-08-31 Ej luftvärdig sedan mer än tre år.
SE-HCZ i Örebro 1972-05-27. Foto via Göran Wallert.
SE-HCZ i Örebro 1972-05-27. Foto via Göran Wallert.
SE-HCZ 1972-07-19. Plats ej känd. Foto: Leif Fredin.
SE-HCZ 1972-07-19. Plats ej känd. Foto: Leif Fredin.

Re: SE-HCZ, Hughes 269B

Postat: 05 mar 2016, 10:40
av Leif Fredin
1972-07-19, plats är Ljusdal.

Re: SE-HCZ, Hughes 269B

Postat: 05 mar 2016, 10:44
av Sven-Erik Jönsson
Tack Leif, jag för in uppgiften i SFF fotoregister.
/Sven-Erik

SE-HCZ Hughes 269B (300B)

Postat: 05 apr 2016, 21:00
av Paul R Compton
Tillverkningsnr angivit som 0053 på NRB:et #1879 daterad 19640612 men enligt US Export CofA daterad 19640422 34-0053

Source credit: LFV Centralarkivet

Re: SE-HCZ, Hughes 269B

Postat: 05 jul 2016, 15:21
av Hans Spritt
SE-HCZ (27.07.72).jpg
SE-HCZ på Örebro Gustavsvik 27 juli 1972.
Foto: Hans Spritt.

Re: SE-HCZ, Hughes 269B

Postat: 16 apr 2025, 21:18
av Sven-Erik Jönsson
Tavs Aas Mortensen har påtalat att denna helikopter sannolikt var tillverkad 1963.
N8734F 19JUN1963 (NOT cnl. untill 15NOV1972!)
Skärmdump av FAA registersida. Här framgår att helikoptern registrerades redan 19 juni 1963.
Skärmdump av FAA registersida. Här framgår att helikoptern registrerades redan 19 juni 1963.

SE-HCZ Hughes 269B

Postat: 18 apr 2025, 21:35
av Paul R Compton
Enligt min mening är det högst osannolikt att YoM är 1963 pga flera orsaker.
SE-HCZ:s tillverkningsnumret är 34-0053. Enligt tillverkarens dåvarande system, prefixen '34' indikerar att denna Hughes 269B är byggt Mars (3), 1964 (4). Så fungerar systemet. Finns ett par sajter som föredrar '44' men '34' skall vara korrekt enligt tillhörande US Export CofA & Bill of Sale.
För det andra, det faktum att
The 269B version obtained FAA certification on December 30, 1963. citerat från tillverkarens webbsajt,
För det tredje, och först och främst, förklaringen till varför det inte inte bara osannolkt men omöjligt ligger i att N8734F är en Hughes 269A med c/n 22-0053 där prefixen '22' indikerar att denna Hughes är byggt Februari (2), 1962 (2). Med andra ord, det handlar om helt olika individer och helikoptrar. Tavs skriver om N8734F: en Hughes 269A c/n 22-0053 som har ingen koppling alls till SE-HCZ som är en Hughes 269B c/n 34-0053. Det anges tydligt på FAA sidan längst ner att det är en 269A. Slutsatsen: Bra om källan - i det här fallet FAA webbsajten - kontrolleras noggrant på förhand.