60 år sedan fyra J 28 flög in i Kullaberg

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9950
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

60 år sedan fyra J 28 flög in i Kullaberg

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Det är idag 60 år sedan fyra J 28 Vampire i fyrgrupp från F 14 i Halmstad, pga felberäkning vid planering av flygvägen för ett fingerat anfall på Revingehed, flög in i Kullaberg, varvid samtliga fyra förare omkom.
Hallandspostens medarbetare/journalist, tillika SFF-medlem har skrivit två, i mitt tycke mycket bra artiklar i dagens HP, en med rubriken "60 år sedan dödsolyckan" och en med rubrik "625 svenska flygare dog i kalla kriget". Artiklarna omfattar fyra helsidor (2 dubbla helsidor) i tidningen.

Här kan Du ta del av artiklarna:
60 år sedan dödsolyckan

625 svenska flygare dog i kalla kriget

/Sven-Erik Jönsson
Bengt Ekbladh

Re: 60 år sedan fyra J 28 flög in i Kullaberg

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Bra uppföljning Sven-Erik Jönsson.
"Vamparna" var klassade som attackplan !
(hur "bra"/verksamma de var i denna roll får andra berätta)

--- Haveriet vid Kullaberg 1956-03-04::Planen var::

A 28B 28357 F14 vit D---- divC Nils Ahlqvist
A 28B 28288 F14 blå G---- Karl-Axel Persson
A 28B 28298 F14 blå N--- Ulf Armtoft
A 28B 28295 F14 blå K--- Tage Gustafsson

Man kan läsa vidare på ::
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=30&t=8498
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9950
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: 60 år sedan fyra J 28 flög in i Kullaberg

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

I fredags, den 4 mars hölls en minneshögtid vid FMTS, fd F 14 i Halmstad och som också uppmärksammades i Hallandsposten.

Länk till artikeln: http://hallandsposten.se/nyheter/halmst ... gamla-f-14

/Sven-Erik
Arne M
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: 60 år sedan fyra J 28 flög in i Kullaberg

Inlägg av Arne M »

Sven-Erik Jönsson skrev:I fredags, den 4 mars hölls en minneshögtid vid FMTS, fd F 14 i Halmstad och som också uppmärksammades i Hallandsposten.

Länk till artikeln: http://hallandsposten.se/nyheter/halmst ... gamla-f-14

/Sven-Erik
En mycket tragisk flygolycka som inte borde ha ägt rum kan man tycka. Men hur var de tekniska möjligheterna på dåtidens flygvapenplan att upptäcka hinder alternativt närheten till marken? Jag vet att det 1956 inte fanns något modernt ground proximity warning system (GPWS) i Vampire-planen. Men vad fanns det då istället för rutiner för att undvika sådana här s.k. CFIT-olyckor redan på 50-talet?

Det kan ju knappast ha varit så att man tillät flygning i moln och obefintlig sikt så här nära marken under fredsförhållanden då man måste ta tillbörliga säkerhetshänsyn. Borde det inte därför ha funnits regler som hade förbjudit den aktuella flygövningen med de väderleksförutsättningar som då rådde? Eller i varje fall att övningen skulle ha avbrutits när sikten försämrades och planen då också skulle ha beordrats att gå upp tillräckligt högt över marken för att undvika risken för CFIT i den kända terrängen på Kullaberg?! Är det någon som känner till de dåtida systemen och regelverket för dessa flygövningar?
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"