Sida 1 av 1
Frivilliga Flygkåren FFK - En del av svensk flyghistoria
Postat: 15 maj 2009, 13:04
av Hans E Fredbäck
FFK har en intressant hemsida.
http://www.ffk.se
Vänligen
Hans-Erik Fredbäck
Re: Frivilliga Flygkåren FFK - En del av svensk flyghistoria
Postat: 18 maj 2009, 16:46
av Håkan Olsson
FFK skapar historia hela tiden.
Här är en länk som visar vad vår webmaster var sysselsatt med under gårdagen:
http://hn.se/nyheter/varberg/1.470057
Re: Frivilliga Flygkåren FFK - En del av svensk flyghistoria
Postat: 18 maj 2009, 20:44
av Sven-Erik Jönsson
När Håkan nu sagt A - får jag säga B, och har därför på galleriet lagt ett antal foton från övningen. Se
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=2&t=1489.
/Sven-Erik
Re: Frivilliga Flygkåren FFK - En del av svensk flyghistoria
Postat: 18 maj 2009, 22:55
av Håkan Olsson
Sven-Erik,
Jag tackar för mycket bra bilder. Jag är imponerad av att du hade med dig kameran med dig ner i vattnet, det gör att bilderna blir ganska unika i sitt slag.
Som du vet så var jag ute och övade med flyginsatsgruppen och kunde inte delta i övningen på grund av det men jag hoppas det blir fler tillfällen framöver eftersom jag inte vinschövat sedan 2004.
Re: Frivilliga Flygkåren FFK - En del av svensk flyghistoria
Postat: 20 maj 2009, 19:22
av Lars Sundin
Här är litet om FFK på östkusten där vattnet kanske inte är så salt men vått och kallt nog. FFK är inte bara historia utan verkar även för i att trygga återväxten inom flyget. Efter att du läst presentationen på
http://www.ffkstockholm.se/, klicka så på "I have a dream".
Lars S, som inte är involverad i FFK men tycker det är något visst med Gotland
Re: Frivilliga Flygkåren FFK - En del av svensk flyghistoria
Postat: 26 maj 2009, 22:03
av Håkan Olsson
Angående FFK så kan det ju vara intressant att veta att det svenska försvarets fotospaningskapacitet mellan tidpunkten då SF 37 togs ur tjänst och SPK 39 började levereras till förband var just FFK:s hemvärnsflyggrupper.
Skillnaden mellan en SF 37 och en Cessna eller PA-28 utrustad med spanare och handkamera är ju ganska stor men det var vad som stod till buds under några år.
Re: Frivilliga Flygkåren FFK - En del av svensk flyghistoria
Postat: 26 maj 2009, 22:23
av Bengt Ekbladh
Därför så få rapporter om oljeutsläpp då, eller upphörde de plötsligt?
Bengt
Re: Frivilliga Flygkåren FFK - En del av svensk flyghistoria
Postat: 26 maj 2009, 22:39
av Håkan Olsson
Oljeutsläpp och liknande ligger ju mera inom kustbevakningens ansvarsområde och ders flygplan var ju groundade en längre tid. Alla hjälps ju åt att rapportera sådana upptäckter så det är nog en kombination av flera olika orsaker om rapporteringen minskat.
FFK:s havsövervakning har ju minskat drastiskt på sista tiden på grund av ekonomisk åtstramning och det borde ju även ge som resultat att det rapporteras mindre.
Re: Frivilliga Flygkåren FFK - En del av svensk flyghistoria
Postat: 26 maj 2009, 22:40
av Lars Sundin
När det gäller bevakningen av vad som händer utanför våra kuster (som oljeutsläpp) har vi dock sedan länge ett kvalificerat kustbevakningsflyg med betydligt mer avancerade system för spaning och analys än vad försvarsmakten har. Se
http://www.kustbevakningen.se/kbvtempla ... spx?id=763
Lars S
Re: Frivilliga Flygkåren FFK - En del av svensk flyghistoria
Postat: 27 maj 2009, 00:02
av Erik
Håkan Olsson skrev:Angående FFK så kan det ju vara intressant att veta att det svenska försvarets fotospaningskapacitet mellan tidpunkten då SF 37 togs ur tjänst och SPK 39 började levereras till förband var just FFK:s hemvärnsflyggrupper.
Skillnaden mellan en SF 37 och en Cessna eller PA-28 utrustad med spanare och handkamera är ju ganska stor men det var vad som stod till buds under några år.
Det är väl något förenklat. OS100 har funnits hela tiden och handkamera har FV också haft tillgång till. Dessutom har man haft två olika UAV:er, fast där har det ju funnits begränsningar i var de kunnat flyga.
Är kamerorna från SK 60C bortmonterade och skrotade?
Re: Frivilliga Flygkåren FFK - En del av svensk flyghistoria
Postat: 27 maj 2009, 20:54
av Emil Lindberg
Håkan Olsson skrev:Angående FFK så kan det ju vara intressant att veta att det svenska försvarets fotospaningskapacitet mellan tidpunkten då SF 37 togs ur tjänst och SPK 39 började levereras till förband var just FFK:s hemvärnsflyggrupper.
Nja, som redan har antytts levererades handkamera för nyttjande i JAS 39 Gripen i anslutning till att SF/SH 37 togs ur tjänst.
Re: Frivilliga Flygkåren FFK - En del av svensk flyghistoria
Postat: 28 maj 2009, 11:01
av Håkan Olsson
Erik skrev:Det är väl något förenklat. OS100 har funnits hela tiden och handkamera har FV också haft tillgång till. Dessutom har man haft två olika UAV:er, fast där har det ju funnits begränsningar i var de kunnat flyga.
Emil Lindberg skrev:Nja, som redan har antytts levererades handkamera för nyttjande i JAS 39 Gripen i anslutning till att SF/SH 37 togs ur tjänst.
Tack för klargörandet. Jag tyckte det kändes märkligt när beskedet kom att det bara skulle vara FFK som kunde fotografera från luften.