Risker med flygning vs risker i vardagslivet
Postat: 18 mar 2016, 20:07
I flygets barndom var det ju inte helt säkert att ge sig upp i det blå. Den tidiga flyghistorien vimlar av personer som fått en gata eller byggnad på ett flygfält eller en militär flygbas uppkallad efter sig. Men hur farligt var det egentligen att flyga, jämfört med vanliga arbetsmiljörisker i mer markbundna yrken? Att vara en vanlig bonddräng var inte helt ofarligt det heller, särskilt vid tröskningen utsattes drängar och pigor för oerhörda risker i arbetet kring tröskverket. Var det farligare att ge sig upp i en Avro 504 eller Rumpler C IV, eller var det farligare att stanna hemma på gården och klättra runt på en dubbelrensande Munktells 500 eller något i den stilen? Flygning måste väl ändå - även med den tidens teknik - ha varit säkrare än timmerflottning?
En filosofisk fråga bara, som jag undrar om jag ensam om att fundera på. Det fanns ju ett vardagsliv som de unga män lämnade, som sökte sig till Flygvapnet.
En filosofisk fråga bara, som jag undrar om jag ensam om att fundera på. Det fanns ju ett vardagsliv som de unga män lämnade, som sökte sig till Flygvapnet.