Sida 1 av 1

SE-IKY, Dornier Do228-200/201

Postat: 31 mar 2016, 08:27
av Sven-Erik Jönsson
SE-IKY
Typ: Dornier Do228-200/201
c/n: 8016
Tillverkad år 1983

Fd (D-IBLH) använd av Dornier för provflygning
Registrerad 1984-01-17 Air Hudik AB, Hudiksvall (D-IDCO inlånat 83-09-01), levererad 1983-10-11
1987-08-12 Short Brothers Plc, Belfast, Nordirland
Innehavare 1987-08-12 Air Hudik AB, Hudiksvall (ersatt av SE-IXE)
1988-10-24 Meliorfinans AB, Malmö
Innehavare 1988-10-24 Holmström Flyg AB, Vimmerby
1989-11- ? Sydfinans AB, Malmö
Innehavare 1989-11- ? Holmström Flyg AB, Vimmerby
Innehavare 1990-08- ? Holmstroem Air AB, Hultsfred (namnändring)
1995-06-30 Holmstroem Air AB i konkurs, Hultsfred
1996-05-07 Enar Lindström AB, Skellefteå
Innehavare 1996-05-07 Highland Air AB, Hultsfred
Innehavare 1998-10-29 Guard Air AS, SANDEFJORD, Norge
Avreg 1999-06-29 Överfört till Norge, reg LN-BEQ (samma ägare, använt av Guard Air A/S), senare N228CT, D-IBQB, N228CT, AP-BGF. Havererade 2003-02-19
https://aviation-safety.net/database/re ... 20030219-1
SE-IKY på Arlanda 1984-03-08. Foto: Hans Wallin
SE-IKY på Arlanda 1984-03-08. Foto: Hans Wallin
SE-IKY ca 1984. Foto ur Freddy Stenboms donerade samling.
SE-IKY ca 1984. Foto ur Freddy Stenboms donerade samling.
SE-IKY på Kalmar ca 1989. Foto ur Freddy Stenboms donerade samling.
SE-IKY på Kalmar ca 1989. Foto ur Freddy Stenboms donerade samling.

Re: SE-IKY, Dornier Do228-200/201

Postat: 31 aug 2023, 17:41
av AndersNilsson
SE-IKY på Arlanda i Juli 1998.
SE-IKY9807ARN.jpg

Re: SE-IKY, Dornier Do228-200/201

Postat: 29 jan 2024, 20:50
av Rolf Larsson
Beträffande haveriet 2003-02-19: Aircraft damaged beyond repair in ground collision with a boundary wall at Karachi Airport, Pakistan, on February 19, 2003. Registration AP-BGF removed from Pakistan Aircraft Register on May 22, 2009.

Skadeläget oklart , rapport i Air-Britain News October 2023: "noted at Karachi Jinnah International Airport September 2023 , had reportedly been written off"

Eventuellt reparerad ?