Sida 1 av 1
Flyget och miljöansvaret
Postat: 23 maj 2009, 10:53
av Kenneth Göransson
Nu har flyget också gått över till gasdrift för att skona miljön:
http://www.airliners.net/photo/Untitled ... 1529154/L/
Re: Flyget och miljöansvaret
Postat: 23 maj 2009, 20:57
av Lars Sundin
Man kan ju även helt undvika fossila bränslen. Havre går bra. Häst har använts för att bogsera upp segelflygplan och piloter med starka ben (jag har glömt vad man skulle äta för att få sådana) kan ju med hjälp av en nedförsbacke sjäv få upp sitt lätta segelflygplan i luften.
Jag sökte och fann så en video härom på
http://www.youtube.com/watch?v=86rOfjhsIIM där hästbogsering visas om än otydligt. Det såg väldigt svenskt ut och jag fann så småningom att det handlar om flygning i Torsby och på den närbelägna Vassjön (vintertid). Motorcykelbogsering sägs ha förekommit och verkar inte t o m en svävare komma till användning. Även flygning med egen motor förekom som man kan se, kanske enligt s k "Norrlands-BCL".
Det var med detta plan Sven "Fakiren" Jonsson senare omkom i juni 1988. Inspelningsmediet verkar vara smalfilm.
Alltså faktiskt svensk flyghistoria. Se även omslaget till MACH30 med Olle Ek stående i cockpit. Att han står beror inte på att han var ganska kortvuxen utan på att han också samtidigt var landningsställ. Annars hade en gång Albin Ahrenberg rekommenderat honom att alltid sitta ned sedan en gammal gumma som rundflugit i en Ahrenbergsjunkers "klagade"
Gud sig förbarme, var det den där lille som styrde. Hade jag vetat det hade jag aldrigt åkt...
Litet fler bilder av ULF-1 finns på
http://www.youtube.com/watch?v=HafLzEByb20.
Lars S