SILVERVINGE nr 14 !

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

SILVERVINGE nr 14 !

Inlägg av Bengt Ekbladh »

SILVERVINGE nr 14 !

Silvervinge nr 14 tydligen till salu nu ute på tradera.

>>Erik Gustaf Bratt, född 1 januari 1916 i Mariefred, död 13 februari 2010, var en svensk civilingenjör[1] som var huvudansvarig för konstruktionen av Saab 35 Draken. Bratt var även reservflygförare vid Flygvapnet och erhöll därmed silvervingen. Erik Bratt var bror till översten Lars Bratt.
Bratt tog flygcertifikat 1937, och genomgick flygutbildning i Flygvapnet 1940-1942. Han tog 1942 civilingenjörsexamen från Kungliga Tekniska högskolan. Han var 1942-1945 anställd vid Skandinavisk Aero AB och från 1945 till sin pensionering 1981 vid Saab AB. 1962 blev han överingenjör, 1964 chef för konstruktionsavdelningen för flygplan och 1974 direktör.[2]
Han tilldelades Thulinmedaljen i guld 1972, promoverades 1984 till teknologie hedersdoktor vid Linköpings universitet och tilldelades 1986 Söderbergplaketten. 2002 utnämndes han till hedersmedlem i Svensk Flyghistorisk Förening.
Hans självbiografi heter Silvervingar.>>
Bengt Ekbladh

Re: SILVERVINGE nr 14 !

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Någon säger så här på FB
””Jag (nämner inte namnet på köparen ) har nämligen fått möjligheten att förvärva Erik Bratts silvervinge med nummer 14. Den kommer att ställas ut på vårt kombinerade flyg och hemvärnsmuseum på Eslövs Flygplats. Vi håller till i en barack som är kvar från tiden med Flygreservskolan eller Reservflygskolan på Eslövs Flygfält under åren 1936-1946. ””

Lite mer om Silvervingar! , dock ej om ovannämnda
Silvervingar
(26 maj, 2015 )
För två veckor sedan så försvann det sista spåret av en epok på den västra sidan av banan. Då monterades ”Silvervingar” ned för transport till de nya ägarna
”Silvervingar” var Erik Bratts gamla hangar där han förvarade sin ögonsten, SE-XED, en Jodel D.119.
Skylten ”Silvervingar” kom upp 1986 i samband med att Erik gav ut sin bok med samma namn som bl.a. handlade om hans tid i Flygvapnet under andra världskriget som värnpliktig reservpilot. Dessa piloter fick inte den vanliga flygförarvinge m. 36 i ”guld” vid sin examen, utan en enklare variant i ”silver”. Detta hade Flygvapenchefen Torsten Friis bestämt (även om man kan misstänka att den blivande chefen Bengt Nordenskiöld låg bakom tanken). Erik m.fl. förlät honom aldrig för detta då de gjorde lika mycket grovarbete i luften som de stamanställda piloterna. Läs mer om silvervingarna här.
Erik finns det mycket att säga om, men jag väntar nog med det till ett senare inlägg. Han var dock den person som i hög grad låg bakom utvecklingen av Saab J 35 Draken och tillika en mångårig medlem i LFK.
Lite historik om SE-XED och ”Silvervingar” från en av de nuvarande ägarna, Peter Curwen.
1973 Jodel D119 hembyggd i Viborg, Danmark. Registrerad som OY-AMT och första flygning skedde någon gång under 1973.
Erik Bratt blev av med Saab flygersättning och kunde inte längre flyga Safiren SE-EDD. Tillsammans med L.E. Edemyr skaffade Erik Jodelen från Danmark runt 1979-80.
1981-07-07 OY-AMT flygs från Viborg, via Varberg till tillfällig hemmabas på Malmen.
1981-08 Enligt LFK Kontakten 8/81: ”Ett hangarbygge pågår i LFK:s närhet, i riktning av fotbollsplanerna. Det är Erik Bratt som där håller på att ordna tak över huven åt det/de flygplan han är delägare i.” Det var innan Skyways hangaren fanns på plats och området är bara gräs. Se bild från LFK flygdag 1983 med en Safir parkerade bredvid fotbollsplanerna och nära bana 11 tröskel.  Silvervingars hangar är till vänster / bakom kameran.
1981-09. Flygplanet registreras i Sverige som SE-XED.
1982-03-13. Silvervingars hangar klar, och SE-XED flygs från Malmen till hennes permanent hem på Saabfältet. Senare under 1982 blir Erik ensam ägare till SE-XED.
2003-09-14. Eriks sista EK flygning i SE-XED. På denna tid var han Sveriges äldste pilot (87 år). Erik flög c:a 880 timmar totalt i SE-XED.
2004-06-04. En antal LFK medlemmar bildade ”Föreningen XED’s Vänner” och köpte SE-XED, för att bevarar och njuta av flygplanet. Idag består föreningen av 5 medlemmar.
2014-11-15. SE-XED flyttade till ny hangarplats på GAC.
2015-05-16–17. Silvervingars hangar bortplockad och fraktat till Västerås/Hässlö flygplats som nytt hem för ett ultralätt flygplan.
På bilden högst upp ses Erik vid 88 års ålder år 2004 då han beslutade att sälja SE-XED.  (Även en ung Per Wernholm fastnade på bild). Ett antal medlemmar i LFK köpte SE-XED och fick även nyttjanderätt avseende hangaren som Erik dock formellt skänkte till LFK.
Jag fick av Håkan Olsson ett brev som Erik skrev 2002 i samband med en av de sista flygningarna med SE-XED. Den flygningen gick som så många gånger förr till EAA Fly-In i Barkarby. Det går inte att missta sig på Eriks förtjusning över flygning och SE-XED.
http://www.lfk.se/?p=31796
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"