Hej alle svenske flyinteresserede
Undskyld min manglende tilbagevenden i går.
Vedr. den "danske flyveskole" ved Jönköping
Initiativtageren
Initiativtageren var, så vidt jeg er orienteret, ikke
Viggo Kramme (KZ), men derimod Civilingeniør
Gunnar Larsen (10. januar 1902 - 1. februar 1973). Gunnar Larsen ejede sammen med Kramme og Zeuthen Skandinavisk Aero Industri (SAI), der byggede KZ-maskiner i Aalborg 1940. Gunnar Larsen havde stor betydning for dansk civilflyvning i 1930'erne og spillede en afgørende rolle (økonomisk) i D.D.L. hvor han blev valgt ind som bestyrelsesformand i 1937. Gunnar Larsen var dog først og fremmest engageret i F.L. Smith koncernen (primært cementindustri) hvor han fungerede som administrerende direktør, bestyrelsesformand og storaktionær.
Gunnar Larsen er en kontroversiel person i dansk historie pga. hans virke som minister for offentlige arbejder under skiftende regeringer frem til august 1943. Gunnar Larsen udviste stor interesse for Finlands sag og forsøgte at hjælpe Finland gennem en hel del aktiviteter, der bl.a. inkluderede etableringen af en frivillig dansk flyveskole i Jönköping. Den danske udenrigsminister Munch, modarbejdede Gunnar Larsens initiativ, hvorfor det blev besluttet at flytte foretagendet til Sverige, nærmere bestemt ved Jönköping. Årsagen til Munchs modstand mod projektet skal findes i Udenrigsministerens store bekymringer vedr. hensynet til dansk neutralitetspolitik og særlig Tysklands reaktion på hvervning af frivillige. Det lykkedes Munch at trække foretagendet så meget i langdrag at det måtte opgives pga. Vinterkrigens afslutning d. 13. marts 1940. Gunnar Larsen havde forinden fået indhentet alle nødvendige aftaler (med danske, finske, svenske, samt engelske) myndigheder, opnået tilladelse til frigørelse af militære og civile flyveinstruktører, mekanikere samt andet personel ... og var klar til, at overføre hele cirkusset til Sverige da freden blev sluttet. Den "danske flyveskole" i Sverige mhb. på uddannelse af frivillige danske flyvere til indsats på finsk side i Vinterkrigen, blev således aldrig realiseret.
Gunnar Larsen var i 1940 personligt indehaver af en Focke Wulf FW 58C Weihe – OY-DYS som han agtede, at stille til rådighed for skolen.
Skandinavisk Aero Industri (SAI) rådede over følgende maskiner: S.A.I. KZ.II Sport – OY-DOU, S.A.I. KZ.II Sport – OY-DYU, der ligeledes skulle være en del af den ”danske flyveskole” i Sverige.
Direktør
N. Max Jensen (F. L. Smith – London) forespurgte de engelske myndigheder, om indkøb af engelske maskiner til de frivillige danske flyvere i Finland, gerne Spitfire, men englænderne mente ikke at kunne undvære disse. Det lykkedes ikke N. Max Jensen og Gunnar Larsen, at nå en aftale med englænderne herom.
Supplerende oplysninger vedr. de navngivne personer:
Hjalmar Ibsen: I 1940 var Ibsen prokurist i F. L. Smith, og således engageret af Gunnar Larsen som mellemmand, mht. indhentelse af kontrakter i Sverige. Jeg kender ikke noget til " Centralflyveskolan på Vestergade i København". Ibsen var uden tvivl flyveinteresseret, eftersom han i 1941 valgtes ind i bestyrelsen af Dansk Aeroklub hvor han sad frem til 1949, herefter som formand frem til 1960, hvorefter han udnævntes til æresmedlem.
Svend Aage Dalbro: Det er korrekt, at Kaptajnløjtnant Dalbro (ikke Dalbroe),skulle være chef for den ”danske flyveskole i Sverige”. Dalbro fungerede i 1940, som chef for Lufttrafiktjenesten i Danmark på Kastrup Lufthavn, hvilket han havde været siden 1936. Dalbro var uddannet ved Marinens Flyvevæsen og indehaver af certificat nr. 34, årg. 1923 samt Trafikflyvercertificeret i 1936.
HIM Jensen (ikke HM Jensen): Henry Ingemann Morten Jensen var indehaver af Hærens Flyvetroppers certificat nr. 65, årg. 1926 samt trafikflyvercertificeret i 1928. Jensen fungerede bl.a. som Zonens reservepilot i Kastrup og havde forinden været beskæftiget med luftfotografering i firmaet Dansk Erhvervsflyvning. Jensen var i 1940 indehaver af en D. H. 60G Gipsy Moth – OY-DYG samt en Piper J-2 Cub – OY-DYN. Minimum én af HIM-Jensen maskiner skulle anvendes af flyveskolen i Sverige.
Arvid Hansen: Ikke militært uddannet , erhvervsflyve og kunstflyve certificeret i 1931. Arvid Hansen var beskæftiget med luftfotografering og var en dygtig kunstflyver. Hansen var i 1940 indehaver af en Klemm Kl 25D. VII.R – OY-DIM som han stillede til rådighed for Gunnar Larsens planer.
Christian Viuff: Uddannet ved Hærens Flyvetroppe og certificeret i 1927 som nr. 75. erhvervsflyver og kunstflyvre certificeret i 1938. Privat flyvelærer ved Auning i 1939. Genindkaldt til Hærens Flyvetropper september 1939 pga, tyskernes overfald på Polen. Var i 1940 indehaver af en Piper J3C-50 Cub – OY-DIS. Jeg er ikke klar over hvorvidt Viuff stillede denne maskine til rådighed for foretagendet.
Thorkild Petersen: Uddannet ved marinens flyvevæsen som nr. 46, årg. 1929. Trafikflyver i 1936 og kunstflyver i 1938. Fløj sammen med Lauge Koch under Grønlandsekspeditionen 1932.
Kaptajnløjtnant
Westenholz: formentlig I. H. Westenholz uddannet af Marinens Flyvevæsen som nr. 60 i 1932. Formentlig I famile med Aage Westenholz, kendt som en dygtig forretningsmand i Fjernøsten samt initiativtageren til Dansk Auxiliær Corps indsat i Estland 1919.
Jeg har brug for flere oplysninger (kontekst) for at kunne identificere følgende personer:
Jacobsen,
Sandquist,
Lykke Petersen,
Svensson. Mekaniker skulle
Greve Rasmussen,
Alex Fredriksen vara tillsammans med en lärling
B Christiansen. Teorilärare var Ing
Möller Hansen.
Supplerende oplysninger:
Christian Bohnstedt-Petersen: Grosserer Christian Bohnstedt-Petersen støttede med al sansynlighed foretagendet økonomisk og formentlig også materielt. Bohnstedt-Petersen var en af pionererne i dansk flyvning. Han fik certifikat nr. 59 i 1918 og beskæftigede sig med; cykel-, motorcykel-, bil- og ikke mindst flyproduktion. Han fik i trediverne licens til at producere Piper Cup i Danmark og nåede at producere 32 stk. Var i 1940 personligt indehaver af en Caudron C.282/9 Phalene – OY-DIU, samt en Piper J3C-50 Cub – OY-DUR. Herudover rådede Cub Aircraft Co. Danmark v. Lundtofte flyveplads i 1940, over flg. Maskiner: Piper J3C-50 Cub – OY-DAT samt OY-DIT, Piper J-2 Cub – OY-DEP, Piper E-2 Cub – OY-DUL.
Endelig stillede
Nordisk Lufttrafik en S.A.I. KZ-II Kupe – OY-DYP til rådighed. (Jeg kender ikke ret meget til dette firma, men formoder at Gunnar Larsen havde haft en finger med i spillet).
Undskyld mit danske sprog! Man skal være velkommen til at kontakte mig for en klarificering på engelsk, såfremt dette skulle vise sig nødvendigt.
Til Christen Ström: Jeg vil meget gerne i kontakt med dig og Bo Charlson - samt naturligvis alle andre, der kender noget til dette fasinerende kapitel af svensk-dansk-finsk flyvehistorie.
De bedste Hilsner
Johnny Pedersen
Danmark
email:
jope.finnofil@gmail.com