Det finns en annan tråd på forumet,
"Etiopien"
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... ba37392671 som ger många detaljer om några svenska DC-3 och ombyggd B-17, "Felix-17", i Addis. Engelsmannen Peter Maxfield vill bringa ordning i barndoms- och familjeminnena. Peter har lagt ned mycket arbete på detta och bl a haft hjälp av Jan Forsgren vid Arlandavännerna. Finns i tråden där några data och länkar som jag själv bidragit med, men som även kan vara av intresse för andra
Det gäller dock flygningar kring årsskiftet 1945-46 medan Ossian Johansson kom ned först
någon gång efter midsommar 1946 med en Felix. Han anger inga datum, registrering, besättningsdetaljer e d. Flygväg anges dock. Inga problem annat än den mycket starka hettan när man kom till Afrika. Det tog visst fyra dagar. I Addis var det lyckligtvis svalare.
Tuggummi delades ut (mot tryckvariationer). Det är något jag minns som parvel, alla som berättade att de fått flyga berättade om det, och så även Ossian. (Men man får bara en enda träff när man söker i forumet på "tuggummi" som jag avgjort tycker hör till flyghistorien! Och är förknippat med i vårt land internerade amerikanska flygare.)
Tidigare svenskar på samma "uppdrag" hade rest med båt till Djibouti och sedan tåg, en mycket påfrestande resa i hettan,skriver han.
Kanske jag på min blogg lägger ut berättelsen. Ossian skriver bra och har en positiv syn på sina medmänniskor, något som kan vara till stor nytta (för alla).
Jag har fjärrlånat hans bok "Mitt Backsjö". Den innehåller ca 45 berättelser medan Söderhamns kommun lagt ut ca 30 av dem. Klart läsvärda texter för oss som är intresserade av hur det var i Sverige för 60-90 år sedan. "Primitivare" men det var också "snabba ryck" och satsningar som gick hem.
(Fjärrlån verkade krångligt när jag webbsökte men jag gick till mitt lokala kommunala bibliotek och de kunde ordna ett sådant geschwint för 20 bagis.)
Busskarossbyggandet i Etiopien blev det inget av, svenskarna var "inte vana vid etiopisk affärskultur" så att säga, och det fanns fortfarande ett italienskt inflytande. Ossian blev lärare vid en yrkesskola, trivdes bra men reste hem när kontraktet (med Hägglunds) var slut och hustrun skulle ha barn. Hade nog gärna stannat.
Den ovan nämnda tråden ger som sagt en hel del detaljer. Utrikestrafiken från Bromma kom igång mot slutet av 1945. Jag har ögnat krönikan i Svensk Flygkalender 1947 där detta framgår; utländska bolag börjar flyga och även ABA drar igång utrikestrafik. Försöksflygningar görs med Felix bl a mot Mellanöstern och SE-BAH kommer även till Addis i första halvan av december. I november flyger den från ABA chartrade DC-3:an SE-BAW "Svanen" till Madagaskar. Fler detaljer kan nog hittas genom att studera startjournalen för Bromma, verk om SAS/ABA:s historia och Jan Forsgrens bok om ABA/SILA:s ombyggda Boeing B-17 "Felix", "Swedish Fortresses"
http://www.bokus.com/bok/9788389450876/ ... ortresses/
Missionsförbunden hade behov att ge av kriget isolerade nordiska missionärer en möjlighet att komma hemma hem. ABA utförde därför ett antal chartrade flygningar med DC-3 SE-BAW med början i november 1947 (tredje flygningen gick 25/1-46) men missionsförbunden skaffade snart en egen DC-3:a, SE-APG, "Ansgar". Ett år i luften hade 1956 en artikel om "Nordiskt missionsflyg" och jag har tidigare skannat en sida varav framgår hur mycket och vart man flög. Se
https://larsan13.files.wordpress.com/2015/11/ansgar.jpg
Peter M skriver även att "Carl Gustaf von Rosen transported Swedish experts to Ethiopia every two weeks during most of 1946..." Ir
http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf, sid 210, kan läsas: "The Swedish Charge d'Affaires said that a Swedish plane would make a number of trips to bring remaining Swedish doctors, teachers and nurses to Addis Ababa, but that these trips would not be on a commercial basis." Antagligen var det en sådan flygning Ossian var med på.
Kanske kuriosa; det finns på SAS en sedan länge etablerad "välgörenhetsförening" som bl stöttar en anläggning vid Bishoftu i Etiopien.
http://uassist.se/sas-u-assist-punktins ... opien.html.
Jag vill rekommendera Peter M:s bild av Felix SE-BAH "Sam", inte minst hans långa kommentarer till bilden. (Och även andras kommentarer)
https://www.flickr.com/photos/46212770@N08/4351109408
Här ser man vad flygplanindividers identitet betyder för de flygintresserades minnen...
P.S. Ossians bok är tryckt hos Stemaprint,
http://stemaprint.se/ Det kostar en del, men tänk att ha givit ut en bok! Det smäller väl högre än en aldrig så mångårig blogg eller webbsajt.