Ryssar på villovägar.....Eller ?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Ryssar på villovägar.....Eller ?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Ryssar på villovägar.....Eller ?..
http://www.dn.se/nyheter/sverige/forska ... ygvagarna/

Forskarnas flygplan skulle passera rakt över svenska militärbaser. Det väckte svensk oro för spioneri och det ryska planet avvisades i april. Men DN kan nu avslöja att EU-forskarna som ledde projektet och hyrt planet inte hade något med flygvägarna att göra. De misstänkta flygrutterna kom i stället från ryska ambassaden.
Svensk oro för spioneri bidrog till att det ryska statsägda flygplanet M-55 Geophysica i april avvisades från Sverige, skrev DN den 19 maj. Det hade landat i Kiruna på sista dagen av det tillstånd som det fått av svenska myndigheter. Något nytt tillstånd beviljades inte. Trots det dröjde det sex dygn innan planet lämnade Sverige. Händelsen klassas som en kränkning av Försvarsmakten och regeringen informerades.
En anledning till att ett nytt tillstånd inte beviljades var att Sverige just då planerat att genomföra känslig militär verksamhet i Norrbotten. Försvarets säkerhetstjänst angav i en remiss att man inte visste ”någonting om utrustningen ombord” på det tidigare sovjetiska spionplanet som i Nato har beteckningen ”Mystic-B”.

Den första rutten skulle gått i närheten av basen i Vidsel samtidigt som man där planerat topphemliga provskjutningar. Den andra rutten gick över flygbasen i Jokkmokk där Norrbottens flygflottilj F21 just då för första gången på ett decennium genomförde en krigsbasövning i full skala.
Flygrutterna för det ryska planet framgår av färdplaner som lämnats in till svenska myndigheter av Rysslands ambassad i Stockholm.
I handlingarna som DN tagit del av hänvisar en rysk attaché till tysken Fred Stroh. Han är forskningschef vid institutet för energi och klimatforskning i tyska Juelich och leder projektet StratoClim. Ambassaden anger att flygrutterna är ”en del av” Stratoclim som finansieras av EU.
Men efter DN:s artikel i förra veckan, där vi publicerade en karta över flygrutterna, så uppger Fred Stroh att han inte alls känner till dessa.
”Vi kom aldrig till det skede där vi kunde göra upp och sända in flygplaner,” skriver Fred Stroh i ett mejl till DN.
Han förklarar att deras flygningar alltid är baserade på vetenskapliga målsättningar som är kopplade till meterologiska förutsättningar, som växlar från dag till dag. Fred Stroh skriver till DN att han ska undersöka saken närmare: ”Ibland anger flygoperatörerna en fingerad färdplan när de söker tillstånd”, skriver han.
• Läs mer: Oro för spioneri fick ryskt plan avvisat
Flygplanet Geophysica ägs av ett företag i den ryska statskontrollerade försvarsindustrikoncernen United Aircraft Corporation, som hyr ut det till forskarna.
Att den ryska sidan i projektet gjort egna färdplaner utan forskarnas kännedom förvånar inte professorn i underrättelseanalys Wilhelm Agrell. Eftersom det ryska planet är ett så kallat statsflygfartyg så måste det lämna in en färdplan i förväg.
– Det krävs en färdplan för att få tillträde till svenskt territorium – även om de inte kommer att flyga efter den för att kunna genomföra forskningen. Man kan förstå att detta väcker misstänksamhet på svensk sida, säger Wilhelm Agrell.
Planet Geophysica har vid tidigare forskningsflygningar i Sverige 2010 avvikit från färdplanerna. Vid ett tillfälle kom planet in över det avlysta restriktionsområdet över Vidsel-basen, erfar DN.
Det finns inga bevis för att planet ägnat sig åt något olagligt i Sverige. Men Wilhelm Agrell säger att rent generellt så utnyttjas forskning ofta av underrättelsetjänster världen över. Dels kan underrättelsepersonal uppträda som forskare, dels kan forskningsfartyg vara en täckmantel för underrättelseinhämtning. Ett exempel är de sovjetiska fartyg döpta efter olika professorer, de så kallade professorsfartygen som ”alldeles uppenbart bedrev underrättelseverksamhet”, enligt Wilhelm Agrell.
– Genom att uppträda som forskare kan man dels få tillgång till ett visst område, dels få fram data som också kan vara relevanta ur underrättelsesynpunkt, säger Agrell.
Planet Geophysica har sin bas sydost om Moskva. Under hösten 2015 genomgick det en större modernisering med nya instrument och sensorer. Flygningen i Sverige gjordes för att testa utrustningen inför själva projektet som genomförs i Indien i sommar.
Karta med flygrutter finns.
Ett ryskt flygplan kränkte Sverige under flera dygn. Det tidigare sovjetiska spionplanet ingick i ett forskningsprojekt men bröt mot tillstånden och tvingades till slut att lämna landet. En bidragande orsak var att Sverige ville skydda känslig verksamhet mot spioneri.
DN kan i dag avslöja nya uppgifter om den senaste ryska kränkningen av Sverige.
….läs mer på::
http://www.dn.se/nyheter/sverige/oro-fo ... n-avvisat/

”Mystic-B”
Det ryska flygplanet M-55 Geophysica landade i Sverige den 15 april. Det tidigare sovjetiska spionplanet, som inom Nato kallas ”Mystic-B”,

Bla kan läsas::

24 till 29 april, genomfördes också en mycket sällsynt militärövning på flygvapnets krigsbas i Jokkmokk som låg rakt under den flygväg som Ryssland ansökt om.
– Den veckan hade vi en krigsbasövning när vi öppnade upp Jokkmokk. Det är första gången som F 21 som förband övat där sedan 2005. Det var en väldigt omfattande övning, berättar Louise Levin, informationschef vid Norrbottens flygflottilj F 21.
Vid övningen landade och startade Gripen-plan från basen. Just F 21:s Gripenplan fick i april som första flygförband i Sverige en uppdatering för att skjuta med det nya avancerade roboten Meteor. Den är radarstyrd och kan skjuta ner andra flygplan på mycket långa avstånd.


Bara en tillfällighet att det Ryska planet fanns på plats vid dessa övningar frågas?

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"