Veterandag på Skå-Edeby 13 juni - en Pietenpol och mer ändå
Postat: 13 jun 2009, 23:13
Jag besökte i dag med några vänner Skå-Edebys veterandag. En sentimental upplevelse, inte minst för min vän som för drygt 50 år sedan flög på Skå och blev helt lycklig när en Klemm 35 nu dök upp, det plan han "var präglad på" som sa han, precis som en fågelunge blir präglad på sin mor.
Det är ju kul att snacka med dem som var med när det begav sig. Man får veta vad det var som gjorde Saab Scandia litet besvärlig att hålla i stånd t ex. Och annat, ibland litet delikat.
Själv fascinerades jag av den Pietenpol Air Camper som byggs av en för mig till namnet okänd byggare. Han hade hållit på i 8 år. "Man måste gilla att bygga" sa han som svar på min kommentar om allt "finsnickeri" som man som gammal modellplanbyggare kände igen, fast här var det tusen gånger mer knåpande. Samtidigt som jag såg att innanför "skalet" på alla plan döljer sig saker som är högst vardagliga och ibland känns nästan rackliga.
Ett bildkollage bifogas. Man kan känna igen några stockholmska profiler. (Jag erinrar mig en fråga på forumet för länge, länge sedan om "torsionsnäsa". Här ser man en sådan. Som kanske här inte gör vingen så värst mycket mer vridstyv men som bidrar till att vingprofilen blir mer lik det man tänkt sig.)
Fredric Lagerquist har tidigare på sin blogg rapporterat om svenska Pietenpol-byggen, bl a med bilder från Mats Averkvist.
Detta exemplar har en A-Ford-motor som sig bör. Det är lätt att på webben finna information om denna historiska hembyggetyp från USA på som även var uppmärksammad här i Sverige på 30-talet (Sandviken?).
Lars S
Det är ju kul att snacka med dem som var med när det begav sig. Man får veta vad det var som gjorde Saab Scandia litet besvärlig att hålla i stånd t ex. Och annat, ibland litet delikat.
Själv fascinerades jag av den Pietenpol Air Camper som byggs av en för mig till namnet okänd byggare. Han hade hållit på i 8 år. "Man måste gilla att bygga" sa han som svar på min kommentar om allt "finsnickeri" som man som gammal modellplanbyggare kände igen, fast här var det tusen gånger mer knåpande. Samtidigt som jag såg att innanför "skalet" på alla plan döljer sig saker som är högst vardagliga och ibland känns nästan rackliga.
Ett bildkollage bifogas. Man kan känna igen några stockholmska profiler. (Jag erinrar mig en fråga på forumet för länge, länge sedan om "torsionsnäsa". Här ser man en sådan. Som kanske här inte gör vingen så värst mycket mer vridstyv men som bidrar till att vingprofilen blir mer lik det man tänkt sig.)
Fredric Lagerquist har tidigare på sin blogg rapporterat om svenska Pietenpol-byggen, bl a med bilder från Mats Averkvist.
Detta exemplar har en A-Ford-motor som sig bör. Det är lätt att på webben finna information om denna historiska hembyggetyp från USA på som även var uppmärksammad här i Sverige på 30-talet (Sandviken?).
Lars S