Krascher i vatten
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 13 jun 2009, 23:20
- Kontakt:
Krascher i vatten
Jag är medlem i en grupp dykare som söker efter vrak som vi dyker på och som vi vill få fram mer info om. Sedan vi besökte J26:an (S26:an) utanför Dalarö har vi blivit mer intresserade av flygplan. Jag undrar nu om det är några som har info om flygplanskrascher i Stockholmsområdet från Åkersberga i norr till Oxelösund i söder? Sedan undrar jag om det finns någon som har info om spaningsflyg resp. sökflyg, finns loggböcker för sådant? Vi har ett par fartyg vi söker efter som troligen kan ha setts från ovan..
Hör av er via tråden, via internposten eller via e-post!
// Joakim
Hör av er via tråden, via internposten eller via e-post!
// Joakim
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 03 mar 2008, 23:24
Re: Krascher i vatten
Hej!
Jag hajade till när jag läste att ni hade besökt Dalarömustangen. Har länge försökt fått hjälp av dykare som kan hjälpa mig med bärgning av planet. Vi hittade vraket 2003 och jag innehar bärgningsrätten. V.g hör av dig till mig direkt via mail: birgitta_hans erik@bredband.net
Med vänlig hälsning
Hans Erik Danielsson
Jag hajade till när jag läste att ni hade besökt Dalarömustangen. Har länge försökt fått hjälp av dykare som kan hjälpa mig med bärgning av planet. Vi hittade vraket 2003 och jag innehar bärgningsrätten. V.g hör av dig till mig direkt via mail: birgitta_hans erik@bredband.net
Med vänlig hälsning
Hans Erik Danielsson
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 03 mar 2008, 23:24
Re: Krascher i vatten
Hej....varför inte ange hav. tillfället eller fpl. nr ?
Enl. mig går det då lättare att svara!
Men ni kanske vill hålla vissa saker hemliga?
Dalarömustangen?
Enl. mig går det då lättare att svara!
Men ni kanske vill hålla vissa saker hemliga?
Dalarömustangen?
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: Krascher i vatten
Det är den här det gäller Bengt ! Jag är ochså nyfiken på om något kommit upp !?
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?t=337
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... fc3#p32522
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?t=337
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... fc3#p32522
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1280
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Krascher i vatten
Det skulle vara mycket intressant att veta om det ligger en Klemm 35 på botten av Vårbyfjärden...
[ Post made via Android ]
[ Post made via Android ]
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: Krascher i vatten
Får väl fråga som vännen Bengt brukar !! individ nummer ! tack ?
Re: Krascher i vatten
till Mats Averkvist...""Det skulle vara mycket intressant att veta om det ligger en Klemm 35 på botten av Vårbyfjärden..""
Inte kan det väl vara SE-BGZ. Flygplanet, Sk 15 nr 5022,
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... c24#p17376
.
Fpl försvann under flygning Jönköping - Stockholm 48-12-02. Ff Arne Idéhn start fr Jkpg, tappade trol orient pga dåligt
väder m dimma. Fpl sågs över Saltsjöbaden, sedan syd Dalarö. F 2 radar tappade kontakt m fpl 5 km syd Dalarö.
Trol forts fpl ut över Östersjön. Inga spår spår återfunna. Fpl avreg 49-12-14.
...OK bara en ide?...finns andra kandidater!
OM Flyghangaren vid Vårbyfjärden..
https://sv.wikipedia.org/wiki/Flyghanga ... rbyfjärden
...Funkar inte nu tydligen....
Nu säger jag god natt ,,vi hörs?
Inte kan det väl vara SE-BGZ. Flygplanet, Sk 15 nr 5022,
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... c24#p17376
.
Fpl försvann under flygning Jönköping - Stockholm 48-12-02. Ff Arne Idéhn start fr Jkpg, tappade trol orient pga dåligt
väder m dimma. Fpl sågs över Saltsjöbaden, sedan syd Dalarö. F 2 radar tappade kontakt m fpl 5 km syd Dalarö.
Trol forts fpl ut över Östersjön. Inga spår spår återfunna. Fpl avreg 49-12-14.
...OK bara en ide?...finns andra kandidater!
OM Flyghangaren vid Vårbyfjärden..
https://sv.wikipedia.org/wiki/Flyghanga ... rbyfjärden
...Funkar inte nu tydligen....
Nu säger jag god natt ,,vi hörs?
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1280
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Krascher i vatten
Min misstanke gäller SE-BGS.
[ Post made via Android ]
[ Post made via Android ]
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Krascher i vatten
Litet läsning om Klemmar som försvunnit:
http://lae.blogg.se/2009/september/klem ... e-bhb.html (Se kommentaren från "Matsen")
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... se-bgz.jpg
Mats A:s undran gällde SE-BGS, som aldrig inregistrerades av ägaren J E Johansson som hade en stor villa och flyghangar invid Vårbyfjärden i Mälaren.
Om Johanssons anläggning kan man läsa på https://sv.wikipedia.org/wiki/Flyghanga ... rbyfjärden Hela ordet Vårbyfjärden ingår i adressen; artikeln finns kvar. Det behövs alltså litet manuellt justerande av adressen.
Kanske Ulla eller Arnold Idestrand kan berätta något; Ulla har skrivit en del om "bygden". Se 20 minuter in i https://tvsydvast.solidtango.com/video/ ... gasin-2001
http://lae.blogg.se/2009/september/klem ... e-bhb.html (Se kommentaren från "Matsen")
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... se-bgz.jpg
Mats A:s undran gällde SE-BGS, som aldrig inregistrerades av ägaren J E Johansson som hade en stor villa och flyghangar invid Vårbyfjärden i Mälaren.
Om Johanssons anläggning kan man läsa på https://sv.wikipedia.org/wiki/Flyghanga ... rbyfjärden Hela ordet Vårbyfjärden ingår i adressen; artikeln finns kvar. Det behövs alltså litet manuellt justerande av adressen.
Kanske Ulla eller Arnold Idestrand kan berätta något; Ulla har skrivit en del om "bygden". Se 20 minuter in i https://tvsydvast.solidtango.com/video/ ... gasin-2001
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1280
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Krascher i vatten
Se också min artikel i SFT 1/2015 om Ernst Johansson och SE-AIR.
Mitt resonemang går ut på följande:
Ernst Johansson köpte maskinen av Flygvapnet i augusti 1948 för 7500 kr. Detta var f d Sk 15 Fv. nr. 5066 som blev interimsregistrerad som SE-BGS samma månad. Maskinen fanns då på F 2 på flottörer. Det mest naturliga vore då att Ernst ville flyga hem maskinen till Vårby där han hade sin hangar. Detta är en kort flygning.
Det är vid landningen som det ofta kan gå galet. Han var på inga sätt en rutinerad privatflygare.
Jag tror att han gjorde en misslyckad landning och maskinen slog runt, och sjönk. Ernst simmade iland.
Med tanke på vad vi känner till om honom så är det inte troligt att maskinen var försäkrad. Han hade säkert inte råd med en bärgning heller och fick svälja förtreten.
Fakta är att SE-BGS blev spårlöst borta och har inte låtit höra av sig på något sätt!
Mitt resonemang går ut på följande:
Ernst Johansson köpte maskinen av Flygvapnet i augusti 1948 för 7500 kr. Detta var f d Sk 15 Fv. nr. 5066 som blev interimsregistrerad som SE-BGS samma månad. Maskinen fanns då på F 2 på flottörer. Det mest naturliga vore då att Ernst ville flyga hem maskinen till Vårby där han hade sin hangar. Detta är en kort flygning.
Det är vid landningen som det ofta kan gå galet. Han var på inga sätt en rutinerad privatflygare.
Jag tror att han gjorde en misslyckad landning och maskinen slog runt, och sjönk. Ernst simmade iland.
Med tanke på vad vi känner till om honom så är det inte troligt att maskinen var försäkrad. Han hade säkert inte råd med en bärgning heller och fick svälja förtreten.
Fakta är att SE-BGS blev spårlöst borta och har inte låtit höra av sig på något sätt!