Är det flygplan i sista fotografiet Phönix C.I? Finnar besökte Bofors i mars 1932.
Phönix C.I?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Phönix C.I?
Jo, det får man nog säga. Typen kopierades och tillverkades i Sverige och det gjordes många ändringar från den ursprungliga österrikiska/tyska typen men C.1 är nog internationellt mest begripligt. Den är inom Flygkompaniet och senare Flygvapnet känd under många typbeteckningar men namnet "Dront" är nog det mest kända. Det lär ha valts utan någon som helst elak avsikt...
Typen var i tjänst 1919-1935.
Se
http://www.avrosys.nu/aircraft/Flygkomp/19Dront.htm
http://www.smb.nu/index.php/svenska-fly ... 11926-1935 (Dock med en starkare Hispano-motor än planet i ditt inlägg som verkar ha en Benz)
http://www.avrosys.nu/aircraft/Attack/171A1.htm (också Hispano-Dront)
Lars S
Typen var i tjänst 1919-1935.
Se
http://www.avrosys.nu/aircraft/Flygkomp/19Dront.htm
http://www.smb.nu/index.php/svenska-fly ... 11926-1935 (Dock med en starkare Hispano-motor än planet i ditt inlägg som verkar ha en Benz)
http://www.avrosys.nu/aircraft/Attack/171A1.htm (också Hispano-Dront)
Lars S
Re: Phönix C.I?
Jo, det stämmer som Lars skriver att det är en kopia på Phönix C.1. Den Phönix C.1 som köptes 1919 mättes upp på Flygkompaniet och ändrades på en hel del punkter. E1 Dronten tillverkades i tre omgångar på Malmen 1920-24. När Dronten användes som skolflygplan på skolflygkåren i Ljungbyhed fick flygplanet beteckningen Ö4.
Flygplanindividen är nog 6126.
Bilden ovanför Dronten ser ut att visa skador på en undervinge från Dronten.
Ha de
Stefan Sonestedt
Flygplanindividen är nog 6126.
Bilden ovanför Dronten ser ut att visa skador på en undervinge från Dronten.
Ha de
Stefan Sonestedt