156 B 3A/B

I tjänst 1936-1958
Antal i Flygvapnet: 56 st
Fanns i 4 versioner; B 3, B 3A, B 3B, B 3C2 och B 3D

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

156 B 3A/B

Inlägg av Bengt Ekbladh »

B 3A/B 156

B 3A
B 3B....1939-04
B 3A...1940-06
B 3B...1941-10

Typ: Junkers Ju 86K-4
Tillverkare: Junkers Flugzeug- und Motorenwerke AG, Dessau, Tyskland
Tillverkningsnummer 0860413

Godkänd 1938-05-17
Utan motorer 1938-05--1939-04
F1 1938-05-17.... F1-26, F1-52, F1-8
Lån F3 1940-06-28----1941-07-22
Lån ? F21....1941-11-05---1942-02-27

F17 1944-10-28....F17-28, F17-blå M

1947-01-08 inträffar det första haveriet med en B3 på F17.

I samband med landning försökte ff gå om efter studs vid sättningen. Fpl sjönk igenom, och efter ca 20 m rullning i snön lättade fpl. Vänster motor gick på tomgång. Ff försökte "rycka" upp fpl över ett skogsparti med överstegring som följd. Vänster vinge kolliderade med en talltopp, varefter fpl vek sig över vänster vinge och slog ned på en åker. Ff Vpl vk Nyström och fsig Fu Jansson skadades lindrigt.

Haveriet inträffade kl 09.40 vid start- och landningsövningar under GFSU:1-utbildning med ett fpl ur 2/F17. Härvid har ff blivit uppvinkad av TLM vid ett landningsförsök. Ff har därvid dragit på gas, varpå dock vänster motor stannat och fpl överstegrats, vikt sig och strörtat utanför fältgränsen.
Under flygningen var fältet snötäckt och lätte snöfall rådde. Inom synhåll från fältet fanns täta snöbyar. Sikten var omkring 5 km och molnhöjden 200-300 meter.
Starten var normal och ff steg endast till 150 m höjd och där svängt tillbaka mot fältet för landning. Ff förberedde landning på normalt sätt med undantag av att han ställt blandningsregöaget i läge "Överrikning". Efter insvängningen mot landningsriktningen var landningsklaffarna utfällda och motorerna avdragna. Beroende på att fpl hängt på vänster vinge, girade det åt vänster i förhållande till det utlagda landningsmärket och kommit rakt bakom detta.
Ff drog av och korrigerade åt höger, men svängen blev för kraftig, varför fpl under sista delen av rakbanan legat 30 grader snett i förhållande till landningsriktningen. Vid sättningen har fpl fått en kraftig studs, varpå det girat 5 grader ytterligare åt vänster. TLM vinkade i detta läge upp fpl.
Ff drog på båda moterna för fullt och försökte hålla fpl flygande, men p g a för låg fart sjönk fpl igenom. Först sedan hjulen rullat ca 20 m i snön fick fpl tillräcklig lyftkraft. Då fpl passerade märket, såg TLM att propellern på vänster motor inte roterade snabbare än tomgångsvarvtalet, d v s ca 1000 rpm.
Ff junde inte häva den ökade bankningen åt vänster trots fulla skevroderutslag. Ff var ovetande om att fpl girade alltmer åt vänster mot skogspartiet i fältets NV del. När fpl närmat sig skogen har vänster vinge troligen varit överstegrad och när ff försökt "rycka" upp fpl över skogen har det överstegrats, varpå vänster vinge kolliderat med en talltopp. Fpl vek sig över vänster vinge och under brant vinkel och kraftig bankning åt vänster störtade ned på en åker och totalhavererade.

Ff totala flygtid var 166 h 40 min varav 32 h 5 min på B3.

Orsaken till haveriet har varit flera samverkande omständigheter. Efter ett misslyckat landningsförsök, varvid fpl kommit snett i förhållande till landningsriktningen och fått en kraftig studs i sättningen, drog ff på gasen för att gå om. Efter pådraget överstegrades fpl i stigningen. Då vänster motor samtidigt inte gav full effekt - troligen p g a magnetfel - blev följden att fpl girade åt vänster.
Kursavvikelsen därefter ledde till begynnande bankning åt vänster och ff kunde inte häva den med motskevning. Fpl har efter kollision med en trädtopp utanför fältgränsen kommit i fullständig vikning och havererat. Ff verkar ha uppmärksammat kursavvikelsen i tid och försökt svänga åt höger.
Ff landningsbedömning försvårades av rådande väderleks- coh markförhållanden, nämligen snödis, snötäckt fält samt att ff  för första gången landade i ek under vinterförhållanden.
TLM åtgärd att "vinka upp" fpl var rätt med hänsyn till den kraftiga studsen och den felaktiga landningsriktningen.
Divch kände inte till att QBI utfärdats, men detta hade troligen inte förändrat divch beslut och åtgärd.
Det var anmärkningsvärt att ff startat flygningen med fel på telefonianläggningen inom fpl och innan fsig förflyttat sig till fsig-platsen. Detta har inneburit att radiokontakt med TLM försummats.
Fsig underlåtenhet att spänna fast sig under landningsmanövern innebar ett brott mot bestämmelserna i OSF. Dessa förhållanden inverkade dock inte på haveriet.
Det framkom inget som tytt på att haveriet orsakats av bristande eller felaktig tillsyn eller omvårdnad av materielen.

Fpl hade serienummer 156 och motornumren var 403 (V) och 417 (H).
Gångtid var 1306 tim.
Kasseras 1947-01-22
Referenser: "Svenska vingar 1" av Bo Widfeldt(Åke Hall sid 65-66.
http://www.quintus72.se/31285283
Bengt Ekbladh

Re: 156 B 3A/B

Inlägg av Bengt Ekbladh »

156 B 3A/B
...
Kolla även
Crash of a Junkers JU.86K in Ronneby
Date & Time: Jan 18, 1947
Type of aircraft: Junkers JU.86
Operator:
Registration: 156
Flight Phase: Landing (descent or approach)
Flight Type: Training
Survivors: Yes
Site: Airport (less than 10 km from airport)
Schedule: Ronneby - Ronneby
MSN: 156
YOM: 1937
Location: Ronneby Blekinge
Country: Sweden
Region: Europe
Crew on board: 2
Crew fatalities:
Pax on board: 0
Pax fatalities:
Other fatalities:
Total fatalities: 0
Circumstances: The crew was performing a training flight in Ronneby, consisting of touch and goes. On touchdown, the aircraft bounced and the crew increased power but the left engine did not response properly, maybe due to a magneto issue. The aircraft lost height and hit the ground, causing the left main gear to roll in the snow for about twenty meters. The plane then gain height, veered to the left, hit trees and crashed in a field. Both pilots were unhurt while the aircraft was damaged beyond repair.
….
https://www.baaa-acro.com/aircraft/junkers-ju86
Skriv svar

Återgå till "B3, Junkers Ju 86K"