B 3A/B 156
B 3A
B 3B....1939-04
B 3A...1940-06
B 3B...1941-10
Typ: Junkers Ju 86K-4
Tillverkare: Junkers Flugzeug- und Motorenwerke AG, Dessau, Tyskland
Tillverkningsnummer 0860413
Godkänd 1938-05-17
Utan motorer 1938-05--1939-04
F1 1938-05-17.... F1-26, F1-52, F1-8
Lån F3 1940-06-28----1941-07-22
Lån ? F21....1941-11-05---1942-02-27
F17 1944-10-28....F17-28, F17-blå M
1947-01-08 inträffar det första haveriet med en B3 på F17.
I samband med landning försökte ff gå om efter studs vid sättningen. Fpl sjönk igenom, och efter ca 20 m rullning i snön lättade fpl. Vänster motor gick på tomgång. Ff försökte "rycka" upp fpl över ett skogsparti med överstegring som följd. Vänster vinge kolliderade med en talltopp, varefter fpl vek sig över vänster vinge och slog ned på en åker. Ff Vpl vk Nyström och fsig Fu Jansson skadades lindrigt.
Haveriet inträffade kl 09.40 vid start- och landningsövningar under GFSU:1-utbildning med ett fpl ur 2/F17. Härvid har ff blivit uppvinkad av TLM vid ett landningsförsök. Ff har därvid dragit på gas, varpå dock vänster motor stannat och fpl överstegrats, vikt sig och strörtat utanför fältgränsen.
Under flygningen var fältet snötäckt och lätte snöfall rådde. Inom synhåll från fältet fanns täta snöbyar. Sikten var omkring 5 km och molnhöjden 200-300 meter.
Starten var normal och ff steg endast till 150 m höjd och där svängt tillbaka mot fältet för landning. Ff förberedde landning på normalt sätt med undantag av att han ställt blandningsregöaget i läge "Överrikning". Efter insvängningen mot landningsriktningen var landningsklaffarna utfällda och motorerna avdragna. Beroende på att fpl hängt på vänster vinge, girade det åt vänster i förhållande till det utlagda landningsmärket och kommit rakt bakom detta.
Ff drog av och korrigerade åt höger, men svängen blev för kraftig, varför fpl under sista delen av rakbanan legat 30 grader snett i förhållande till landningsriktningen. Vid sättningen har fpl fått en kraftig studs, varpå det girat 5 grader ytterligare åt vänster. TLM vinkade i detta läge upp fpl.
Ff drog på båda moterna för fullt och försökte hålla fpl flygande, men p g a för låg fart sjönk fpl igenom. Först sedan hjulen rullat ca 20 m i snön fick fpl tillräcklig lyftkraft. Då fpl passerade märket, såg TLM att propellern på vänster motor inte roterade snabbare än tomgångsvarvtalet, d v s ca 1000 rpm.
Ff junde inte häva den ökade bankningen åt vänster trots fulla skevroderutslag. Ff var ovetande om att fpl girade alltmer åt vänster mot skogspartiet i fältets NV del. När fpl närmat sig skogen har vänster vinge troligen varit överstegrad och när ff försökt "rycka" upp fpl över skogen har det överstegrats, varpå vänster vinge kolliderat med en talltopp. Fpl vek sig över vänster vinge och under brant vinkel och kraftig bankning åt vänster störtade ned på en åker och totalhavererade.
Ff totala flygtid var 166 h 40 min varav 32 h 5 min på B3.
Orsaken till haveriet har varit flera samverkande omständigheter. Efter ett misslyckat landningsförsök, varvid fpl kommit snett i förhållande till landningsriktningen och fått en kraftig studs i sättningen, drog ff på gasen för att gå om. Efter pådraget överstegrades fpl i stigningen. Då vänster motor samtidigt inte gav full effekt - troligen p g a magnetfel - blev följden att fpl girade åt vänster.
Kursavvikelsen därefter ledde till begynnande bankning åt vänster och ff kunde inte häva den med motskevning. Fpl har efter kollision med en trädtopp utanför fältgränsen kommit i fullständig vikning och havererat. Ff verkar ha uppmärksammat kursavvikelsen i tid och försökt svänga åt höger.
Ff landningsbedömning försvårades av rådande väderleks- coh markförhållanden, nämligen snödis, snötäckt fält samt att ff för första gången landade i ek under vinterförhållanden.
TLM åtgärd att "vinka upp" fpl var rätt med hänsyn till den kraftiga studsen och den felaktiga landningsriktningen.
Divch kände inte till att QBI utfärdats, men detta hade troligen inte förändrat divch beslut och åtgärd.
Det var anmärkningsvärt att ff startat flygningen med fel på telefonianläggningen inom fpl och innan fsig förflyttat sig till fsig-platsen. Detta har inneburit att radiokontakt med TLM försummats.
Fsig underlåtenhet att spänna fast sig under landningsmanövern innebar ett brott mot bestämmelserna i OSF. Dessa förhållanden inverkade dock inte på haveriet.
Det framkom inget som tytt på att haveriet orsakats av bristande eller felaktig tillsyn eller omvårdnad av materielen.
Fpl hade serienummer 156 och motornumren var 403 (V) och 417 (H).
Gångtid var 1306 tim.
Kasseras 1947-01-22
Referenser: "Svenska vingar 1" av Bo Widfeldt(Åke Hall sid 65-66.
http://www.quintus72.se/31285283
156 B 3A/B
I tjänst 1936-1958
Antal i Flygvapnet: 56 st
Fanns i 4 versioner; B 3, B 3A, B 3B, B 3C2 och B 3D
Antal i Flygvapnet: 56 st
Fanns i 4 versioner; B 3, B 3A, B 3B, B 3C2 och B 3D
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 156 B 3A/B
Inlägg av Bengt Ekbladh »
156 B 3A/B
...
Kolla även
Crash of a Junkers JU.86K in Ronneby
Date & Time: Jan 18, 1947
Type of aircraft: Junkers JU.86
Operator:
Registration: 156
Flight Phase: Landing (descent or approach)
Flight Type: Training
Survivors: Yes
Site: Airport (less than 10 km from airport)
Schedule: Ronneby - Ronneby
MSN: 156
YOM: 1937
Location: Ronneby Blekinge
Country: Sweden
Region: Europe
Crew on board: 2
Crew fatalities:
Pax on board: 0
Pax fatalities:
Other fatalities:
Total fatalities: 0
Circumstances: The crew was performing a training flight in Ronneby, consisting of touch and goes. On touchdown, the aircraft bounced and the crew increased power but the left engine did not response properly, maybe due to a magneto issue. The aircraft lost height and hit the ground, causing the left main gear to roll in the snow for about twenty meters. The plane then gain height, veered to the left, hit trees and crashed in a field. Both pilots were unhurt while the aircraft was damaged beyond repair.
….
https://www.baaa-acro.com/aircraft/junkers-ju86
...
Kolla även
Crash of a Junkers JU.86K in Ronneby
Date & Time: Jan 18, 1947
Type of aircraft: Junkers JU.86
Operator:
Registration: 156
Flight Phase: Landing (descent or approach)
Flight Type: Training
Survivors: Yes
Site: Airport (less than 10 km from airport)
Schedule: Ronneby - Ronneby
MSN: 156
YOM: 1937
Location: Ronneby Blekinge
Country: Sweden
Region: Europe
Crew on board: 2
Crew fatalities:
Pax on board: 0
Pax fatalities:
Other fatalities:
Total fatalities: 0
Circumstances: The crew was performing a training flight in Ronneby, consisting of touch and goes. On touchdown, the aircraft bounced and the crew increased power but the left engine did not response properly, maybe due to a magneto issue. The aircraft lost height and hit the ground, causing the left main gear to roll in the snow for about twenty meters. The plane then gain height, veered to the left, hit trees and crashed in a field. Both pilots were unhurt while the aircraft was damaged beyond repair.
….
https://www.baaa-acro.com/aircraft/junkers-ju86
Återgå till "B3, Junkers Ju 86K"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier