Möjligen ett Icke svar,,,,men
Willys CJ-2A som tillverkades 1946-1949.
Tgbil 902 M5123-902xxx i försvaret.
Efterföljaren CJ-3A var Tgbil 902B.
Antal i försvaret ca 459st.
Krigs jeepen 1941-1945 Willys MB/Ford GPW .M5123-901xxx Tgbil 901.Ca 166st av i försvaret
Den vanliga beteckningen på alla jeepar var Tgbil 1/2 (Terrängbil max last 500kg)
(Källa:Jeepen i Sverige av Stig Edqvist)
Försvarets första CJ-2A-jeepar
CJ2 hade benämningen Tgb 902A (Willys MB/Ford GPW hette tbg901, CJ2 tgb 902A och CJ 3A tgb 902B... CJ 3B togs knappt in av svenska försvaret och fick därför ingen egen benämning).
Tyvärr intet om märkning....färgen...men det finns mer att kolla!.....och det finns det!
Lite hopkop!:
Försvaret köpte en massa surplys jeepar från bla Frankrike efter kriget (både Willys/Ford, Dodge WC-serie, GMC CCKW-serie samt div Brockway, Daimond T och annat jox. Efter som tiden gick och de civila Willys jeepar började användas i armén så blandades delar och hela bilar huller om buller. MB Jeepar kunde få CJ-kaross och vise versa så det kan vara värt att syna ramen i sömmarna lite extra.
Den första krigsjeepen kom till Sverige i slutet av 1944 och anlände med flyg från England till Bulltofta Malmö. Jeepen var av typ Ford GPW. Den 7 februari 1945 inbjöd Svenska Ford Motor Company, motortidningar och dagspress till demonstration och övningskörning på Gärdet i Stockholm. Efter kriget räknar man med att c:a 2000 surplusjeepar såldes i Sverige.
Läs även Biltraktorutredningen:
Bil traktorn i försvaret.....sid 128
Willys Overland krigsjeep MB. Troligen inköpta som surplus, eller så var de kvarlämnade servicebilar efter det att USA tagit hem de flygplan som nödlandat i Sverige under kriget.
Senare inköptes 166, helt ny fordon till försvaret. De registrerades med M-nummer (med tillbehör) som för Willys CJ 2A, M5123-902011 och Willys CJ 3A, M5123-902021. Bilarna benämndes Pltgb 1/2 t, med tillbehör.
Den troligen största affären som Harry Karlsson gjorde var när han i början på 1980-talet levererade 450 klargöringsbilar Jeep J20 s.k. ”Dallas-Jeepar” till flygvapnet. Bilarna var Personlastterrängbil 9713A öppen med flak och de påbyggda Klargöringsbil 9711A och 9712A. (9712A har främre dragkrok). De användes av flygvapnets rörliga enheter klargöringstropparna ingående i stationskompanitet i Bas 90. Jeeparna hade en AMC bensin V8 på 5,9 liter, 145 hk och en 3-stegs Torqueflite 727 automatlåda. Bilarna köptes in av FMV i en konkurrensupphandling, där den slutliga striden stod mellan Jeep och Mercedes-Benz Geländewagen.
http://www.jeepbasic.se/
Kronans band- och hjultraktorer 1920-1980
http://www.maskinskyddarna.se/Nyhetsblad_2.html
OK jag skrev;;Möjligen ett Icke svar,,,,men
Finns någon substans eller ideer ock kanske bilder?
Tillägg::
Biltraktorutredningen
ca 156 sidor
weburn.kb.se/sou/214/urn-nbn-se-kb-digark-2138354.pdf