Tacksam för hjälp med identifiering av detta foto. På fotots baksida är noterat Haveri Hjo, stud Svensson, Västermalm.
Haveriet har sannolikt inträffat 1939 eller tidigare.
Är flygplanet en J 7, Bristol Bulldog ?
På sidan är fpl troligen märkt med siffran 5.
Bildfråga haveri
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9946
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: Bildfråga haveri
Kan vara J 6A med registreringsnummer 220 vilket nödlandade 1936-06-14. Hade märkning 1-5.
Enligt de få uppgifter jag har skall platsen för det haveriet vara Skövde och flygföraren furir Jönsson.
Flygplanet blev så skadat att det kasserades som totalhavererat.
De två första siffrorna (22) syns bakom motorn på nosen. Är originalet så skarpt att det går att läsa den tredje siffran?
Enligt de få uppgifter jag har skall platsen för det haveriet vara Skövde och flygföraren furir Jönsson.
Flygplanet blev så skadat att det kasserades som totalhavererat.
De två första siffrorna (22) syns bakom motorn på nosen. Är originalet så skarpt att det går att läsa den tredje siffran?
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9946
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga haveri
Tack Leif för svar!
På fotot syns inte sista siffran mycket bättre än på bilden som jag lagt ut, kan mycket väl vara 220.
/Sven-Erik
På fotot syns inte sista siffran mycket bättre än på bilden som jag lagt ut, kan mycket väl vara 220.
/Sven-Erik
Re: Bildfråga haveri
Är det ""J 6A 220""...så är det en J 6B
220 ombyggdes till J 6B våren 1935
såhär säger
Swedish Fighter Colours / Mikael Forslund o Vallet på sid 43 följande:
""On 14 july 1936 NCO Gösta Jönsson had to force-land J 6B s/n 220 at Skövde.Jönsson came down at the Life Guards exercise field, and, in order to avoid soldiers present on the field, had to veer to the side,smashing into trees on a smal hill.
Jönsson was unharmed, but the Jaktfalken was written off""
220 avfördes 1936-09-28 med 220,25 tim. ggtid.
Jämför Leifs bild av hav med J 6B...."taget bakifrån".
http://i301.photobucket.com/albums/nn80 ... haveri.jpg
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 59&t=10792
220 ombyggdes till J 6B våren 1935
såhär säger
Swedish Fighter Colours / Mikael Forslund o Vallet på sid 43 följande:
""On 14 july 1936 NCO Gösta Jönsson had to force-land J 6B s/n 220 at Skövde.Jönsson came down at the Life Guards exercise field, and, in order to avoid soldiers present on the field, had to veer to the side,smashing into trees on a smal hill.
Jönsson was unharmed, but the Jaktfalken was written off""
220 avfördes 1936-09-28 med 220,25 tim. ggtid.
Jämför Leifs bild av hav med J 6B...."taget bakifrån".
http://i301.photobucket.com/albums/nn80 ... haveri.jpg
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 59&t=10792
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: Bildfråga haveri
Det där med typbeteckningar kan verka förvirrande.
Fpl 220 till CVM 1935-01-24 för modifiering, ombyggnad till likhet med J 6B.
Det betyder inte att typbeteckningen ändrades.
Ur kassationsbeslutet:
"Till Chefen för Flygstaben
Till Mi
Ang. kass. fpl typ
J 6A nr 220 och J 4
nr 285.
Kontrollbyrån får härmed meddela att fpl typ J 6A nr 220 och J 4 nr 285 denna dag av flygförvaltningen kasserats.
Stockholm den 1 september 1936.
Enligt Kungl. flygförvaltningens beslut
Lars Fjällbäck
Byråchef."
Mina understrykningar.
Fpl 220 till CVM 1935-01-24 för modifiering, ombyggnad till likhet med J 6B.
Det betyder inte att typbeteckningen ändrades.
Ur kassationsbeslutet:
"Till Chefen för Flygstaben
Till Mi
Ang. kass. fpl typ
J 6A nr 220 och J 4
nr 285.
Kontrollbyrån får härmed meddela att fpl typ J 6A nr 220 och J 4 nr 285 denna dag av flygförvaltningen kasserats.
Stockholm den 1 september 1936.
Enligt Kungl. flygförvaltningens beslut
Lars Fjällbäck
Byråchef."
Mina understrykningar.