Jakten på det försvunna bombplanet Röd Niklas.
Postat: 11 aug 2016, 18:56
Jakten på det försvunna bombplanet Röd Niklas.
Jakt på det försvunna bombplanet Röd Niklas, filmad i söndags. Röd Niklas var på väg mot F4 vintern 1946 när det plötsligt tappade radiokontakten och sedan dess har det varit spårlöst försvunnet med sin besättning. Nu är Barkman i färd med att lösa mysteriet och det här är en liten dokumentation från det arbetet.
Det gäller alltså B 18B nr 18180 från Halmstad märkt F14-rN....(Röd Niklas)..
3 besättningsmän var ombord och alltså ännu ej påträffade.Det inträffade 1946-02-10.
””Divisionen skulle startat från Halmstad den 4 februari, men pga dåligt väder försenades starten till den 6 februari då man flög från F 14 Halmstad - F 1 Västerås. Här fick man åter invänta bättre väder och den 10 februai bedömdes vädret vara så bra att flygningen från Västerås till Luleå skulle kunna genomföras. Flottiljchefen Christian Nilsson startade något före och kom fram, medan divisionen mötte dåligt väder med snötjocka några mil söder om Luleå och tvingades vända. Man hoppades kunna nå Sundsvall, men nu blev vädret även sämre här. Divisionschefen gav slutligen order "Nödlanda där Ni kan!" Haverikommisionen kom fram till en hel del brister i planering och genomförande. ””
En del om haverierna kan läsas :
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 768#p15431
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 768#p34241
Eller tex. I ..”Flyget i Mickedala, F14-50år”
Hoppas på att man hittar platsen.
ÖP har en del info.....
http://www.marcusibloms.se/jakten-pa-ro ... editionen/
Man måste dock vara prenumerant för att läsa allt!
Info från fb.
Jakt på det försvunna bombplanet Röd Niklas, filmad i söndags. Röd Niklas var på väg mot F4 vintern 1946 när det plötsligt tappade radiokontakten och sedan dess har det varit spårlöst försvunnet med sin besättning. Nu är Barkman i färd med att lösa mysteriet och det här är en liten dokumentation från det arbetet.
Det gäller alltså B 18B nr 18180 från Halmstad märkt F14-rN....(Röd Niklas)..
3 besättningsmän var ombord och alltså ännu ej påträffade.Det inträffade 1946-02-10.
””Divisionen skulle startat från Halmstad den 4 februari, men pga dåligt väder försenades starten till den 6 februari då man flög från F 14 Halmstad - F 1 Västerås. Här fick man åter invänta bättre väder och den 10 februai bedömdes vädret vara så bra att flygningen från Västerås till Luleå skulle kunna genomföras. Flottiljchefen Christian Nilsson startade något före och kom fram, medan divisionen mötte dåligt väder med snötjocka några mil söder om Luleå och tvingades vända. Man hoppades kunna nå Sundsvall, men nu blev vädret även sämre här. Divisionschefen gav slutligen order "Nödlanda där Ni kan!" Haverikommisionen kom fram till en hel del brister i planering och genomförande. ””
En del om haverierna kan läsas :
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 768#p15431
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 768#p34241
Eller tex. I ..”Flyget i Mickedala, F14-50år”
Hoppas på att man hittar platsen.
ÖP har en del info.....
http://www.marcusibloms.se/jakten-pa-ro ... editionen/
Man måste dock vara prenumerant för att läsa allt!
Info från fb.