F9 nedlagt
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 25 feb 2008, 23:07
F9 nedlagt
Idag är det 40 år sedan Kungliga Göta Flygflottilj försvann från den militära kartan. F9 blev bara 29år gammalt men lever kvar i minnet av oss som arbetade på flottiljen. Vår skara minskar nu väldigt snabbt då de flesta har uppnått aktningsvärd ålder och vi som är yngst är i 70års åldern.
Leif Alenäs F9 kamraterna.
Leif Alenäs F9 kamraterna.
Re: F9 nedlagt
Ja tidens gång tyvärr.
Vad göra?
Kan man "inrätta ungdomsförbund" tro?
Dvs. lite yngre o intresserade av just "min" flottilj.
Eller är ett alternativ att närmaste lokalavdelning i SFF angagerar sig o hjälper till
att bevara o utveckla minnet ?
Det sker ju redan , men räcker det?
Nu tänker jag på att bevara minnet av just "min/din" flottilj.
Just kamratföreningar är ju en social inrättning.
Egentligen "minns du när...",
så småningom minns vi inte !
Möjligheten finns ju, för de flesta kamratföreninger, att stödja verksamheten med ett medlemskap.
Bengt
Vad göra?
Kan man "inrätta ungdomsförbund" tro?
Dvs. lite yngre o intresserade av just "min" flottilj.
Eller är ett alternativ att närmaste lokalavdelning i SFF angagerar sig o hjälper till
att bevara o utveckla minnet ?
Det sker ju redan , men räcker det?
Nu tänker jag på att bevara minnet av just "min/din" flottilj.
Just kamratföreningar är ju en social inrättning.
Egentligen "minns du när...",
så småningom minns vi inte !
Möjligheten finns ju, för de flesta kamratföreninger, att stödja verksamheten med ett medlemskap.
Bengt
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: F9 nedlagt
Tyvärr är kamratföreningar ett utdöende släkte. "Gubbarna" blir äldre och dör efterhand. Å andra sidan är dessa föreningar bara till för att dessa människor skall finna och känna en social gemenskap vilket för dem naturligtvis är det viktigaste. Det är tyvärr inte så mycket flyghistoriskt prat på träffarna. Det finns naturligtvis undantag, men i huvudsak går det ut på att dricka kaffe och prata gamla minnen. Jag efterlyser någon som kan tillvarata dessa minnen. Det sker också naturligtvis på många håll, men oavsett det så kommer troligen kamratföreningarna att dö ut ganska snart. Behöver det vara så?
Jag tror inte det. Det finns en mycket stor mängd människor i bl a SFF som är intresserade av hur livet en gång var på våra flottiljer. Många är också medlemmar i kamratföreningarna. Som tidigare Norrköpingsbo vurmar jag för F 13 och är medlem i denna kamratförening. På deras senaste träff var jag yngst med mina 47 år. Det behövs dock flera och yngre människor som kan träda in och ta över. Jag ser för mig en process där kamratföreningen övergår i någon slags "flottiljförening", liknande hembygdsförening, med flottiljens flyghistoria på programmet. Kanske dessa rentav skulle kunna ingå som en del i SFF och/eller i dess regionföreningar? Kanske fungera som ett utskott, som flottilj-specialister...
Jag tror inte det. Det finns en mycket stor mängd människor i bl a SFF som är intresserade av hur livet en gång var på våra flottiljer. Många är också medlemmar i kamratföreningarna. Som tidigare Norrköpingsbo vurmar jag för F 13 och är medlem i denna kamratförening. På deras senaste träff var jag yngst med mina 47 år. Det behövs dock flera och yngre människor som kan träda in och ta över. Jag ser för mig en process där kamratföreningen övergår i någon slags "flottiljförening", liknande hembygdsförening, med flottiljens flyghistoria på programmet. Kanske dessa rentav skulle kunna ingå som en del i SFF och/eller i dess regionföreningar? Kanske fungera som ett utskott, som flottilj-specialister...
Re: F9 nedlagt
Låter lovvärt, ska vi / kamratföreningar " snart i kris" satsa på detta?Mats Averkvist skrev:....... Det behövs dock flera och yngre människor som kan träda in och ta över.
Jag ser för mig en process där kamratföreningen övergår i någon slags "flottiljförening", liknande hembygdsförening, med flottiljens flyghistoria på programmet.
Kanske dessa rentav skulle kunna ingå som en del i SFF och/eller i dess regionföreningar? Kanske fungera som ett utskott, som flottilj-specialister...
Flera förslag?
Och framför allt , vill respektive kamratförening detta , för att "leva vidare" ?
Vad säger ni o vad säger kamratföreningar som snart är förgubbad?
Bengt
- Niklas Börjesson
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 23 feb 2008, 21:49
- Ort: Järfälla
Re: F9 nedlagt
Med mina nyss fyllda 30 år så ser jag mig som väldigt ung i dessa samanhang. Som medlem i F8 Kamratförening har jag dock möts väl och känt mig välkommen. Även om jag med min ålder tydligt skiljer ut mig från resten.
Som jag förstått så har vissa av föreningarna dessutom som krav att man ska ha tjänstgjort på flottiljen, vilket är synonymt med att gräva sin egen grav.
Intresset bland yngre finns där ute, kanske inte så utbrett som fotboll men nog för att kunna plocka upp en och annan som vill vara en del av att föra flottiljens minne vidare. För hur än så måste det vara bättre att det om tjugo år finns någon form av förening kvar än att de alla försvunnit bort.
Nu kan jag ju bara tala om F8 då det är den enda jag har erfarenhet ifrån men att få träffa folket som "var med när det begav sig" ger mycket, även om det som sagt inte talas så mycket flyghistoria alltid. Mycket intressanta föredrag organiseras också som säkerligen flera av min generation skulle vara intresserade av.
Mvh
/Niklas
Som jag förstått så har vissa av föreningarna dessutom som krav att man ska ha tjänstgjort på flottiljen, vilket är synonymt med att gräva sin egen grav.
Intresset bland yngre finns där ute, kanske inte så utbrett som fotboll men nog för att kunna plocka upp en och annan som vill vara en del av att föra flottiljens minne vidare. För hur än så måste det vara bättre att det om tjugo år finns någon form av förening kvar än att de alla försvunnit bort.
Nu kan jag ju bara tala om F8 då det är den enda jag har erfarenhet ifrån men att få träffa folket som "var med när det begav sig" ger mycket, även om det som sagt inte talas så mycket flyghistoria alltid. Mycket intressanta föredrag organiseras också som säkerligen flera av min generation skulle vara intresserade av.
Mvh
/Niklas
Re: F9 nedlagt
Hej Niklas.
>>vissa av föreningarna dessutom som krav att man ska ha tjänstgjort på flottiljen, vilket är synonymt med att gräva sin egen grav.>>
Som de flesta kamratföreningar insett har kravet på tjg. å respektive flottilj övergetts, vet inte om någon har kvar detta krav.
Frågan är ju: hur entiusmera något yngre personer att forska och känna sig knuten till "sin" flottilj.
Kanske kan respektive kamratförening , " verkligen bjuda till " , och ordna något event som drar till sig yngre förmågor.
Ideer ??
Bengt
>>vissa av föreningarna dessutom som krav att man ska ha tjänstgjort på flottiljen, vilket är synonymt med att gräva sin egen grav.>>
Som de flesta kamratföreningar insett har kravet på tjg. å respektive flottilj övergetts, vet inte om någon har kvar detta krav.
Frågan är ju: hur entiusmera något yngre personer att forska och känna sig knuten till "sin" flottilj.
Kanske kan respektive kamratförening , " verkligen bjuda till " , och ordna något event som drar till sig yngre förmågor.
Ideer ??
Bengt
-
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 23 feb 2008, 20:47
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: F9 nedlagt
Det finns också andra sätt som minnet av en flottilj kan leva vidare. I fallet med F 9 bidrar Aeroseum till att varje dag sprida kunskap och intresse om flottiljen, till en helt ny generation. Att 8-åriga fnittriga tjejer firar barnkalas i berghangaren och tycker det är något av det roligaste de gjort, ger en god grund inför framtiden!
På 40-årsdagen fick Säve fint besök av Hawker Hunter från Såtenäs.
På 40-årsdagen fick Säve fint besök av Hawker Hunter från Såtenäs.
- Niklas Börjesson
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 23 feb 2008, 21:49
- Ort: Järfälla
Re: F9 nedlagt
Ja det stämmer säkert att detta krav är bortaget på föreningarna, vi får hoppas så.
Då 99% av medlemarna är pensionärer är det fullt naturligt att verksamheten bedrivs på vardagar, som tex F8 Fredags luncher. Tyvärr hindrar detta deltagande från yngre då många har ett jobb att sköta vid denna tid. Lyckligt viss jobbar jag skift så ofta kommer man loss i alla fall. Jag vill med detta inte säga att man bör styra om sin verksamhet på något sätt men det är något att ha i bakhuvudet om man eftersträvar föryngring.
F9 har genom sitt Aeroseum och relativt orörda kasernområde ett utmärkt läge för att bevara historien kring flottiljen. Runt huvudstaden ser det värre ut där F18 och snart även F8 faller för byggnadshysterin. Ett skrämande exempel på F8 är expidionsdelen på gamla 3.divison som beskrivits som kulturhistoriskt viktig ändå kommer rivas. Själv har jag aldrig ens sett ett Jaktflygplan på Barkarby så mina kunskaper är främst teori och de levnadsgörande berättelserna från de som var med som så generöst delar med sig och vill att minnet av deras flottilj och verksamhet ska leva vidare.
Tyvärr finns det nog inte utrymme för ett Aeroseum vid varje berghangar eller flottilj, men likande verksamhet i mindre omfattning borde vara möjlig att driva med rätt stöd.
SFF anordnade för några år sedan en rundvandring på F8. Detta var ett välbesökt arrangemang med många yngre ansikten. Att plocka upp dessa personer och likasinade till kamratföreningen är av vikt. Ser säkert likadant ut på andra ställen, tex de hundratalet besökare i berghangaren på F18. En sådan arrangemang , med rundvandring, bildvisning m.m. Väl annonserat i lokal press och internet bör kunna få fram många intresserrade, lämpligt under ett skollov och i anslutning erbjuda tex flygning i trafikvarv runt flygfältet i samverkan med den lokala flygklubben till bra pris.
Sen måste även Kamratföreningarna våga sätta yngre på förtroende poster, man behöver ju inte börja med det yngsta men ändå tänka föryngring även på de "ledande" posterna.
Mvh
/N
Då 99% av medlemarna är pensionärer är det fullt naturligt att verksamheten bedrivs på vardagar, som tex F8 Fredags luncher. Tyvärr hindrar detta deltagande från yngre då många har ett jobb att sköta vid denna tid. Lyckligt viss jobbar jag skift så ofta kommer man loss i alla fall. Jag vill med detta inte säga att man bör styra om sin verksamhet på något sätt men det är något att ha i bakhuvudet om man eftersträvar föryngring.
F9 har genom sitt Aeroseum och relativt orörda kasernområde ett utmärkt läge för att bevara historien kring flottiljen. Runt huvudstaden ser det värre ut där F18 och snart även F8 faller för byggnadshysterin. Ett skrämande exempel på F8 är expidionsdelen på gamla 3.divison som beskrivits som kulturhistoriskt viktig ändå kommer rivas. Själv har jag aldrig ens sett ett Jaktflygplan på Barkarby så mina kunskaper är främst teori och de levnadsgörande berättelserna från de som var med som så generöst delar med sig och vill att minnet av deras flottilj och verksamhet ska leva vidare.
Tyvärr finns det nog inte utrymme för ett Aeroseum vid varje berghangar eller flottilj, men likande verksamhet i mindre omfattning borde vara möjlig att driva med rätt stöd.
SFF anordnade för några år sedan en rundvandring på F8. Detta var ett välbesökt arrangemang med många yngre ansikten. Att plocka upp dessa personer och likasinade till kamratföreningen är av vikt. Ser säkert likadant ut på andra ställen, tex de hundratalet besökare i berghangaren på F18. En sådan arrangemang , med rundvandring, bildvisning m.m. Väl annonserat i lokal press och internet bör kunna få fram många intresserrade, lämpligt under ett skollov och i anslutning erbjuda tex flygning i trafikvarv runt flygfältet i samverkan med den lokala flygklubben till bra pris.
Sen måste även Kamratföreningarna våga sätta yngre på förtroende poster, man behöver ju inte börja med det yngsta men ändå tänka föryngring även på de "ledande" posterna.
Mvh
/N
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 25 feb 2008, 23:07
Re: F9 nedlagt
Det är väldigt svårt att få nya medlemmar som vill ta över arbetet med föreningen. För ett antal år sedan var det en insändare i Göteborgsposten (anonym) som ondjorde sig på att F9 kamratförening bara var till för officerare och vederlikar. Detta var ju helt fel vi har alla från civila till överstar som medlemmar och natuligtvis även värnpliktiga. Vi har inte så väldigt många vpl. på grund av att föreningen kom till efter nedläggningen och alla värnpliktiga lämmnat Säve. Det svarades på denna insändare av Åke Hall som sedemera skrivit F9 böckerna att vi inte var som insändaren påtalade och att alla som var intresserade får vara med och att det var bara att visa sitt intresse och ta kontakt med oss. VI FICK INTE ETT ENDA SVAR. Vi hade lokaler att vara i med våra möten , först uoffmässen sedan matsalen och sist offmässen på gamla F9 men nu är dessa tömda och skall säljas och det är svårt med att få det att gå ihop. Kamratföreningarna kommer att med tiden att gå i graven som det ser ut idag (F2 lade ned sin alldeles nyss) då det är en hel del arbete att hålla föreningen igång och att föra traditionen vidare.
I vilket fall som helst önskar F9 kamratförening en trevlig sommar.
'Leif Alenäs fd Fte el 3komp Kungliga Göta Flygflottilj
I vilket fall som helst önskar F9 kamratförening en trevlig sommar.
'Leif Alenäs fd Fte el 3komp Kungliga Göta Flygflottilj
-
- Inlägg: 155
- Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
- Ort: Sobral, Portugal.
Re: F9 nedlagt
I have followed the discussion about the continued life or slow death of ‘kamratföreningarna’ but have been silent so far as I have very little experience of their activities. I did attend one meeting at F8 some time back and mingled with these elderly gentlemen. The most commonly heard phrase was ‘Do you remember that day when ..’
I can see the difficulty in getting new members from the younger generation. We oldies experienced those glorious days but we can only tell them what we did. So, for the younger ones this will be history lessons only.
The task to rope in the younger ones becomes even more difficult and our stories more theoretical as we no longer can even show what an air force base looked like. I am fortunate to have contact with one from the younger generation who has a genuine interest in what we used to do and how we did it. It with sadness that I see from the photos he sends me that F8 looks more and more like Sundbyberg or any old suburb.
To expend on the subject and divert for a minute from aviation, is there anyone out there who would be willing to enthuse anyone about the atmosphere the Klara quarters had in those days when the newspapers lived there and my second home was Tennstopet in Vattugatan? What a monumental disaster the destruction of that part of Stockholm was!
I know very well that there are fine exceptions, the Aeroseum is one and I will most certainly go there the next time I come to Gothenburg. Perhaps it will regenerate the feelings from the days when I worked at F8.
I can see the difficulty in getting new members from the younger generation. We oldies experienced those glorious days but we can only tell them what we did. So, for the younger ones this will be history lessons only.
The task to rope in the younger ones becomes even more difficult and our stories more theoretical as we no longer can even show what an air force base looked like. I am fortunate to have contact with one from the younger generation who has a genuine interest in what we used to do and how we did it. It with sadness that I see from the photos he sends me that F8 looks more and more like Sundbyberg or any old suburb.
To expend on the subject and divert for a minute from aviation, is there anyone out there who would be willing to enthuse anyone about the atmosphere the Klara quarters had in those days when the newspapers lived there and my second home was Tennstopet in Vattugatan? What a monumental disaster the destruction of that part of Stockholm was!
I know very well that there are fine exceptions, the Aeroseum is one and I will most certainly go there the next time I come to Gothenburg. Perhaps it will regenerate the feelings from the days when I worked at F8.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: F9 nedlagt
Jo inlägget från Göteborg handlade ju också om en saknad (en efter relativt kort tid nedlagd flygflottilj) liksom i viss mån mitt inlägg på ett annat underforum som berörde nedlagda försvarsanläggningar vid Vaxholm.Erik Johansson skrev:I
...
To expend on the subject and divert for a minute from aviation, is there anyone out there who would be willing to enthuse anyone about the atmosphere the Klara quarters had in those days when the newspapers lived there and my second home was Tennstopet in Vattugatan? What a monumental disaster the destruction of that part of Stockholm was!
...
Här några webbtips kring "Gamla Klara" och "Nedre Norrmalm". Vad som hänt där och känslorna däröver har varit föremål för många framställningar såsom böcker och SVT-visade filmer, men jag har inte hittat just dessa. Men här är några sajter att besöka. Man kan sedan googla vidare på gamla Klara, nedre Norrmalm, Mehr, af Petersens m fl ord.
http://www.graphy.se/exhibits/Sth50tal/ ... rmalm.html
http://www.trafiknostalgiska.se/
http://www.stockholmskallan.se/php/fupl ... F76320.JPG
http://www.stockholmskallan.se/php/fupl ... 26126S.JPG
http://www.stockholmia.stockholm.se/med ... edoire.pdf
http://www.konta-osobiste.slask.pl/Rekl ... s_1954.jpg
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms ... _f%C3%A4rg
Tillägg: Mina minnen av gamla Klara och innerstaden är magra. Minns dock hur jag en gång kikade in i DN/Expressens foajé och såg (eller för att se?) P-A Eliassons och Olle Ericssons linstyrda modell av reportageplanet Grumman Widgeon, SE-APO, hängande i taket. Med två ED Bee motorer, sponsrade av radioflygets gynnare Bertil Beckman, med kontor på Jakobsgatan 24 förresten. Där man ju kikat in några gånger.
Lars S
Re: F9 nedlagt
Jag har vart i kontakt med Aeromuseum och nu Försvaret om karsernområdet på gamla F9 ! För att bevara området som är unikt i sitt slag pga det finns ingen flottilj kvar som man kan se hur det såg ut en gång i tiden.Både F2 F8 F18 är eller håller på att raseras helt å hållet för bli bostads komplex.F9 är ganska helt men förfaller och växtligheten tar över! Men en vanmakt har jag över att området står å förfaller dag efter dag. Kanske starta en stiftelse som går ut på att bevara F9 Karsern området är en ide?Leif Alenäs skrev:Det är väldigt svårt att få nya medlemmar som vill ta över arbetet med föreningen. För ett antal år sedan var det en insändare i Göteborgsposten (anonym) som ondjorde sig på att F9 kamratförening bara var till för officerare och vederlikar. Detta var ju helt fel vi har alla från civila till överstar som medlemmar och natuligtvis även värnpliktiga. Vi har inte så väldigt många vpl. på grund av att föreningen kom till efter nedläggningen och alla värnpliktiga lämmnat Säve. Det svarades på denna insändare av Åke Hall som sedemera skrivit F9 böckerna att vi inte var som insändaren påtalade och att alla som var intresserade får vara med och att det var bara att visa sitt intresse och ta kontakt med oss. VI FICK INTE ETT ENDA SVAR. Vi hade lokaler att vara i med våra möten , först uoffmässen sedan matsalen och sist offmässen på gamla F9 men nu är dessa tömda och skall säljas och det är svårt med att få det att gå ihop. Kamratföreningarna kommer att med tiden att gå i graven som det ser ut idag (F2 lade ned sin alldeles nyss) då det är en hel del arbete att hålla föreningen igång och att föra traditionen vidare.
I vilket fall som helst önskar F9 kamratförening en trevlig sommar.
'Leif Alenäs fd Fte el 3komp Kungliga Göta Flygflottilj
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 25 feb 2008, 23:07
Re: F9 nedlagt
Att bilda en stiftelse låter bra. Det är bara att sätta igång.
MVH Leif Alenäs F9 Kamraterna
MVH Leif Alenäs F9 Kamraterna