Smygkika på Boeings och Saabs nya skolflygplan
I morgon tisdag klockan 17 (klockan 10 lokal tid i USA) är det dags. Då presenterar den amerikanska flygplanstillverkaren Boeing – med svenska Saab som partner – sin version av USA:s nästa militära skolflygplan T-X.
Utrullningen sker i staden St Louis i den amerikanska Mellanvästern. Redan nu kan man dock få en glimt av bolagens T-X-prototyp i en video som Boeing nyligen lagt ut på webben.
Flygplanstillverkarnas förhoppning är att alltså deras T-X-modell ska vinna den amerikanska upphandlingen om 300-450 nya tvåsitsiga skolflygplan. Därefter lockar en världsmarknad.
USA uppges vara i trängande behov en ny generation plan, som ska ersätta dagens flotta av T-38 Talon från Northrop Grumman. Den börjar bli till åren; genomsnittsåldern är 43, 5 år.
Det nya planet ska lära amerikanska piloter att flyga stridsflygplan som F-22 och F-35, där informationshanteringen blir särskilt viktig.
Omkring 1 000 personer i såväl St Louis som i Linköping uppges ha arbetat med utvecklingen.
Läs mer: Saab hoppas på jätteorder av nya skolflygplanet T-X
http://www.nyteknik.se/fordon/saab-hopp ... -x-6343698
Delar av T-X-planet uppges i somras ha lastats på ett fraktflygplan av modell II-76 i Norrköping, för vidare färd mot Reykjavik och slutligen St Louis.
Tidigare i år har också konkurrenten, det amerikanska bolaget Northrop Grumman visat sin T-X prototyp – Model 400.
Andra medtävlare till Boeing och Saab är amerikanska Lockheed Martin som samarbetar med KAI, Korean Aerospace Industries, och likaså amerikanska försvarsföretaget Raytheon som jobbar tillsammans med italienska Leonardo.
De olika intressenterna kommer sannolikt erbjudas att komma in med anbud senare under 2016. USA:s nya plan – vilken modell som än vinner kampen – väntas bli operativt omkring 2024.
Saabs nya skolflyg snålar på soppan
http://www.nyteknik.se/nyheter/saabs-ny ... an-6343582
Saab hoppas på jätteorder av nya skolflygplanet T-X
http://www.nyteknik.se/fordon/saab-hopp ... -x-6343698
Av Ulf Nilssons presentation från i dag framgår också att företaget åren 2030-2045 kan komma att utveckla nya framtida Gripensystem, efter generationen Gripen E/F, som nu är under produktion. Sea Gripen, ett plan som kan landa på hangarfartyg, nämns, liksom nya sensorer och vapen.
Enligt Ulf Nilsson fokuserar dock bolaget ”alltid” på utveckling av förmågor som man ser behov av snarare än att på plattformar som Gripen C/D, Gripen E eller andra. När en plattform efterfrågas planerar man för att integrera olika förmågor.
Runt 2045 kan försvarsföretaget komma att ha en obemannad Gripen-plattform framme.
En öppen fråga är vad som händer med det obemannade bombplanet Neuron framöver. Neuron har utvecklats i ett gemensamt europeiskt projekt med franska Daussault och Saab som de två ledande industrierna.
OM Neuron::
Miljardprojektet kan avslutas på skroten
http://www.nyteknik.se/fordon/miljardpr ... en-6343890
Det förarlösa bombplanet Neuron, som kostat 4,5 miljarder kronor, kan ha flugit färdigt. Nu riskerar det hamna på museum eller skrotas.
I hemlighet transporterades i somras Neuron med lastbil från den italienska flygbasen Decimomannu på Sardinien till det svenska militära övningsområdet Vidsel i Norrbotten.
Under ett par veckor genomfördes där tio testflygningar med den fem ton tunga förarlösa bombaren. FMV, försvarets materielverk, studerade bland annat om Neuron kunde smita förbi de svenska militära spaningssystemen. Planet provade också att fälla en bombattrapp av 250 kilo betong i stålhölje.
Testerna i Vidsel var de sista i en lång rad. Sedan 2005 har Neuron varit ett utvecklingsprojekt mellan sex länder och olika industriföretag, däribland Sverige och försvarskoncernen Saab.
Tanken har varit att utveckla en smygande attackdrönare och på så vis undersöka en mängd komplexa tekniker kopplade till fjärrmanövrering, smygtekniken stealth och bombfällning.
Planet flög första gången i december 2012. Därefter har över 100 flygningar och fler tester följt i Frankrike och Italien. Enligt Anders Fredlund, projektledare på FMV är projektet nu avslutat.
Läs mer: Saabs Neuron äntligen i luften
Planet har kostat omkring 4,5 miljarder att utveckla, varav FMV och Saab gemensamt satsat 810 miljoner kronor.
– Tanken har aldrig varit att Neuron skulle bli en produkt, det är en renodlad demonstrator, säger Anders Fredlund.
Men enligt uppgift kommer erfarenheterna från Neuron-studien väl till pass i bolagets utveckling av en obemannad Gripen. Saabchefen Håkan Buskhe sa i våras att en sådan version kan finnas klar om 5-6 år.
Neurons....Alternativen är tre, uppger Anders Fredlund:
1. Antingen hamnar den på ett flygvapenmuséum, exempelvis som det vid flygplatsen Le Bourget i Paris,
2. eller så skrotas den.
3. Några länder är också intresserade av att genomföra nya prov, men uppges i nuläget sakna pengar.
Läs mer: Saab: "Tekniskt möjligt att bygga förarlös Gripen"
Smygkika på Boeings och Saabs nya skolflygplan
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1280
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Kika på Boeings och Saabs nya skolflygplan
Här är första bilderna på skolflygplanet T-X
http://www.expressen.se/dinapengar/har- ... lanet-t-x/
eller:
Superhemligt skolflygplan rullas ut idag
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/su ... as-ut-idag
http://www.svd.se/stenhard-strid-om-usa ... lyg#sida-1
Något för Sweden?
Du bör kolla även här:
http://www.boeing.com/defense/t-x#/vide ... n-st-louis
http://www.expressen.se/dinapengar/har- ... lanet-t-x/
eller:
Superhemligt skolflygplan rullas ut idag
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/su ... as-ut-idag
http://www.svd.se/stenhard-strid-om-usa ... lyg#sida-1
Något för Sweden?
Du bör kolla även här:
http://www.boeing.com/defense/t-x#/vide ... n-st-louis
Re: Smygkika på Boeings och Saabs nya skolflygplan
http://www.nyteknik.se/fordon/flygchef- ... psis-anp-3
Flygchef: ”Nya plan öppnar oerhörda möjligheter”
Nya militära skolflygplan ska ge stridspiloter längre och bättre utbildning. I kväll rullar Boeings och Saabs T-X-prototyp ut.
I mitten av 2020-talet bedöms den svenska Försvarsmaktens skolflygplan SK60 behöva ersättas.
Det finns i dag 38 plan på flygskolan i Linköping.
– Vi hoppas få köpa nya skolflygplan. De nuvarande är mellan 40 och 50 år, säger Michael Rosenquist, ställföreträdande chef för Försvarsmaktens flygskola i Linköping.
Även i USA ska flygvapnet köpa nya skolflygplan. Detta som ersättare till dagens flotta av T-38 Talon från Northrop Grumman, som börjar bli till åren.
I kväll premiärvisas Saab och Boeing sin prototyp inför det amerikanska flygvapnets upphandling av ett nytt skolflygplan, kallat T-X. Det sker i St Louis i den amerikanska mellanvästern.
Läs mer: Här är Saabs och Boeings nya skolflygplan
Enligt Michael Rosenquist kommer nästa generations skolflygplan – vilket plan Sverige än kan komma att köpa – ge stridspiloterna en längre, mer avancerad och komplex utbildning. Skälet är att man kan simulera användning av sensorer och vapen ombord.
– Det öppnar oerhörda möjligheter att träna sådana funktioner som vi i dag övar i strids- och transportflygplanen redan i skolflygplanen. Dessutom spar det pengar och driftstid i Gripen- och Herculessystemen, säger Michael Rosenquist.
I dag finns sådana funktioner ombord på skolflygplan i bland annat Schweiz.
– Men framför allt har det här behovet uppkommit i USA eftersom F22 och F35 är så enormt dyra att flyga.
I den amerikanska upphandlingen tävlar fyra olika konsortier om en order på mellan 300 och 450 nya T-X-plan. En siffra som nämnts är 350 plan. Sedan hägrar en världsmarknad för vinnaren. Många olika länders flygvapen behöver nya träningsplan.
– Jag kan tänka mig att behovet globalt är i storleksordning ett par tusen skolflygplan, säger Michael Rosenquist.
Omkring 1 000 personer i såväl St Louis som i Linköping uppges ha arbetat med utvecklingen av Boeings och Saabs T-X-modell.
Tillägg:
Det finns i dag 38 plan på flygskolan i Linköping.
Någon som har lite serienummer på ett antal?
Antar det även finns ett antal "" i reserv?""
Kommentera gärna.
Flygchef: ”Nya plan öppnar oerhörda möjligheter”
Nya militära skolflygplan ska ge stridspiloter längre och bättre utbildning. I kväll rullar Boeings och Saabs T-X-prototyp ut.
I mitten av 2020-talet bedöms den svenska Försvarsmaktens skolflygplan SK60 behöva ersättas.
Det finns i dag 38 plan på flygskolan i Linköping.
– Vi hoppas få köpa nya skolflygplan. De nuvarande är mellan 40 och 50 år, säger Michael Rosenquist, ställföreträdande chef för Försvarsmaktens flygskola i Linköping.
Även i USA ska flygvapnet köpa nya skolflygplan. Detta som ersättare till dagens flotta av T-38 Talon från Northrop Grumman, som börjar bli till åren.
I kväll premiärvisas Saab och Boeing sin prototyp inför det amerikanska flygvapnets upphandling av ett nytt skolflygplan, kallat T-X. Det sker i St Louis i den amerikanska mellanvästern.
Läs mer: Här är Saabs och Boeings nya skolflygplan
Enligt Michael Rosenquist kommer nästa generations skolflygplan – vilket plan Sverige än kan komma att köpa – ge stridspiloterna en längre, mer avancerad och komplex utbildning. Skälet är att man kan simulera användning av sensorer och vapen ombord.
– Det öppnar oerhörda möjligheter att träna sådana funktioner som vi i dag övar i strids- och transportflygplanen redan i skolflygplanen. Dessutom spar det pengar och driftstid i Gripen- och Herculessystemen, säger Michael Rosenquist.
I dag finns sådana funktioner ombord på skolflygplan i bland annat Schweiz.
– Men framför allt har det här behovet uppkommit i USA eftersom F22 och F35 är så enormt dyra att flyga.
I den amerikanska upphandlingen tävlar fyra olika konsortier om en order på mellan 300 och 450 nya T-X-plan. En siffra som nämnts är 350 plan. Sedan hägrar en världsmarknad för vinnaren. Många olika länders flygvapen behöver nya träningsplan.
– Jag kan tänka mig att behovet globalt är i storleksordning ett par tusen skolflygplan, säger Michael Rosenquist.
Omkring 1 000 personer i såväl St Louis som i Linköping uppges ha arbetat med utvecklingen av Boeings och Saabs T-X-modell.
Tillägg:
Det finns i dag 38 plan på flygskolan i Linköping.
Någon som har lite serienummer på ett antal?
Antar det även finns ett antal "" i reserv?""
Kommentera gärna.
Re: Smygkika på Boeings och Saabs nya skolflygplan
Se även::
Wiseman: ”Saabs nya T-X kan sätta en ny standard”
http://www.nyteknik.se/fordon/wiseman-s ... psis-anp-3
Bla:
Boeings och Saabs nya skolflygplan T-X kan bli en framtida trendsättare på världsmarknaden. Det spår försvarsbloggaren Carl Bergqvist.
– Mina amerikanska kolleger har berättat att man har väldigt höga krav på T-X-planet. Det har, tror jag, den prestanda som man kommer se ännu längre fram och planet kommer säkert att bli en standardsättare för skolflygplan, en måttstock att jämföra sig med.
Det säger Carl Bergqvist (bloggaren Wiseman) efter att Boeing och Saab i tisdags presenterat ett skolflygplan som man hoppas USA ska köpa framöver.
Det amerikanska flygvapnet behöver runt 350 nya träningsplan för att utbilda framtida stridspiloter. Nästa år ska man välja modell och beställningen är värd 11 miljarder dollar. Enligt uppgift ska planet bland annat klara minst 6, 5 G-krafter, ibland mer, och branta flygvinklar.
Boeing och Saab, som har tre medtävlare om det stora kontraktet, överraskade i tisdags med att presentera två exemplar av det nya T-X-planet.
Eddy de la Motte, Saabs chef för T-X-programmet, förklarar att dessa är serieflygplan, och att underlag för serieproduktion redan finns.
Skälet till satsningen är att Boeing och Saab vill visa att man har ett seriöst alternativ att komma med. Två av konkurrenterna säljer beprövade plan, medan Northrop Grumman erbjuder en prototyp.
Läs mer: Här är Saabs och Boeings nya skolflygplan
Alla konsortierna har amerikanska försvarsföretag som huvudleverantörer.
– När jag ser designen slås jag av likheten med ett typiskt amerikanskt stridsflygplan. Det är till en del likt F18 men också likt F22 och F35 när det gäller de två stjärtvingarna, säger Anders Nygren, lärare i luftoperationer på Försvarshögskolan, om Boeings/Saabs nya T-X.
Hans tidigare elev, Carl Bergqvist, tillika överstelöjtnant i flygvapnet, tycker att planet till det yttre är ganska likt andra nya skolflygplan i världen.
Men prestandamässigt innebär det en ny nivå.
Planet är enmotorigt och försett med två stjärtvingar/fenor. Det har också en flygplanskropp där lärare och elev sitter i tandemposition, till skillnad mot svenska skolflygplanet SK-60 där piloterna sitter sida vid sida.
– Fördelen med tandem är att man som är elev ser bättre på bägge sidor, säger Bergqvist. Samtidigt kan eleven förbereda sig på hur det är att flyga "riktiga" plan.
Tillverkarna har använt både gamla och nya tekniker i produktionen.
– Det går inte skapa ett flygplan på så här kort tid från scratch, konstaterar Anders Nygren.
Motorn är General Electrics beprövade F404. En anpassad version, Volvo RM12, sitter i Jas 39 Gripen.
Eddy de la Motte berättar att Saab designat och byggt T-X-planets bakkropp och mellankropp, de luft-, el-, hydraul- och bränslesystemen som finns däri.
Boeing ansvarar därmed för design av noskon, kabin, vingar och stjärtvingar och annat. Hur andelsfördelningen ser ut i siffror, vill de la Motte inte kommentera.
Ett av planen, som visades i tisdags, väntas flyga redan i år. Det andra genomgår fortfarande hållfasthetstester. Enligt Anders Nygren kan man inte förutsätta att planet nu är helt färdigt.
– Efter en rollout brukar ett plan förädlas ytterligare. Mer utveckling sker också efter att man skrivit på affärskontraktet, förklarar han.
Läs mer: Flygchef: ”Nya plan öppnar oerhörda möjligheter”
Enligt Eddy de la Motte har man jobbat hårt med kostnadsbiten.
– Man vill ju gärna att en ny fighter ska flyga fort och högt och här vill vi använda den kunskap och prestanda vi har för att uppfylla kundens krav och samtidigt producera ett säkert plan till låga kostnader.
Exakt hur det svensk-amerikanska affärssamarbetet ser ut i detalj är okänt.
– Boeing har varit väldigt intresserad av att arbeta med Saab, som ju har ett rykte om sig att producera till låg kostnad. Här har det svenska Gripen-projektet satt ett rejält avtryck, säger Anders Nygren.
Vilka möjligheter har Boeing och Saab att vinna det amerikanska flygvapnets upphandling, tror du?
– Jag tror att de har goda chanser. Men man får inte glömma bort att det handlar om ett världsmästerskap i flygplanskonstruktion och att flera konsortier deltar, säger Anders Nygren.
Kan skolflygplanet vara något för Sverige när SK-60 ska ersättas runt 2022?
– Mycket beror ju på prislappen, men det är också ett militärt och politiskt beslut. Stridspilotutbildningen kan också samordnas med andra länder, säger han.
Wiseman: ”Saabs nya T-X kan sätta en ny standard”
http://www.nyteknik.se/fordon/wiseman-s ... psis-anp-3
Bla:
Boeings och Saabs nya skolflygplan T-X kan bli en framtida trendsättare på världsmarknaden. Det spår försvarsbloggaren Carl Bergqvist.
– Mina amerikanska kolleger har berättat att man har väldigt höga krav på T-X-planet. Det har, tror jag, den prestanda som man kommer se ännu längre fram och planet kommer säkert att bli en standardsättare för skolflygplan, en måttstock att jämföra sig med.
Det säger Carl Bergqvist (bloggaren Wiseman) efter att Boeing och Saab i tisdags presenterat ett skolflygplan som man hoppas USA ska köpa framöver.
Det amerikanska flygvapnet behöver runt 350 nya träningsplan för att utbilda framtida stridspiloter. Nästa år ska man välja modell och beställningen är värd 11 miljarder dollar. Enligt uppgift ska planet bland annat klara minst 6, 5 G-krafter, ibland mer, och branta flygvinklar.
Boeing och Saab, som har tre medtävlare om det stora kontraktet, överraskade i tisdags med att presentera två exemplar av det nya T-X-planet.
Eddy de la Motte, Saabs chef för T-X-programmet, förklarar att dessa är serieflygplan, och att underlag för serieproduktion redan finns.
Skälet till satsningen är att Boeing och Saab vill visa att man har ett seriöst alternativ att komma med. Två av konkurrenterna säljer beprövade plan, medan Northrop Grumman erbjuder en prototyp.
Läs mer: Här är Saabs och Boeings nya skolflygplan
Alla konsortierna har amerikanska försvarsföretag som huvudleverantörer.
– När jag ser designen slås jag av likheten med ett typiskt amerikanskt stridsflygplan. Det är till en del likt F18 men också likt F22 och F35 när det gäller de två stjärtvingarna, säger Anders Nygren, lärare i luftoperationer på Försvarshögskolan, om Boeings/Saabs nya T-X.
Hans tidigare elev, Carl Bergqvist, tillika överstelöjtnant i flygvapnet, tycker att planet till det yttre är ganska likt andra nya skolflygplan i världen.
Men prestandamässigt innebär det en ny nivå.
Planet är enmotorigt och försett med två stjärtvingar/fenor. Det har också en flygplanskropp där lärare och elev sitter i tandemposition, till skillnad mot svenska skolflygplanet SK-60 där piloterna sitter sida vid sida.
– Fördelen med tandem är att man som är elev ser bättre på bägge sidor, säger Bergqvist. Samtidigt kan eleven förbereda sig på hur det är att flyga "riktiga" plan.
Tillverkarna har använt både gamla och nya tekniker i produktionen.
– Det går inte skapa ett flygplan på så här kort tid från scratch, konstaterar Anders Nygren.
Motorn är General Electrics beprövade F404. En anpassad version, Volvo RM12, sitter i Jas 39 Gripen.
Eddy de la Motte berättar att Saab designat och byggt T-X-planets bakkropp och mellankropp, de luft-, el-, hydraul- och bränslesystemen som finns däri.
Boeing ansvarar därmed för design av noskon, kabin, vingar och stjärtvingar och annat. Hur andelsfördelningen ser ut i siffror, vill de la Motte inte kommentera.
Ett av planen, som visades i tisdags, väntas flyga redan i år. Det andra genomgår fortfarande hållfasthetstester. Enligt Anders Nygren kan man inte förutsätta att planet nu är helt färdigt.
– Efter en rollout brukar ett plan förädlas ytterligare. Mer utveckling sker också efter att man skrivit på affärskontraktet, förklarar han.
Läs mer: Flygchef: ”Nya plan öppnar oerhörda möjligheter”
Enligt Eddy de la Motte har man jobbat hårt med kostnadsbiten.
– Man vill ju gärna att en ny fighter ska flyga fort och högt och här vill vi använda den kunskap och prestanda vi har för att uppfylla kundens krav och samtidigt producera ett säkert plan till låga kostnader.
Exakt hur det svensk-amerikanska affärssamarbetet ser ut i detalj är okänt.
– Boeing har varit väldigt intresserad av att arbeta med Saab, som ju har ett rykte om sig att producera till låg kostnad. Här har det svenska Gripen-projektet satt ett rejält avtryck, säger Anders Nygren.
Vilka möjligheter har Boeing och Saab att vinna det amerikanska flygvapnets upphandling, tror du?
– Jag tror att de har goda chanser. Men man får inte glömma bort att det handlar om ett världsmästerskap i flygplanskonstruktion och att flera konsortier deltar, säger Anders Nygren.
Kan skolflygplanet vara något för Sverige när SK-60 ska ersättas runt 2022?
– Mycket beror ju på prislappen, men det är också ett militärt och politiskt beslut. Stridspilotutbildningen kan också samordnas med andra länder, säger han.