Smygkika på Boeings och Saabs nya skolflygplan
Postat: 12 sep 2016, 17:10
Smygkika på Boeings och Saabs nya skolflygplan
I morgon tisdag klockan 17 (klockan 10 lokal tid i USA) är det dags. Då presenterar den amerikanska flygplanstillverkaren Boeing – med svenska Saab som partner – sin version av USA:s nästa militära skolflygplan T-X.
Utrullningen sker i staden St Louis i den amerikanska Mellanvästern. Redan nu kan man dock få en glimt av bolagens T-X-prototyp i en video som Boeing nyligen lagt ut på webben.
Flygplanstillverkarnas förhoppning är att alltså deras T-X-modell ska vinna den amerikanska upphandlingen om 300-450 nya tvåsitsiga skolflygplan. Därefter lockar en världsmarknad.
USA uppges vara i trängande behov en ny generation plan, som ska ersätta dagens flotta av T-38 Talon från Northrop Grumman. Den börjar bli till åren; genomsnittsåldern är 43, 5 år.
Det nya planet ska lära amerikanska piloter att flyga stridsflygplan som F-22 och F-35, där informationshanteringen blir särskilt viktig.
Omkring 1 000 personer i såväl St Louis som i Linköping uppges ha arbetat med utvecklingen.
Läs mer: Saab hoppas på jätteorder av nya skolflygplanet T-X
http://www.nyteknik.se/fordon/saab-hopp ... -x-6343698
Delar av T-X-planet uppges i somras ha lastats på ett fraktflygplan av modell II-76 i Norrköping, för vidare färd mot Reykjavik och slutligen St Louis.
Tidigare i år har också konkurrenten, det amerikanska bolaget Northrop Grumman visat sin T-X prototyp – Model 400.
Andra medtävlare till Boeing och Saab är amerikanska Lockheed Martin som samarbetar med KAI, Korean Aerospace Industries, och likaså amerikanska försvarsföretaget Raytheon som jobbar tillsammans med italienska Leonardo.
De olika intressenterna kommer sannolikt erbjudas att komma in med anbud senare under 2016. USA:s nya plan – vilken modell som än vinner kampen – väntas bli operativt omkring 2024.
Saabs nya skolflyg snålar på soppan
http://www.nyteknik.se/nyheter/saabs-ny ... an-6343582
Saab hoppas på jätteorder av nya skolflygplanet T-X
http://www.nyteknik.se/fordon/saab-hopp ... -x-6343698
Av Ulf Nilssons presentation från i dag framgår också att företaget åren 2030-2045 kan komma att utveckla nya framtida Gripensystem, efter generationen Gripen E/F, som nu är under produktion. Sea Gripen, ett plan som kan landa på hangarfartyg, nämns, liksom nya sensorer och vapen.
Enligt Ulf Nilsson fokuserar dock bolaget ”alltid” på utveckling av förmågor som man ser behov av snarare än att på plattformar som Gripen C/D, Gripen E eller andra. När en plattform efterfrågas planerar man för att integrera olika förmågor.
Runt 2045 kan försvarsföretaget komma att ha en obemannad Gripen-plattform framme.
En öppen fråga är vad som händer med det obemannade bombplanet Neuron framöver. Neuron har utvecklats i ett gemensamt europeiskt projekt med franska Daussault och Saab som de två ledande industrierna.
OM Neuron::
Miljardprojektet kan avslutas på skroten
http://www.nyteknik.se/fordon/miljardpr ... en-6343890
Det förarlösa bombplanet Neuron, som kostat 4,5 miljarder kronor, kan ha flugit färdigt. Nu riskerar det hamna på museum eller skrotas.
I hemlighet transporterades i somras Neuron med lastbil från den italienska flygbasen Decimomannu på Sardinien till det svenska militära övningsområdet Vidsel i Norrbotten.
Under ett par veckor genomfördes där tio testflygningar med den fem ton tunga förarlösa bombaren. FMV, försvarets materielverk, studerade bland annat om Neuron kunde smita förbi de svenska militära spaningssystemen. Planet provade också att fälla en bombattrapp av 250 kilo betong i stålhölje.
Testerna i Vidsel var de sista i en lång rad. Sedan 2005 har Neuron varit ett utvecklingsprojekt mellan sex länder och olika industriföretag, däribland Sverige och försvarskoncernen Saab.
Tanken har varit att utveckla en smygande attackdrönare och på så vis undersöka en mängd komplexa tekniker kopplade till fjärrmanövrering, smygtekniken stealth och bombfällning.
Planet flög första gången i december 2012. Därefter har över 100 flygningar och fler tester följt i Frankrike och Italien. Enligt Anders Fredlund, projektledare på FMV är projektet nu avslutat.
Läs mer: Saabs Neuron äntligen i luften
Planet har kostat omkring 4,5 miljarder att utveckla, varav FMV och Saab gemensamt satsat 810 miljoner kronor.
– Tanken har aldrig varit att Neuron skulle bli en produkt, det är en renodlad demonstrator, säger Anders Fredlund.
Men enligt uppgift kommer erfarenheterna från Neuron-studien väl till pass i bolagets utveckling av en obemannad Gripen. Saabchefen Håkan Buskhe sa i våras att en sådan version kan finnas klar om 5-6 år.
Neurons....Alternativen är tre, uppger Anders Fredlund:
1. Antingen hamnar den på ett flygvapenmuséum, exempelvis som det vid flygplatsen Le Bourget i Paris,
2. eller så skrotas den.
3. Några länder är också intresserade av att genomföra nya prov, men uppges i nuläget sakna pengar.
Läs mer: Saab: "Tekniskt möjligt att bygga förarlös Gripen"
I morgon tisdag klockan 17 (klockan 10 lokal tid i USA) är det dags. Då presenterar den amerikanska flygplanstillverkaren Boeing – med svenska Saab som partner – sin version av USA:s nästa militära skolflygplan T-X.
Utrullningen sker i staden St Louis i den amerikanska Mellanvästern. Redan nu kan man dock få en glimt av bolagens T-X-prototyp i en video som Boeing nyligen lagt ut på webben.
Flygplanstillverkarnas förhoppning är att alltså deras T-X-modell ska vinna den amerikanska upphandlingen om 300-450 nya tvåsitsiga skolflygplan. Därefter lockar en världsmarknad.
USA uppges vara i trängande behov en ny generation plan, som ska ersätta dagens flotta av T-38 Talon från Northrop Grumman. Den börjar bli till åren; genomsnittsåldern är 43, 5 år.
Det nya planet ska lära amerikanska piloter att flyga stridsflygplan som F-22 och F-35, där informationshanteringen blir särskilt viktig.
Omkring 1 000 personer i såväl St Louis som i Linköping uppges ha arbetat med utvecklingen.
Läs mer: Saab hoppas på jätteorder av nya skolflygplanet T-X
http://www.nyteknik.se/fordon/saab-hopp ... -x-6343698
Delar av T-X-planet uppges i somras ha lastats på ett fraktflygplan av modell II-76 i Norrköping, för vidare färd mot Reykjavik och slutligen St Louis.
Tidigare i år har också konkurrenten, det amerikanska bolaget Northrop Grumman visat sin T-X prototyp – Model 400.
Andra medtävlare till Boeing och Saab är amerikanska Lockheed Martin som samarbetar med KAI, Korean Aerospace Industries, och likaså amerikanska försvarsföretaget Raytheon som jobbar tillsammans med italienska Leonardo.
De olika intressenterna kommer sannolikt erbjudas att komma in med anbud senare under 2016. USA:s nya plan – vilken modell som än vinner kampen – väntas bli operativt omkring 2024.
Saabs nya skolflyg snålar på soppan
http://www.nyteknik.se/nyheter/saabs-ny ... an-6343582
Saab hoppas på jätteorder av nya skolflygplanet T-X
http://www.nyteknik.se/fordon/saab-hopp ... -x-6343698
Av Ulf Nilssons presentation från i dag framgår också att företaget åren 2030-2045 kan komma att utveckla nya framtida Gripensystem, efter generationen Gripen E/F, som nu är under produktion. Sea Gripen, ett plan som kan landa på hangarfartyg, nämns, liksom nya sensorer och vapen.
Enligt Ulf Nilsson fokuserar dock bolaget ”alltid” på utveckling av förmågor som man ser behov av snarare än att på plattformar som Gripen C/D, Gripen E eller andra. När en plattform efterfrågas planerar man för att integrera olika förmågor.
Runt 2045 kan försvarsföretaget komma att ha en obemannad Gripen-plattform framme.
En öppen fråga är vad som händer med det obemannade bombplanet Neuron framöver. Neuron har utvecklats i ett gemensamt europeiskt projekt med franska Daussault och Saab som de två ledande industrierna.
OM Neuron::
Miljardprojektet kan avslutas på skroten
http://www.nyteknik.se/fordon/miljardpr ... en-6343890
Det förarlösa bombplanet Neuron, som kostat 4,5 miljarder kronor, kan ha flugit färdigt. Nu riskerar det hamna på museum eller skrotas.
I hemlighet transporterades i somras Neuron med lastbil från den italienska flygbasen Decimomannu på Sardinien till det svenska militära övningsområdet Vidsel i Norrbotten.
Under ett par veckor genomfördes där tio testflygningar med den fem ton tunga förarlösa bombaren. FMV, försvarets materielverk, studerade bland annat om Neuron kunde smita förbi de svenska militära spaningssystemen. Planet provade också att fälla en bombattrapp av 250 kilo betong i stålhölje.
Testerna i Vidsel var de sista i en lång rad. Sedan 2005 har Neuron varit ett utvecklingsprojekt mellan sex länder och olika industriföretag, däribland Sverige och försvarskoncernen Saab.
Tanken har varit att utveckla en smygande attackdrönare och på så vis undersöka en mängd komplexa tekniker kopplade till fjärrmanövrering, smygtekniken stealth och bombfällning.
Planet flög första gången i december 2012. Därefter har över 100 flygningar och fler tester följt i Frankrike och Italien. Enligt Anders Fredlund, projektledare på FMV är projektet nu avslutat.
Läs mer: Saabs Neuron äntligen i luften
Planet har kostat omkring 4,5 miljarder att utveckla, varav FMV och Saab gemensamt satsat 810 miljoner kronor.
– Tanken har aldrig varit att Neuron skulle bli en produkt, det är en renodlad demonstrator, säger Anders Fredlund.
Men enligt uppgift kommer erfarenheterna från Neuron-studien väl till pass i bolagets utveckling av en obemannad Gripen. Saabchefen Håkan Buskhe sa i våras att en sådan version kan finnas klar om 5-6 år.
Neurons....Alternativen är tre, uppger Anders Fredlund:
1. Antingen hamnar den på ett flygvapenmuséum, exempelvis som det vid flygplatsen Le Bourget i Paris,
2. eller så skrotas den.
3. Några länder är också intresserade av att genomföra nya prov, men uppges i nuläget sakna pengar.
Läs mer: Saab: "Tekniskt möjligt att bygga förarlös Gripen"