TYCK TILL OM Framtiden för SFF !!!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Hans E Fredbäck
Kontakt:

TYCK TILL OM Framtiden för SFF !!!

Inlägg av Hans E Fredbäck »

Mitt första inlägg:
Framtiden för SFF måste ständigt diskuteras.
Mitt eget lilla bidrag till SFF verksamhet är att initiera en Flygplatshistorisk forsknings- och dokumentationsgrupp. Vidare avser jag att verka regionalt inom den nybildade SFF Region Mälardalen.
Ny modern presentations- och dokumentationsteknik bör succesivt tillämpas i samråd med museer, arkiv och bibliotek.
Vidare måste SFF:s organisationskultur och verksamhet ständigt anpassas till omvärldens behov och krav. Betänk följande kloka ord från en av medlemmarna i SFF FBH-projekt, Spel- och simuleringsgruppen, Lennart Bergqvist (www. lbq.se):

Ett företag består i första hand av Människor och deras Kompetens !
Framgångsfaktorer för ett företag, eller t.ex. SFF:
• Kunderna, medlemarna, intressenterna
• Kvaliteten
• Kreativiteten
• Kostnaderna
• Kapitalet, arkiv, samlingar, mm.
• Kulturen
• Kommunikation
• Kontinuitet
• Kul!

Låt oss alla hjälpas åt att utveckla SFF till en - om möjligt - ännu mera seriös, uppskattad och respekterad organisation!

Hans-Erik Fredbäck
Senast redigerad av Hans E Fredbäck den 27 dec 2008, 14:31, redigerad totalt 2 gånger.
FBH-gruppen
Användarens profilbild
Tony Damberg
Kontakt:

Inlägg av Tony Damberg »

Det är sant Hans-Erik, framtiden måste diskuteras och jag tror att mycket "brainstorming" kan göras här på forumet. Idéer och tips som kan göra SFF till en framgångrik förening i bemärkelsen att den är en medlemsstark förening där alla hjälps åt att få till den föreningsverksamhet som man vill ha. Precis som i förenings- eller företagarverksamhet kan bra bli ännu bättre och härigenom kan styrelse få idéer med sig till årsmöten och dylikt.

Jag måste säga att man som medlem får man idag mycket valuta för pengarna. SFT håller hög klass tycker jag och revyn som kommer ut brukar vara en trevlig och uppskattad "bonus". Likaså är medlemsservicen helt superb, med snabb och fin service (precis som namnet antyder) Men det är många medlemmar och om man delger sina tankar kan styrelsen säkert få många fina uppslag.

väl mött i SFF i framtiden

mvh Tony Damberg
Användarens profilbild
Fredrik Astlid

Generationsskifte

Inlägg av Fredrik Astlid »

Det kanske behövs att man engagerar och lockar en yngre generation och succesivt förändrar föreningen.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Användarens profilbild
Christer Sidelöv

Re: Generationsskifte

Inlägg av Christer Sidelöv »

AkktuStakki skrev:...........och succesivt förändrar föreningen.
Hurdå? Till vad? Förklara gärna vad du menar istället för att bara slänga ur dig en kommentar som inte leder nånvart!
Användarens profilbild
Lars Sundin

SFF framtid

Inlägg av Lars Sundin »

Ett citat från ett inlägg i ett annat "ämne":

Jag fann en annan bok om torslanda än den man fick som årsbok med SFF och den är mycket bättre och har finare bilder.

Har dessa båda böcker släktskap med varandra för det verkar som SFF boken är en nerbantad version av den andra vid en snabb överblick.

Om så är fallet varför har SFF boken delar som är borttagna om man jämför med den andra boken och vad för slags redigering är det frågan om då?

Samma sak frågades nyligen i vårt gamla forum men ingen ville svara på frågan. Många anar svaret men...

Nå, detta är bara ett av problemen, kanske illustrativt, kanske inte.

SFF styrelse anser nog inte SFF forum vara rätta platsen att diskutera viktiga frågor, det är mitt intryck efter ca 7 års erfarehet av forumet. Även en känd journalist uttryckte nyligen samma sak.

Själv är jag nöjd ändå med vad jag får för medlemsavgiften. Jag bidrar här på forumet och litet till med det jag har att komma med och har inga ambitioner om stora projekt i SFF:s regi. Möjligen är det synd om den svenska flyghistorien men det är inte mitt problem utan SFF:s.

Lars S
Användarens profilbild
Hans E Fredbäck
Kontakt:

Re: Framtiden för SFF måste diskuteras - time for change?

Hans E Fredbäck skrev:Mitt första inlägg:
Framtiden för SFF måste ständigt diskuteras.
Mitt eget lilla bidrag till SFF verksamhet är att initiera en Flygplatshistorisk forsknings- och dokumentationsgrupp. Vidare avser jag att verka regionalt inom den nybildade SFF Region Mälardalen.
Ny modern presentations- och dokumentationsteknik bör succesivt tillämpas i samråd med museer, arkiv och bibliotek.
Vidare måste SFF:s organisationskultur och verksamhet ständigt anpassas till omvärldens behov och krav. Betänk följande kloka ord från en av medlemmarna i SFF FBH-projekt, Spel- och simuleringsgruppen, Lennart Bergqvist (www. lbq.se):

Ett företag består i första hand av Människor och deras Kompetens !
Framgångsfaktorer för ett företag, eller t.ex. SFF:
• Kunderna, medlemarna, intressenterna
• Kvaliteten
• Kreativiteten
• Kostnaderna
• Kapitalet, arkiv, samlingar, mm.
• Kulturen
• Kommunikation
• Kontinuitet
• Kul!

Låt oss alla göra SFF till en seriös, uppskattad och respekterad organisation!

Hans-Erik Fredbäck
FBH-gruppen
Användarens profilbild
Hans E Fredbäck
Kontakt:

8 miljoner till Kungl.biblioteket för digitaliserring

Viktigt att notera!
Arkiv och bibliotek kräver resurser. Så även SFF:s!

http://www.kb.se/aktuellt/nyheter/2008/ ... alisering/
FBH-gruppen
Användarens profilbild
Hans E Fredbäck
Kontakt:

BEHÖVS EN FRAMTIDSSTUDIE?

Tillåt mig föreslå en öppen disussion om behovet av en genomgripande framtidsstudie av SFF verksamhetsinriktning inklusive organisation, samarbetsformer samt inte minst medlemsutvecklingen såväl kvantitativt som kvalitativt.
FBH-gruppen
Användarens profilbild
Göran Hansson

SFF & Facebook

Inlägg av Göran Hansson »

God Fortsättning mina vänner

Jag har ett förslag till för att få flera att se och kanske bli intresseade av SFF, och det är en Facebook grupp, nu kanske många rynkar på näsan och tycker det är onödigt, men då skall man vet att Facebook är ett väldigt populärt media för väldigt många personer.

Jag kan åta mig att administrera denna grupp om intresse finns.

Må så gott

Göran
A real Engine is round
Användarens profilbild
Hans E Fredbäck
Kontakt:

Re: SFF & Facebook

Göran Hansson skrev:God Fortsättning mina vänner

Jag har ett förslag till för att få flera att se och kanske bli intresseade av SFF, och det är en Facebook grupp, nu kanske många rynkar på näsan och tycker det är onödigt, men då skall man vet att Facebook är ett väldigt populärt media för väldigt många personer.

Må så gott

Göran

TACK FÖR FINT ERBJUDANDE!
Jag tar upp detta i FBH Programgrupp, speciellt med Emil Lindberg - gruppens yngste medlem.
Vi hörs
Hans-Erik
FBH-gruppen
Användarens profilbild
Lars Sundin

Re: SFF & Facebook

Inlägg av Lars Sundin »

Göran Hansson skrev:God Fortsättning mina vänner

Må så gott

Göran
Ett bra förslag! Även om jag nu själv aldrig begripit mig på Facebook och dess finesser så tror jag det är bra om SFF/vi kan förmå fler flyghistoriskt intresserade att engagera sig i SFF. Jag tror, utifrån de kontakter jag har, och vad jag ser i mitt vandrande på webben, att inte alla spontant lockas av SFF och dess ansikte utåt. Mycken flyghistoria hanteras på annat håll. SFF verkar inte så känt eller om man nu inte ser SFF som relevant.

Lars S
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"