Dornier Do 24-vrak på Gotland, 1980-talet
Postat: 09 jul 2009, 09:16
Hej!
Hittade nedanstående i Jerk Fehlings utmärkta bok Flygunderrättelseboken, s. 236f
”Tysk flygbåt på Gotland
Någon gång i slutet av 1980-talet fick jag på mitt bord en materielfyndsrapport från det gotländska marinkommandot. Det handlade om flygplanskrot av äldre datum. Eftersom vi ändå tänkt åka till Gotland för att granska ett ilandflutet sovjetiskt luftvärnsmål gjordes en resa för preliminär granskning av båda dessa objekt. Jag utsåg mina medarbetare Göte Nilsson och Ulf Hugo som medverkande i denna expedition.
När som i detta fall en fiskare får med sig flygplanskrot vid trålning utanför baltiska kusten kan det handla om många nationaliteter och även vara frågan om civila fynd. I detta speciella fall visade det sig ganska snart vara militärt och av äldre datum. Det var centrala delar av en flygkropp utan vingar eller roder. Undersidan hade ett antal väl bibehållna träspant som gav ett båtliknande utseende. Efterhand fann vi en del tysk text, och när vi granskat kroppssidan en stund på lite avstånd i solskenet framträdde svagt en nazitysk nationalitetsbeteckning i form av ett svartvitt kors av storleken 1 x 1 meter. Typiskt tyskt, tänkte jag, att använda målningsschabloner med detta exakta metriska mått. Ytterligare examination pekade på en tysk flygbåt av typ Dornier 24 från andra världskriget (bild B2-6). Vi lät oss nöja med detta, men den noggranne Göte plockade med sig några elektriska ledningar som han tyckte såg ovanligt väl bibehållna ut. Dessa lämnades vidare till ett privat företag för specialistundersökning. Resultatet av undersökningen var förbryllande. Det pekade på att det elektriska kablaget var av betydligt yngre datum än det flygplan i vilket det ingick. Hur detta skulle bedömas var svårt att klara ut. Antingen hade tyskarna haft oerhört förnämliga elektriska ledningar under kriget, tekniskt och underhållsmässigt långt före sin tid, eller hade flygplanet använts i många år efter kriget av ryssarna och då fått kablaget renoverat. Kanske ytterligare ett av under-rättelsetjänstens olösta mysterier.
Flygplansresterna överlämnades sedan till Svensk Flyghistorisk Förening. Deras vidare öden är för mig okända.”
Fråga; finns ovannämnda flygplansrester kvar idag, och om så, var någonstans?
Med största säkerhet en ’longshot’, men eventuellt kan det röra sig om en Dornier Do 24 med svensk anknytning. En sammanfattning ur Bo Widfeldts bok Tyska nödlandare 1939-1945, s. 174-177, ger följande information:
Den 9 maj 1945 landade en Dornier Do 24 tillhörandes Seenot St. 50, kod 5W+BU och Werke Nummer 42, i Trelleborgs hamn. De fyra i besättningen samt de 37 passagerarna internerades. Do 24:an flögs till F 2 Hägernäs, där det den 14 augusti 1945 hämtades av en sovjetisk besättning. Innan dess hade flygplanet försetts med sovjetiska beteckningar.
Vad som senare skedde med denna Do 24 i sovjetisk tjänst är obekant.
M V H
Jan Forsgren
Hittade nedanstående i Jerk Fehlings utmärkta bok Flygunderrättelseboken, s. 236f
”Tysk flygbåt på Gotland
Någon gång i slutet av 1980-talet fick jag på mitt bord en materielfyndsrapport från det gotländska marinkommandot. Det handlade om flygplanskrot av äldre datum. Eftersom vi ändå tänkt åka till Gotland för att granska ett ilandflutet sovjetiskt luftvärnsmål gjordes en resa för preliminär granskning av båda dessa objekt. Jag utsåg mina medarbetare Göte Nilsson och Ulf Hugo som medverkande i denna expedition.
När som i detta fall en fiskare får med sig flygplanskrot vid trålning utanför baltiska kusten kan det handla om många nationaliteter och även vara frågan om civila fynd. I detta speciella fall visade det sig ganska snart vara militärt och av äldre datum. Det var centrala delar av en flygkropp utan vingar eller roder. Undersidan hade ett antal väl bibehållna träspant som gav ett båtliknande utseende. Efterhand fann vi en del tysk text, och när vi granskat kroppssidan en stund på lite avstånd i solskenet framträdde svagt en nazitysk nationalitetsbeteckning i form av ett svartvitt kors av storleken 1 x 1 meter. Typiskt tyskt, tänkte jag, att använda målningsschabloner med detta exakta metriska mått. Ytterligare examination pekade på en tysk flygbåt av typ Dornier 24 från andra världskriget (bild B2-6). Vi lät oss nöja med detta, men den noggranne Göte plockade med sig några elektriska ledningar som han tyckte såg ovanligt väl bibehållna ut. Dessa lämnades vidare till ett privat företag för specialistundersökning. Resultatet av undersökningen var förbryllande. Det pekade på att det elektriska kablaget var av betydligt yngre datum än det flygplan i vilket det ingick. Hur detta skulle bedömas var svårt att klara ut. Antingen hade tyskarna haft oerhört förnämliga elektriska ledningar under kriget, tekniskt och underhållsmässigt långt före sin tid, eller hade flygplanet använts i många år efter kriget av ryssarna och då fått kablaget renoverat. Kanske ytterligare ett av under-rättelsetjänstens olösta mysterier.
Flygplansresterna överlämnades sedan till Svensk Flyghistorisk Förening. Deras vidare öden är för mig okända.”
Fråga; finns ovannämnda flygplansrester kvar idag, och om så, var någonstans?
Med största säkerhet en ’longshot’, men eventuellt kan det röra sig om en Dornier Do 24 med svensk anknytning. En sammanfattning ur Bo Widfeldts bok Tyska nödlandare 1939-1945, s. 174-177, ger följande information:
Den 9 maj 1945 landade en Dornier Do 24 tillhörandes Seenot St. 50, kod 5W+BU och Werke Nummer 42, i Trelleborgs hamn. De fyra i besättningen samt de 37 passagerarna internerades. Do 24:an flögs till F 2 Hägernäs, där det den 14 augusti 1945 hämtades av en sovjetisk besättning. Innan dess hade flygplanet försetts med sovjetiska beteckningar.
Vad som senare skedde med denna Do 24 i sovjetisk tjänst är obekant.
M V H
Jan Forsgren