13 USAF and 2 Norwegian F-35As have been grounded due to “peeling and crumbling” insulation on cooling lines inside their fuel tanks. The discoveries were made during routine maintenance checks on the aircraft in order to have the fighter’s status upgraded to initial operational capability. While Lockheed Martin works with several suppliers that are responsible for manufacturing the coolant lines, the issue has been traced back to the insulated coolant tubes manufactured by one particular unnamed provider that have only been installed in the wing fuel tanks of the 15 aircraft in question.
http://www.defenseindustrydaily.com/b-2 ... ch-034814/
Ångrar Norge sig?.......(varför antog vi inte Gripen)
http://www.defensenews.com/articles/15- ... ring-issue
2 Norwegian F-35As have been grounded due to
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 2 Norwegian F-35As have been grounded due to
Det er ikke uvanlig at det dukker opp større eller mindre problemer med nye flytyper, og at flyene settes på bakken til feilen er rettet.
Hvis jeg minnes riktig, så ble også Gripen grounded ved et par tilfeller for flere år siden, men har likevel blitt et godt kampfly.
Nils
Hvis jeg minnes riktig, så ble også Gripen grounded ved et par tilfeller for flere år siden, men har likevel blitt et godt kampfly.
Nils
Re: 2 Norwegian F-35As have been grounded due to
Helt klart, Tyvärr verkar mer hänt med F-35A::vingtor skrev:Det er ikke uvanlig at det dukker opp større eller mindre problemer med nye flytyper, og at flyene settes på bakken til feilen er rettet.
Hvis jeg minnes riktig, så ble også Gripen grounded ved et par tilfeller for flere år siden, men har likevel blitt et godt kampfly.
Nils
An F-35A caught fire during an exercise at Mountain Home Air Force Base, Idaho...(September 23, 2016)
http://www.defensenews.com/articles/f-3 ... force-base
Vi får hoppas problemen löser sig.
Re: 2 Norwegian F-35As have been grounded due to
Det er vel fortsatt innenfor de problemer som JAS 39 hadde i tidlig fase. Eller...?
Jeg er ingen ekspert på flyteknologi, og jeg har ingen politisk eller teknologisk agenda. Alle kampfly har støtt på tekniske problemer både før og etter at de har blitt satt operative. De største problemer rammer de som tar i bruk ny teknologi.
I Norge hadde vi tilsvarende diskusjon sist gang vi skulle velge nytt kampfly. Dengang valgte vi F-16, og en maskin (med britisk og amerikansk besetning) brant opp på Rygge etter mororhavari under takeoff. Det har ikke hindret at F-16 har vært, og fortsatt er, et vellykket kampfly i RNoAF. Hvis vi hadde valgt Viggen, som var et av de andre alternativene, så hadde vi ikke vært forbundet med de problemer som er med F-35 i dag. Da hadde vi måttet bytte kampfly 10 år tidligere, og hadde sittet med JAS 39A/B, F-16C/D, F-18C/D, Rafale eller Typhoon i dag. I fremtidens lys vil nok F-35 operere lengre inn i fremtiden enn JAS 39, og dette har vært en medvirkende faktor til valget. Det ville vært tryggere å velge "gammel" teknologi, men for kortere tid. De problemer F-35 har i dag vil trolig løses innen kort tid.
Estetisk sett så ville nok Gripen vært et bedre valg, men det er ikke det som avgjør. :)
Nils
Jeg er ingen ekspert på flyteknologi, og jeg har ingen politisk eller teknologisk agenda. Alle kampfly har støtt på tekniske problemer både før og etter at de har blitt satt operative. De største problemer rammer de som tar i bruk ny teknologi.
I Norge hadde vi tilsvarende diskusjon sist gang vi skulle velge nytt kampfly. Dengang valgte vi F-16, og en maskin (med britisk og amerikansk besetning) brant opp på Rygge etter mororhavari under takeoff. Det har ikke hindret at F-16 har vært, og fortsatt er, et vellykket kampfly i RNoAF. Hvis vi hadde valgt Viggen, som var et av de andre alternativene, så hadde vi ikke vært forbundet med de problemer som er med F-35 i dag. Da hadde vi måttet bytte kampfly 10 år tidligere, og hadde sittet med JAS 39A/B, F-16C/D, F-18C/D, Rafale eller Typhoon i dag. I fremtidens lys vil nok F-35 operere lengre inn i fremtiden enn JAS 39, og dette har vært en medvirkende faktor til valget. Det ville vært tryggere å velge "gammel" teknologi, men for kortere tid. De problemer F-35 har i dag vil trolig løses innen kort tid.
Estetisk sett så ville nok Gripen vært et bedre valg, men det er ikke det som avgjør. :)
Nils