Sida 1 av 1
SVT lördag 11 juli kl 21.00 "Sista natten med Elektra"
Postat: 10 jul 2009, 15:09
av Lars Sundin
Ser i ett annat forum att på lördag ger SVT1 kl 21.00 under "Minnenas television" en svensk film från 1991 om postflyget då och med tillbakablickar - "Sista natten med Elektra" av Matheo Yamalakis.
Se
http://www.sfi.se/sv/svensk-film/Filmda ... &iv=PdfGen.
Därtill kan sägas att Bernt Olson, såväl post- som flygkunnig, tidigare på forumet har beskrivit den som så:
"Sista natten med Elektra, en film om ett postflygplan" 48 min. Individ och årtal har jag inte kunnat notera från filmen. Men svar på dessa frågetecken kanske kommer här via detta förträffliga forum..
Vackert och stämningsfullt filmat bl a från fjällvärlden, SK 60 från F21 där bl a Peter Liander var rådgivare. Kapten ombord var Bengt (Frasse) Franzén, styrman Fredrik Sjöholm och mekaniker Matti Corein.
... Som sagt en film med en fin känsla för flygplanet samt även brevets betydelse, klart sevärd, innehåller även lite av Postens flyghistoria.
Lars S
Re: SVT lördag 11 juli kl 21.00 "Sista natten med Elektra"
Postat: 10 jul 2009, 16:53
av Hans Jakobsson
Tack för tipset!
Re: SVT lördag 11 juli kl 21.00 "Sista natten med Elektra"
Postat: 11 jul 2009, 21:58
av Martin Hellberg
Individ och årtal har jag inte kunnat notera från filmen.
De nämner 1991 i filmen.
Falcon hade SE-IVR, SE-IVS, SE-IVT OCH SE-IZU. De såldes till England och Irland 1993 enl.
http://www.luftfartsstyrelsen.se
Martin Hellberg, Backamo
Re: SVT lördag 11 juli kl 21.00 "Sista natten med Elektra"
Postat: 11 jul 2009, 22:55
av Lars Sundin
Man kunde i filmen se åtminstone två Electra-registreringar, -IVR var väl den första.
Sedan gissar jag att i ett par sjöflygscener är det ÖSFK:s Supercub SE-FYK som agerar och att det är Nyckelsjön och Avlasjön man ser samt vassen i Lifsingeåns mynning. (Fyken som jag befarar inte mår bra f n.) Bengt "Frasse" Franzén har ju ett förflutet på Vängsö. Han erbjöd vid ett tillfälle mig ett par jeans när jag blivit dyngsur när SVT gjorde ett reportage om segelflyg och ingen hade tid att dra in SE-TCK som jag landat med alldeles innan en regnskur, eftersom man var fullt upptagen med av assistera vid inspelningen.
Allt för konsten ju!
Jag tvekade på typiskt svenskt sätt inför Bengts omtänksamhet. Samt även för att jag var mer storvuxen än Bengt. Men accepterande ändå erbjudandet.
I övrigt: Måste vara svårt att hitta bilder att illustrera sina tankar med, det märktes på några ställen i programmet. Å andra sidan bjöd det ju på historiska bilder som jag inte tror jag sett sett förr.
Lars S
Re: SVT lördag 11 juli kl 21.00 "Sista natten med Elektra"
Postat: 11 jul 2009, 23:52
av Christoffer Ström
Jag såg -IVS och -IVT i filmen som jag för övrigt tyckte va mycket bra!
Sen kommer en liten fråga angående en grej jag såg i filmen nämligen vid uppstart av motorerna så börjar dom med nr.3, sedan, nr 4, nr 2 och slutligen nr 1.
Det jag undrar över är om det finns någon logisk förklaring till detta tillvägagångssätt vid starten av motorer?
Antar att det finns någon (Robert W om inte minnet sviker mig?) som flugit Electra som kan stilla min nyfikenhet!
Re: SVT lördag 11 juli kl 21.00 "Sista natten med Elektra"
Postat: 12 jul 2009, 01:31
av Arne M
Lars Sundin skrev:Ser i ett annat forum att på lördag ger SVT1 kl 21.00 under "Minnenas television" en svensk film från 1991 om postflyget då och med tillbakablickar - "Sista natten med Elektra" av Matheo Yamalakis.
Se
http://www.sfi.se/sv/svensk-film/Filmda ... &iv=PdfGen.
Därtill kan sägas att Bernt Olson, såväl post- som flygkunnig, tidigare på forumet har beskrivit den som så:
"Sista natten med Elektra, en film om ett postflygplan" 48 min. Individ och årtal har jag inte kunnat notera från filmen. Men svar på dessa frågetecken kanske kommer här via detta förträffliga forum..
Vackert och stämningsfullt filmat bl a från fjällvärlden, SK 60 från F21 där bl a Peter Liander var rådgivare. Kapten ombord var Bengt (Frasse) Franzén, styrman Fredrik Sjöholm och mekaniker Matti Corein.
... Som sagt en film med en fin känsla för flygplanet samt även brevets betydelse, klart sevärd, innehåller även lite av Postens flyghistoria.
Lars S
Och för alla dem som inte hann se filmen på
SVT på lördagskvällen så kan jag tipsa om att man fram till och med
11 augusti kan se hela "
Sista natten med Elektra" på
SVT Play. Så för alla med dator och internetuppkoppling - vilka har inte det
- så är SVT Play en verkligt användbar "
Time Shift Machine" och som dessutom inte behöver programmeras in i förväg som en DVD-inspelare för att möjliggöra TV-tittande vid annat lämpligt tillfälle!
Re: SVT lördag 11 juli kl 21.00 "Sista natten med Elektra"
Postat: 12 jul 2009, 07:48
av Lars Sundin
Jo, denna film samt förstås även Arne Weises introducerande intervju är sådant man kan behöva se om några gånger för att fatta allt som ryms i Yamalakis verk. Inte bara att det var registreringen SE-IVR jag såg först i filmen utan SE-IVT. Däremot var nog inte den kvinna som hastigt skymtade förbi som Elektra inte henne jag minns från Vängsö en gång.
Poetiskt i ordets positiva betydelse; bortom allt vardagligt snack om ekonomi, koldioxid och andra futiliteter. Frigörelse.
Sedan var förstås den mytologiska gestalten Elektra inte helt sympatisk. Men uppmärksammad av många konstnärer.
Jag fann programmet hos SVT Play på adressen
http://svtplay.se/v/1622192/minnenas_te ... ed_elektra . Om nu någon har problem att hitta programmet kan det vara till hjälp.
Sedan har vi alla detaljer man kan skärskåda. Armbandsklockor med siffervisning, fraktflygbesättningar i flotta uniformer. Hur en start/landningsbana ter sig i mörker var intressant för en enbart-segelflygare. Och det behövdes tre man för att hantera denna potenta flygmaskin som tyvärr fick en olycklig start innan ingenjörerna kom på problemet.
Lars S, som nyligen hade en mailväxling med en beundrare av Lockheed L-188
Re: SVT lördag 11 juli kl 21.00 "Sista natten med Elektra"
Postat: 12 jul 2009, 12:13
av Roger Andreasson
Christoffer Ström skrev:
Sen kommer en liten fråga angående en grej jag såg i filmen nämligen vid uppstart av motorerna så börjar dom med nr.3, sedan, nr 4, nr 2 och slutligen nr 1.
Det jag undrar över är om det finns någon logisk förklaring till detta tillvägagångssätt vid starten av motorer?
Intressant iaktagelse!. Verkar inte helt självklart i vilken ordning man ska starta motorerna vilket framgår av denna tråd på PPRuNE
http://www.pprune.org/tech-log/374803-e ... 4-etc.html
Hittade denna video på You Tube med Atlantic Airway's Electra, där startar man 1-2-4-3, (för att GPU är inkopplad på höger sida?).
http://www.youtube.com/watch?v=N_ECu_-SOKo
/Roger
Re: SVT lördag 11 juli kl 21.00 "Sista natten med Elektra"
Postat: 12 jul 2009, 13:51
av Lars Sundin
Mer läsning för Electra-diggare:
http://www.enginehistory.org/the_making ... er_(5).htm som dessutom länkar till ytterligare läsning. Sedan är sajten i sig intressant tycker jag. Hur en maskinists liv kunde vara när det begav sig.
Lars S
Re: SVT lördag 11 juli kl 21.00 "Sista natten med Elektra"
Postat: 13 jul 2009, 00:00
av Kenneth Göransson
Tittade ytterligare en gång på programmet, eftersom jag tyckte att det på en skylt i "stumfilmsavsnittet" stod: Thulinverken i Karlskrona, Flygmaskinstillverkning (tid 18:55). Minsann såg Göransson rätt.
Vad säger ni om Thulins halsbrytande flygningar i Gävle (tid 21:15)?
Längre fram (22:00) en skylt om Dahlbecks tidningsflygning 1912, där det står 24 augusti. Ska väl vara den 29? Finns det mer fakta jag har missat i min lilla korrekturläsning?
Vad gör man så här efteråt? Tråkigt att det inte alltid finns faktagranskare??????
Ovanstående synpunkter får kanske föras till kategorin "Dagens i-landsproblem", men om man skriver fakta, så finns det inga kompromisser. Hur ska annars historien bli rätt?
I övrigt en trivsam film. Fick en del tankar kring det här med hur pass viktigt postflyg har varit, framförallt vad gäller tidsaspekten och jämfört med dagens skriftliga realtidskommunikation via internet.
Re: SVT lördag 11 juli kl 21.00 "Sista natten med Elektra"
Postat: 13 jul 2009, 04:20
av Lars Sundin
Jo, Dahlbecks tidningsflygning var mycket riktigt 29 augusti 1912 (tidningen är daterad torsdagen 29 augusti kan man dessutom med möda se). Däremot kom han inte ända fram till Uppsala... Nå, Ultuna är ju väldigt nära.
Thulins flygningar i Gävle var nog halsbrytande eller i varje fall riskabla. Det handlade om spaning efter saknade fartyg till havs och inga "uppvisningar" som det sägs. Finns ganska ingående beskrivet i Jan Waernbergs bok om Thulin om jag inte minns fel (och även i FM 8/1984). Och det var i februari-mars 1916 och inte så tidigt som 1913 som sägs.
Uppgifter om "första gången prestation av detta slag" svåra. Vad som var första "postflygningen" i Sverige kan nog diskuteras. Man brukar nog säga att Dahlbeck 9 september 1912 gjorde den första svenska postflygningen. (Han gjorde flera flygningar denna månad bl a en då han inte kom fram till Lidingö utan hamnade i vattnet. I alla fall firades 50-årsjubileet 20 september 1962 då Albin Ahrenberg flög med i en helikopter Gärdet-Tureberg, samma sträcka som Dahlbeck.) Dock gjorde en dansk flygare Peter Nielsen en postflygning i Skåne 1 juni 1912 som nämns i TV-programmet, dock utan Postverkets medverkan.
(En mycket bra bok om skandinaviskt postflyg skrevs av Örjan Lüning en gång.)
Jag får säga att jag blev angenämnt överraskad av den historiska tillbakablicken. Jag vet hur lätt fel smyger sig in. Och som så ofta - de verkligen svåra felen gör man när man väljer vad som skall omnämnas och vad som inte skall omnämnas. Och med vilka ord. Ämnet "historia" är och har alltid varit fyllt av värderingar, som ändras med tiden. Historien skrivs ständigt om...
Vissa stavfel kan bromsa upp läsningen; jag noterade nog bara ett som störde. Stavningen "Elektra" när man menar Lockheeds plan kan förstås diskuteras, men jag förstår valet. Vissa termer vid beskrivningen av tillverkningen hos Thulin är litet "lustiga" eller inte korrekta om man skall vara noga.
Vidare är jag störd av att bilden inte blir i rätt proportioner när jag ser programmet via webben men det kanske finns någon inställningsknapp någonstans som jag inte hittat.
Blev helt paff att se de smidiga ryggfallskärmarna man bar på Junkers W 33 (eller W 34 snarare?) SE-ABZ "Dalsland". Ungefär som dem jag minns som segelflygare på 60-talet. I dag är ju skärmar ännu nättare i formatet.
Lars S