Sida 1 av 1

Urban Röd, F 21 Fåtöljflygare !?

Postat: 22 mar 2008, 19:25
av Bengt Ekbladh
Inslag i Rapport nyss:
Urban Röd, , flyger inte JAS 39 Gripen i år enbart simulator.


http://www.f21.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=40362

F21:s sida kanske lite mer nyanserat

Vad sägs om
- Omskolningen sker med, vad vi säger, lågt tempo, säger han.

Hur LÅGT tempo kan FV komma upp i ????

>>På Urban Röd, F 21:s första division, flygs inga JAS 39A Gripen i år. Därför kommer huvuddelen av piloterna att ägna sig åt kompetensutveckling och omskolning.

På grund av det ekonomiska läget i Försvarsmakten så har första divisionen drabbats mycket hårt av tilldelningen av flygtid, noll timmar tilldelad flygtid på A-versionen. Därför påbörjas nu omskolningen av piloterna till den senaste och modernaste versionen av JAS 39 Gripen, C-versionen.

Martin Hambraeus påbörjade sin omskolning till JAS 39A Gripen under våren 2007 och har sedan dess cirka 75 flygtimmar på den flygplanstypen. Nu har han och ytterligare sju kollegor påbörjat omskolningen till C-versionen.

Ett nytt flygplan
- Egentligen är det inget större skillnad på flygningen. Starta, flyga och landa skulle jag kunna göra redan första dagen med C-versionen. Men det är hanteringen av den nya plattformen som är skillnaden, säger Martin Hambraeus.

Skillnaden mellan A- och C-versionen är stor berättar han. Utvändigt så ser flygplanet nästan likadant ut. Det som är förändrat är att flygplanet är helt internationellt anpassat och allt presenteras numera på engelska, exempelvis fot och knop på färgdisplayerna i cockpit. Knappar och vreden har tillkommit och fått förändrade funktioner, nya vapensystem har tillkommit, lufttankningsmöjligheter finns och det är mycket mer användarvänligt.

- Ett helt nytt flygplan, säger han.

Under två veckor varvas teori och simulatorflygningar innan första flygningen med C-versionen. Omskolningen sker internt med instruktörer från andra divisionen på flottiljen som flygit med C-versionen sedan hösten 2006.

- Omskolningen sker med, vad vi säger, lågt tempo, säger han.

Varvat med fortsatt teori och simulatorflygningar planeras 90 flygtimmar i år per omskolningselev på C-versionen, och då sker flygningen från andra divisionen där den flygplanstypen finns.

Redo för insats 2010
- Det är jätteroligt att vara så prioriterad, men helt klar för att ingå i ett insatsförband liknande Stridsflygenhet 01 beräknas jag inte vara förrän 2010, säger Martin Hambraeus.>>


Påskisar Bengt