Sida 1 av 1

Flygplan ...20 == J 20

Postat: 15 jul 2009, 19:31
av Bengt Ekbladh
Hej.

Har som sagt (jämför frågan om A 18B) kollat vissa dokument från 40-talet.

Tex.:

J 20 Falco kallas åtminstone från jan . 1943 till sept. 1944 för enbart ..20

Varje månad i olika tabeller !
Alla andra fpl. har sina vanliga beteckningar ( ex. J 8, J 8A osv.)

Vad kan det bero på?

Det kan sägas att även J 22 och Sk 25 "hette" ..22 respektive ..25, Men detta bara någon månad.

Ovanstående om .. 20 / J20 är alltså genomgående och inget enstaka skrivfel.
Samt gäller inte bara F 10:s plan utan även de som var på CVM.
Någon med en teori?

Bengt

Re: Flygplan ...20 == J20

Postat: 16 jul 2009, 06:04
av Leif Fredin
Citat ur Teknisk Order 253/40 daterad 20/12 1940:

”Typbeteckningar på fpl. Allmänna föreskrifter.

1) Typbeteckning på fpl består av:
typslagsbokstav (vid behov)
typnummer
bokstavsbeteckning för undertyp (vid behov)

2) Hittills fastställda typbeteckningar fortfara att gälla (typbeteckning med högsta typnummer Sk 15).

3) Hittills använda typslagsbokstäver bibehållas, nämligen:
B för bombfpl
T ” torpedfpl
J ” jaktfpl
S ” spaningsfpl
Sk ” skolfpl
Tp ” transportfpl
P ” provfpl.
Typslagsbokstaven utsättes vid behov framför typ-numret.

4) Nytillkommande fpl-typer tilldelas typnummer i löpande följd, oavsett typslaget, med början från och med nr 16. Typnummer från och med nr 16 och uppåt beteckna alltså entydigt viss bestämd fpl-typ, även utan utsatt typslagsbokstav. Typnumret får därför användas även utan typslagsbokstav, då angivande av typslaget icke erfordras eller för att beteckna samtliga typslag och undertyper av viss fpl-typ.”

Leif Fredin

Re: Flygplan ...20 == J20

Postat: 16 jul 2009, 18:52
av Bengt Ekbladh
Tack Leif för klarläggandet.

Men just J20 (...20 ) verkar vara extremfall, nästan 2 år innan man började använda J:et

PS återkommer snart med en till typbeteckningsfråga.

Bengt