Flygmuseet i Krakow - Rakowice
Postat: 16 jul 2009, 18:03
Rakowice - Polska Flygmuséet i Krakow - intryck från besök 14:de juli 2009.
Man har kunnat läsa ibland att detta Europas största flygmuseum är hotat av stadsbebyggelsen. Det som i första hand är hotat är start och landningsmöjligheter, och min dagslägesbedömning är att det är små chanser för moderna snabba flygplan att landa här - mitt i en av Krakows förorter. Visserligen har man skrinlagt planerna på ett bostadsområden på själva flygfältet, och visserligen har den ekonomiska situationen gjort att man rivit vissa byggnadsfundament och skjutit byggnationmen på framtiden och bättre ekonomi.
Jag själv är inte “allmänflygintresserad” utan har några punktintressen, två av dessa finns just på detta museum, nämligen den otroligt vackra PZL P11c som tyvärr ur modellflygarperspektiv är i det närmaste omöjlig att bygga en välflygande skalamodell av då motorn är mycket tung i förhållande till resten av denna kanske världrens vackraste flygmaskin, vilket gör att den i modellflygsammanhand gärna vill bli baktung och då inte flyga naturtroget...
... det andra punktintresset är den rysligt jättefula PZL M-15 “Belphegor” som enligt den engelska guideboken - som kostar 5 zl - byggdes i 175 exemplar och var “an exceptionally unsuccesful and costly experiment”.
Själva muséet var vid entrén mer lik enbyggarbetsplats än något annat, i biljettkassan fanns ett litet anslag som berättade att man skulle vara klara med ombyggnaden av museet 2010 - men att med hänsyn till dagsläget en besöksavgift varierade mellan 5 och 7 zl. Idag kostade det 5 zl. - knappt 13 SEK att gå in - jag hade gärna betalat 10 ggr mer och var litet chockerad över det låga priset, även över några som ville gå in billigare eftersom de var “studenter”. Vill man prova klassiskt polsk kaffe så finns det faktiskt att få i den lilla cafeterian på baksidan av biljettkontoret. Numera kan man göra sig förstådd på engelska nästan överallt, men det är bara ett drygt decennium sedan som polska eller ryska och möjligen tyska gick att göra sig förstådd på... jag frågade efter kaffe då det inte syntes någon öl i kylskåpen, och kunde välj mellan “instant coffee” och “real coffee”. Pulverkaffe är en styggelse... real coffee visade sig vara just det kaffe man normalt fick under kommunisttiden och som kallas “Kawa Turek” (turkiskt kaffe - alltså snusmalet kaffe som man begjuter med kokande vatten direkt i koppen och sedan får stå och dra lagom länge)... i alla lägen är polskt öl dock bättre. Vill man själv göra bra kaffe i Krakow skall man ta med Zoegas Mollbergs blandning som passar perfekt till det hårda och kalkhaltiga vattnet.
Rent generellt så var museet inte komplett - då jag frågade om de många segelflygplanen som hänger i taket i den stora hangaren, så svarade “hallvakten” på perfekt engelska att alla segelplanen var polska, och den som liknade en Grunau Baby gjorde det eftersom den var från den tiden... ack ja... och hallen med alla motorer var inte tillgänglig.
Precis innanför entrékiosken fanns två kronmärkta plan, den ena var en Draken och den andra som var halvt isärplockad var en Viggen. MiG-allén var lång rad uppställda kärror, säkert imponerande för den som är intresserad, men jag var mer intresserad av stjärtpartiet på TU134A som härbärgerade en tämligen stor duvkoloni.
Bland andra intressanta saker var givetvis “Kruk” - detta fulsnygga besprutningsplan med sina fasta icke indragbara slats.
Biljettkiosken hade förutom entrébiljetter även en del litteratur på polska, bland dem finns en trevlig bok om detta flygfälts historia och många fotografier. Vidare så fanns ett magert utbud av vykort på olika utländska flygplan. Även väldigt enkla modellbyggsatser i laserskuren balsa finns att köpa av t.ex. PZL P11c, men ingen färg, inget färgschema, inga dekaler med nationalitetsbeteckningar etc medföljde.
Jag har tagit några foton, dom ligger huller om buller på länken nedan och är lågupplösta, där finns även några foton på den “Plantage” som finns mellan den stora trafikleden Jan Pawla II och muséet, bl.a. ett ruskigt monument som är en heraldisk örn som håller en lagerkrans i näbben.
Länken: http://gallery.me.com/ingvarlnilsson#100090
Jag har f.n. inte regelbunden tillgång till internet under min vistelse hos mina svägerskor och svågrar i Krakow, men i mån om möjlighet kan jag svara på frågor, även hur man skall hitta dit eftersom skyltningen inte är precis övertydlig.
Andra underligheter i Krakow är att det på vid två gravar på kyrkogården där min svärmor ligger begravd finns propellrar. Den ena graven är för en pilot som omkom 1957 i en flygolycka i Moskva, den andra är också från 1957, men här vilar en segelflygpilot som omkommit i en flygolycka i Krakow.
Bästa sommarhälsningar // Ingvar L Nilsson, Borås
Man har kunnat läsa ibland att detta Europas största flygmuseum är hotat av stadsbebyggelsen. Det som i första hand är hotat är start och landningsmöjligheter, och min dagslägesbedömning är att det är små chanser för moderna snabba flygplan att landa här - mitt i en av Krakows förorter. Visserligen har man skrinlagt planerna på ett bostadsområden på själva flygfältet, och visserligen har den ekonomiska situationen gjort att man rivit vissa byggnadsfundament och skjutit byggnationmen på framtiden och bättre ekonomi.
Jag själv är inte “allmänflygintresserad” utan har några punktintressen, två av dessa finns just på detta museum, nämligen den otroligt vackra PZL P11c som tyvärr ur modellflygarperspektiv är i det närmaste omöjlig att bygga en välflygande skalamodell av då motorn är mycket tung i förhållande till resten av denna kanske världrens vackraste flygmaskin, vilket gör att den i modellflygsammanhand gärna vill bli baktung och då inte flyga naturtroget...
... det andra punktintresset är den rysligt jättefula PZL M-15 “Belphegor” som enligt den engelska guideboken - som kostar 5 zl - byggdes i 175 exemplar och var “an exceptionally unsuccesful and costly experiment”.
Själva muséet var vid entrén mer lik enbyggarbetsplats än något annat, i biljettkassan fanns ett litet anslag som berättade att man skulle vara klara med ombyggnaden av museet 2010 - men att med hänsyn till dagsläget en besöksavgift varierade mellan 5 och 7 zl. Idag kostade det 5 zl. - knappt 13 SEK att gå in - jag hade gärna betalat 10 ggr mer och var litet chockerad över det låga priset, även över några som ville gå in billigare eftersom de var “studenter”. Vill man prova klassiskt polsk kaffe så finns det faktiskt att få i den lilla cafeterian på baksidan av biljettkontoret. Numera kan man göra sig förstådd på engelska nästan överallt, men det är bara ett drygt decennium sedan som polska eller ryska och möjligen tyska gick att göra sig förstådd på... jag frågade efter kaffe då det inte syntes någon öl i kylskåpen, och kunde välj mellan “instant coffee” och “real coffee”. Pulverkaffe är en styggelse... real coffee visade sig vara just det kaffe man normalt fick under kommunisttiden och som kallas “Kawa Turek” (turkiskt kaffe - alltså snusmalet kaffe som man begjuter med kokande vatten direkt i koppen och sedan får stå och dra lagom länge)... i alla lägen är polskt öl dock bättre. Vill man själv göra bra kaffe i Krakow skall man ta med Zoegas Mollbergs blandning som passar perfekt till det hårda och kalkhaltiga vattnet.
Rent generellt så var museet inte komplett - då jag frågade om de många segelflygplanen som hänger i taket i den stora hangaren, så svarade “hallvakten” på perfekt engelska att alla segelplanen var polska, och den som liknade en Grunau Baby gjorde det eftersom den var från den tiden... ack ja... och hallen med alla motorer var inte tillgänglig.
Precis innanför entrékiosken fanns två kronmärkta plan, den ena var en Draken och den andra som var halvt isärplockad var en Viggen. MiG-allén var lång rad uppställda kärror, säkert imponerande för den som är intresserad, men jag var mer intresserad av stjärtpartiet på TU134A som härbärgerade en tämligen stor duvkoloni.
Bland andra intressanta saker var givetvis “Kruk” - detta fulsnygga besprutningsplan med sina fasta icke indragbara slats.
Biljettkiosken hade förutom entrébiljetter även en del litteratur på polska, bland dem finns en trevlig bok om detta flygfälts historia och många fotografier. Vidare så fanns ett magert utbud av vykort på olika utländska flygplan. Även väldigt enkla modellbyggsatser i laserskuren balsa finns att köpa av t.ex. PZL P11c, men ingen färg, inget färgschema, inga dekaler med nationalitetsbeteckningar etc medföljde.
Jag har tagit några foton, dom ligger huller om buller på länken nedan och är lågupplösta, där finns även några foton på den “Plantage” som finns mellan den stora trafikleden Jan Pawla II och muséet, bl.a. ett ruskigt monument som är en heraldisk örn som håller en lagerkrans i näbben.
Länken: http://gallery.me.com/ingvarlnilsson#100090
Jag har f.n. inte regelbunden tillgång till internet under min vistelse hos mina svägerskor och svågrar i Krakow, men i mån om möjlighet kan jag svara på frågor, även hur man skall hitta dit eftersom skyltningen inte är precis övertydlig.
Andra underligheter i Krakow är att det på vid två gravar på kyrkogården där min svärmor ligger begravd finns propellrar. Den ena graven är för en pilot som omkom 1957 i en flygolycka i Moskva, den andra är också från 1957, men här vilar en segelflygpilot som omkommit i en flygolycka i Krakow.
Bästa sommarhälsningar // Ingvar L Nilsson, Borås