Sida 1 av 1
J 21 ex. Flygpojkarna och Tekniska Museet
Postat: 20 jul 2009, 10:44
av Jan de W
Hej,
som Flygpojke i Stockholm runt åren 1960-63 (?) minns jag att äldre 'kollegor' sorgfälligt renoverat (ej flygande skick) en J 21, som sedermera ställdes upp utanför Tekniska Museet i Sth. Jag vill minnas den sedan bedagades ganska snabbt av väder och vind, viket väckte blandade känslor bland pojkarna, men vad hände med flygplanet efter detta? Det skulle vara roligt höra vart den tog vägen...?
Bästa hälsningar
Jan
Re: J 21 ex. Flygpojkarna och Tekniska Museet
Postat: 20 jul 2009, 12:25
av Christer Sidelöv
Flygplanet ifråga är 21286, en 21A-3 som tidigare tjänstgjort på bland annat F 6. Den övertogs av Flygvapenmuseum i mitten på 70-talet där man raskt gav bort DB-605 motorn till Tyskland för en renovering av en Bf-109 till flygbart skick utan krav på motbyte. Motorlös som den var bestämde man sig långt senare för att konvertera den till en J 21R. Som sådan står den nu på FVM märkt som F 7/rN med en hemmagjord helt felaktig sjua (man kan ju undra varför?).
Re: J 21 ex. Flygpojkarna och Tekniska Museet
Postat: 20 jul 2009, 12:49
av Lars Sundin
Hur flygplanindividen ser ut nu (eller för några år sedan) kan bl a ses på
http://www.avrosys.nu/aircraft/Jakt/116J21R.htm.
Det finns en liten bok om hur 21:an blev reaplan och med ett avslutande och dominerande avsnitt av hur en propeller-21:a konverterades till en musei-21R, "Från A till R" av Sven Törngren. Den kan nog fås från Flygvapenmuseum. På ett foto i boken kan man se att i sent skede av arbetet stod det "8" som (en alltför liten) flottiljsiffra på rätt plats efter kronmärket . Ett minne av den stockholmska insatsen...
Av denna bok framgår att Flygpojksavdelningen i Stockholm med assistans från Stockholms yrkesskolor restaurerade planet som blivit stående på Barkarby sedan en tanke på att använda planet vid undervisningen på KTH inte fullföljts. Efter två års jobb på Barkarby fick "Blå Adam" tidigt på morgonen 4 maj 1963 göra en färd via Haga Norra och Roslagstull till Tekniska museet på norra Djurgården. Där blev det stående utomhus och for illa fram till 1977 då det kom till Linköping 31 mars och kom under tak. Ombyggnad till 21R beslöts och startades på hösten 1989.
Jo, det är konstigt hur ofta "grafiska detaljer" blir fel; det finns ju i detta fall bra underlag liksom för vår B 17 "Blå Johan" och ändå blir det illa fel. En korrekt Flygvapen-sjua har en kortare horisontell "balk". Annars är sjuan såsom en sjua estetiskt helt OK tycker jag men nu hade ju FV sin uppfattning om hur det skulle se ut... (Finns en sådan sjua på webbsidan efter den jag länkat till. På Blå Östen.).
Lars S, som störs mer av en annan musei-21:as flottiljsiffras utformning
Re: J 21 ex. Flygpojkarna och Tekniska Museet
Postat: 20 jul 2009, 21:50
av Henrik Bergman
Hej.
Lite off topic.
Bifogar en märkningsritning på 400 mm siffror.
Av egen erfarenhet vet jag att det är lätt att märka ett fpl fel, men jag håller med om att det ser illa ut.
Observera att "nacken" på 7:an har en radie, vilket 7:an inte har i storlekarna 600 mm, 800 mm och 1000 mm.
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Re: J 21 ex. Flygpojkarna och Tekniska Museet
Postat: 21 jul 2009, 10:59
av Lars Sundin
Man skall ju hålla sig till ämnet sägs det ju. Vad det nu innebär. I rubriken nämns en viss J 21, flygpojksverksamheten samt Tekniska museet. Den aktuella 21:an är väl åtminstone formellt huvudämnet men institutionen "Flygpojkarna" är en nog så stor sak i sammanhanget. Annars hade det inte blitt nåt med denna A 21:a (som det ju var; den hade ju ett F 6-förflutet).
Tekniska museet och dess flyghistoriska insatser har omnämnst tidigare på forumet men i förbigående kan jag säga att jag gluttade litet hastigt i Museets årsredovisningar i dess årsbok Daedalus där bl a inlämnade föremål, donatorer m m listas men där jag faktiskt inte fann något om någon inlämnad 21:a. Nå, jag kanske läste litet slarvigt.
Jag var med i "Flygpojkarna" i Stockholm ungefär 1951-1953 och nu googlade jag för att finna något mer om denna FV-verksamhet över hela landet som betytt mycket vilket återspeglats i inlägg på forumet. En annan längre tråd om den mer ambitiösa verksamheten med utlandsbesök som då i början på 50-talet, då vi ännu var litet isolerade i Svedala, avsatte starka intryck fann jag nu vid googlande här:
http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=22&t=35408. Den refererar förresten till tråden på SFF forum.
Lars S
Re: J 21 ex. Flygpojkarna och Tekniska Museet
Postat: 22 jul 2009, 08:22
av Hans Krensler
Flygpojken Varjags beskrivning av sitt USA-besök 1953 kan varmt rekommenderas! Rolig och intressant sommarläsning!
Tycker 1960 ars flygpojke Hans Krensler...
Re: J 21 ex. Flygpojkarna och Tekniska Museet
Postat: 22 jul 2009, 08:50
av Lars Sundin
Hej Hans (och alla)!
Jo signaturen Varjags berättelse är en pärla. Man hittar dem då och då bland de vanliga inläggen. Ett på hundra sisådär. Alltid kul när någon har något att berätta om hur det var förr. Hur det som är självklart idag (t ex att komma över amerikansk musik) inte var det då. Hur USA lockade så oerhört starkt. Men det funkade också åt andra hållet. För amerikanen Steve Austen var flygpojkbeöket i Sverige också en stor upplevlse. Ett så exotiskt land... Flygvapnet hade verkligen lyckats i sina arrangemang men man hade också lagt ned mycket möda härpå.
Steve Austen berättar inledningsvis om sitt besök på
http://www.cadetstuff.org/archives/000290.html.
Vill man läsa mer går man till
http://www.cadetstuff.org/archives.html och söker lämpligen på "Austen".
Ett smakprov:
http://www.cadetstuff.org/archives/000311.html
Ett är gemensamt för Varjag och Austen. Hur minnena bubblar upp när man börjar skriva om dem. Och hur konstiga matvanor man har i utlandet...
Lars S, som minns raclette från Genève-vistelser
Re: J 21 ex. Flygpojkarna och Tekniska Museet
Postat: 24 jul 2009, 12:33
av LasseC
Hej
Vintern 1958- våren 59 var jag och min kompis med i Flygpojkarna och gick en motorkurs på F18 en kväll i veckan. Vid något tillfälle träffades vi inne i Stockholm, kan ha varit på Flygstaben? Då gjordes en insamling för att rädda denna J21:a. Själv hade jag fått 10 kr av mina föräldrar att skänka till räddningen. Vi var nog ganska många som tyckte att det kändes bra att kunna bidra.
Kul att den fortfarande finns "i livet"
Mvh Lasse Carlsson
Re: J 21 ex. Flygpojkarna och Tekniska Museet
Postat: 24 jul 2009, 20:02
av Bengt Ekbladh
Hej.
Roade mig med att se vad 21286 eventuellt råkade ut för under sin tjg. vid F6.
Det verkar ha varit en "säker" kärra,eller om man så vill,säkra piloter för henne.
Hittar bara:
1951-05-16 punktering å vänster hjul.
1951-06-21 med motor 3015, byte pga. stålspån i oljan.
Vad jag är ute efter är:
Vilken motor sändes till Tyskland?
bengt
Re: J 21 ex. Flygpojkarna och Tekniska Museet
Postat: 25 jul 2009, 10:24
av Klas Andersson
Hej !
får väl ge ett litet bidrag till den här tråden !!
Våren 1970 var jag .....12 år ,och hela klassen åkte på skolresa till Stockholm och bodde på Af Chapman !
Tekniska museet var en av höjdpunkterna på resan !! med min då nya Instamatic tog jag en hel del kort !
Bla, detta på J21:an utanför ! från Kodak fick man på den tiden en fotoram i papp ! i den satte jag detta foto ,som sen i många år stod i mitt rum !!
Kanske därför jag nu traskat på en Västgötsk torvmosse ! slagits med mygg och flugor för attt hitta och "gräva" efter just en J21:a !!!
Kanske följden av nån mental skada som uppstod i maj 1970 !
Håller med om att det är kul den blev bevarad ,även om det är otroligt motorn gavs bort till en privarperson .... i Tyskland !!!!!!!!!!!!
särskilt med tanke på att Svenska flygmuseer har problem att ens få låna gjejor från FV museum idag !!
[/img]
Re: J 21 ex. Flygpojkarna och Tekniska Museet
Postat: 25 jul 2009, 12:42
av Lars Sundin
Hej Klas!
Verkligen kul att se en bild av planet. Jag vet att jag sett det stående där, men det var innan jag började intressera mig för flyghistoria, i varje fall för bevarandet av gamla plan. Flyghistoria, det var då för mig att läsa böcker och liknande och det är det fortfarande. Dessutom flög jag själv då, det räckte.
Apropå motorn som gavs bort så undrar jag om det inte var den som kom till användning för att få fram en flygande Bf 109 i Västtyskland. Vilket ju inte är så dåligt - särskilt inte på den tiden (och det är ju inte helt enkelt än i dag - spanska 109:or med Merlin i finns ju, men är ju inte så kul tycker jag). Tiderna vara också andra då, man var van vid att ha "massor" av gamla motorer att skänka bort till yrkesskolor o d, och varför inte vara hygglig mot utlänningar också med ett vällovligt syfte. Det som i dag är värt miljoner var skräp då. Warbirds-intresset var i sin linda och tyskar i synnerhet hade det inte lätt att få minnas sina stridsflygplan.
Planet skadades vid en start. Föraren kunde inte hålla planet kvar på banan, men möjligen återanvändes motorn. Om det ver en tysk- eller svenskbyggd motor vet jag ej, än mindre numret. Möjligen kan man hitta något i SFF:s databas. Jag såg en gång en video på webben av den olycksaliga starten, men har ej kunnat återfinna den.
Tillägg: Har letat i mina hyllor men inte funnit något (annat än att Hans Reichenberg i en genomgång í FM 2/1972 av Tekniska museets flygsamlingar var allmänt kritisk över hur det stod till och att läget för J 21:an var katastrofalt). Så googlade jag och fann att det i alla fall sitter - eller satt - en svenskbyggd DB 605 i den Bf 109 man kan läsa om på
här- hoppas att det är rätt snappat det som där sägs.
Om denna motor sedan satt just i vår diskuterade Tekniska museet-21:a är jag tyvärr (ännu inte) hundra på. Men medge att det det var inte någon dum plats denna svenska motor kom till!
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Me109 ... FMBB_1.jpg
Lars S
Re: J 21 ex. Flygpojkarna och Tekniska Museet
Postat: 14 aug 2009, 15:03
av Jan de W
Fantastiskt kul få svar på frågan om J21:ans öde; tack alla kunniga skribenter inkl fotografen med Instamatic...! Apropå intressanta Warbirds hoppas jag Ni som har vägarna förbi Cailfornia besöker Planes of Fame Museum i Chino, ca 2 tim öster om LA. Har besökt det ett atal gånger de senaste 15 åren, alltid imponerande utveckling på G, många flygande exemplar i luften vid uppvisningar etc. Åtminstone på 90-talet gick det också att flyga med i t.ex. P-51 el B-25 mot betalning...Ett mer statisk men också klart imponerande museum är Pima Air Museum starx söder om Tucson i Arizona, med över 200 utställda plan från 'urtid till nutid' . Ursprunget är lokala Davis-Monthan Air Force Base som i årtionden fungerat som sista uppställning och skrotningsplats för USAF...Vid mitt första besök ca 1992 kunde jag räkna till 70 st B-52 uppställda...imponerande arsenal.Till museet hör också världens enda museala ICBM-bunker i Grass Valley, ca 1 tim därifrån.Titan-missilen är imponerande; den 1 m tjocka pansarluckan över silon står enligt SALT-avtalet halvöppen så att ryska spionsatelliter på sin tid 3 ggr skulle kunna verifiera den museala statusen...
Bästa hälsningar
Jan de W