Sida 1 av 1

SE-KIN, Piper PA-28-181 Archer II

Postat: 15 nov 2016, 10:16
av Sven-Erik Jönsson
SE-KIN
Typ: Piper PA-28-181 Archer II
c/n: 2890115
Tillverkad år 1989

Interimregistrering 1989-03-28 AB Nyge-Aero, Nyköping, ferryflygning via Vero Beach-Lakeland-Bangor-Gander-Shannon-Halmstad-Nyköping 1989-04-10/15. Flygtid 36 timmar från Vero Beach till Halmstad.
Registrerad 1989-05-02 AB Nyge-Aero,Nyköping
1989-07-03 Halmstad Flygklubb, Halmstad
Haveri 1992-06-10 Eslövs flygplats, medvindslandning, nosställ böjt & propeller skadad, reparerat.
Haveri 1995-11-24 ca 3 km N Halmstad vid IFR inflygning, flygning from Mora (3 personer ombord, varav pilot och en passagerare omkom). Enl. SHK orsakades haveriet pga förgasarisbildning och därvid förlust av motoreffekt i mörker och IMC. SHK haverirapport
Avreg 2004-03-08 totalhaveri.
SE-KIN på Vero Beach, Florida vid leverans den 1989-04-10, strax före start till Lakeland, FL där jag <br />skulle få ferrytankar installerade. Det är jag som står vid vingen. Foto: Sven-Erik Jönsson
SE-KIN på Vero Beach, Florida vid leverans den 1989-04-10, strax före start till Lakeland, FL där jag
skulle få ferrytankar installerade. Det är jag som står vid vingen. Foto: Sven-Erik Jönsson
Installation av ferrytankar vid Globe Aero, Lakeland den 1989-04-11. Foto: Sven-Erik Jönsson
Installation av ferrytankar vid Globe Aero, Lakeland den 1989-04-11. Foto: Sven-Erik Jönsson
Längst bak en 135 liters och en 200 liters tank. Nedtill bränslekranar för ferrytankarna.
Längst bak en 135 liters och en 200 liters tank. Nedtill bränslekranar för ferrytankarna.
Extratankar för ferryflygning Florida – Halmstad installerade. Fram på höger plats en 135 liters tank, totalt inkl ordinarie <br />tankar ca 680 liter. FAA godkände 25% överlast för ferryflygningen.  Foto: Sven-Erik Jönsson
Extratankar för ferryflygning Florida – Halmstad installerade. Fram på höger plats en 135 liters tank, totalt inkl ordinarie
tankar ca 680 liter. FAA godkände 25% överlast för ferryflygningen. Foto: Sven-Erik Jönsson
SE-KIN efter landningshaveri på Eslöv 1992-06-10. Foto: Sven-Erik Jönsson
SE-KIN efter landningshaveri på Eslöv 1992-06-10. Foto: Sven-Erik Jönsson
SE-KIN i Halmstad 1993-03-31. Foto: Sven-Erik Jönsson
SE-KIN i Halmstad 1993-03-31. Foto: Sven-Erik Jönsson

SE-KIN Piper PA-28-181 Archer II

Postat: 27 nov 2023, 21:07
av Paul R Compton
Haveridatum skall vara 19951123 Nyårsåsen 6 km NNV Halmstad.
https://www.havkom.se/assets/reports/C- ... SE-KIN.pdf

Source credit: Havkom