Sida 1 av 1

18A som målbogserare ?

Postat: 24 jul 2009, 17:29
av Bengt Ekbladh
Hej.

Har en uppgift från 1948-08-19 , att i en 18A (står ej vilket ex.)

har installerats målbogserings- vinsch vid CVV.

Finns fler uppgifter om saken ?
Ritningar?

Var det bara ett prov, eller fanns funderingar på fler innstallationer i andra 18A ?
Bilder kanske?

Någon med fler uppgifter om detta ?

Bengt

Re: 18A som målbogserare ?

Postat: 30 jul 2009, 18:03
av Bengt Ekbladh
Det finns alltså inga fler upplysningar om att 18A
utrustades med målbogserings- vinsch vid CVV.

Eventuella planer som senare ändrades?

Bengt

Re: 18A som målbogserare ?

Postat: 30 jul 2009, 19:33
av eralehm
Hej,

Under arbetet med boken "Kronmärkt" hittade vi en uppgift att en B 18B hösten 1953 användes för prov som målbogserare och då försågs med breda vita band runt vingar och kropp. Måhända Leif Fredin har mer info om detta.

Hälsningar,

/Leif Hellström

Re: 18A som målbogserare ?

Postat: 30 jul 2009, 19:58
av Bengt Ekbladh
Toppen .
intressanta uppgifter.
18A test kanske (blev ju "upptagna" som spaningsplan)

Senare som du säger 1953 kunde man kanske "undvara" vissa 18B för vissa expriment?

Hoppas på vidare "avslöjanden"?

Bengt

Re: 18A som målbogserare ?

Postat: 08 aug 2009, 08:26
av Leif Fredin
Hej!

Har faktiskt hittat en anteckning om att B 18B nr 18266 överlämnades från CVV till F 13 1953-06-22 efter ”inmontering av propellerdrivet linspel” enligt en skrivelse från CVV till Flygförvaltningen, daterad 1953-06-22.
Har inte forskat vidare i ämnet.

Leif Fredin

Re: 18A som målbogserare ?

Postat: 08 aug 2009, 11:49
av Bengt Ekbladh
Toppen Leif

vi hörs
Bengt

Re: 18A som målbogserare ?

Postat: 22 okt 2015, 11:02
av Leif Fredin
Hej.

En gammal fråga, men jag har nyligen funnit en uppgift i "Tillstånds- och placeringsrapport för tiden 1.6.1948 – 30.6.1948" från F 11,
att S 18A nr 18123 står "Till CVV förfogande för inmont av målbogsering enl fo B 30/48".

Har tyvärr inte CVV:s motsvarande rapport med mera exakta uppgifter om datum osv.

Vid tillfälle kanske jag får tid att på KrA leta vidare i ämnet.

Leif

Re: 18A som målbogserare ?

Postat: 22 okt 2015, 18:09
av Bengt Ekbladh
Toppen Leif!
Bra med serienummer.
Nedan lite som jag har om 18123::((1946--1949))

18123 överlämnas från F1 till F11 1946-12-20 med motorerna 1089 och 1092,(vet ej höger eller vänster, se nedan! )

1947-06-02 har 18123 motorerna 1092 och 1089.
Insänt av F11, och det var nog något mankemang men inget kostnadsbelopp var angivet.
......OK ser Leif har:::
>>Nödlandning 1947-06-02 , Motorer STWC3 nr V 1092, H 1089
Besättningen ff fänrik A-H K Carlsson (FFSU), fs fänrik L B Kjellström (FFSU), fsig furir R A Evebrant (FFSU) oskadad. Orsak till haveri: Nödlandning. Motorstörning vänster motor. Urluftningsplugg på förgasarens bränsleregulator har gängats ur och fallit bort varigenom bränslet fritt strömmat ut. Pluggen olåst.>>

1948-05-27 brev från F11 om införda ändringar på 25 st B18A däribland 18123.

1948-06-14 om besiktning av nitar på bakkroppens undersida av samtliga vid CVV befintliga 18 plan== 15 st varav 18123 är med.

Sen som jag skrev i frågan::
1948-08-19 , att i en 18A (står ej vilket ex.) har installerats målbogserings- vinsch vid CVV

Har sen en notis daterad 1948-11-08, vet tyvärr ej från vilken verkstad, men det står::
Om målbogserings-vinsch i 18A

1949-06-06 FC om omkontroll av FC:s 5 st B18 , däribland 18123

1949-07-07 brev från FC om införda ändringar på 18123, (och 18292 o 18342 )

1949-09-12 brev FC om ombesiktning av stabb infästningen , för 18123...står varken ua eller spricka !

Skall se om mer finns
mvh Bengt