Sida 1 av 1

34108 J 34

Postat: 05 dec 2016, 20:45
av Bengt Ekbladh
34108, J 34
Hawker Hunter F Mk 50
Cn B287
Godkänd 1957-06-13
Lev. 1957-05-24 F18-rU 
1958-02-10 F8-bN
1958-03-10 Fc
1958------F8 -bN

Thav. 1959-05-08 Hägerstalund ...(108 timmar)

Händelseförlopp:
På medvindslinjen i trafikvarvet har ff ffl 1 Bror Persson (FFSU) erhållit motorstörning(pumpning) I ett sent skede sköt föraren ut sig med katapultstolen varvid fallskärmen aldrig hann utvecklas .Persson omkom och fpl. totalhavererade.....(från Hunter i Sverige//Widfeldt o Hall)....läs mer där!
….bla en eldsflamma ses.....
SFI kompletteras med att flygningen bör avbrytas vid pumpkänslighet och att hastiga gasavdrag/pådrag bör undvikas. Modifiering av Hunterns stol för att underlätta uthopp från låg höjd påbörjas.
synp
Haveribild::via Fb.

https://scontent.farn2-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5B108BA2

Som synes har bilden borttagits...synd , det händer rätt ofta numera ..man kan ju undra varför? HAR DU någon lösning?

Re: 34108 J 34

Postat: 31 jan 2019, 17:48
av Bengt Ekbladh
34108 J 34

Totalhaveri 1959-05-08 Hägerstalund, Barkarby
..
Ff hade under övningen i avancerad flygning i grupp under ryggläge i en looping anmält lätt pumpning. Vid landningen anmälde ff sedan varvtalsfall när han befann sig på medvindslinjen. Vittnen hade även observerat en eldsflamma slå ut under den sista insvängningen. I ett sent skede sköt ff ut sig med katapultstolen varvid fask aldrig hann utvecklas. Ff (1.ffl B-M P) (FFSU) omkom.
Haveriorsak: Fel i blandningsregulatorn. Efter haveriet kompletterades SFI med anvisning att flygningen bör avbrytas om fpl visar sig pumpkänsligt och att hastiga gasavdrag eller pådrag från lägre motorvarvtal även bör undvikas innan bedömning före landning är säker.

FF Bror Persson omkom vid haveri med J 34 (34108) i landningsvarvet. Nedslagsplatsen öster Hägerstalund nära Riksvägen till Uppsala. Tidningskälla: DN Arkiv.
Tidningsklipp:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... ater&ifg=1