Flyghistorisk Revy

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Jan Gaude

Flyghistorisk Revy

Inlägg av Jan Gaude »

Hej,

Undrar om det är fler som har problem med "kantstötta" Flyghistorisk Revy när ni får hem dom. Jag har haft det problemet ett antal gånger under åren tyvärr... :-(
Även i år blev den lite "kantstött" . Om än en mindre skada som jag kan stå ut med, men tråkigt ändå!
Finns det möjlighet att få den hemskickad i mer stryktålig emballage framöver? För att räkna med att posten förbättrar sin posthanteringen, har jag ingen större förhoppning till...

Annars en fantastisk fin bok, som jag kommer läsa med stort intresse... :D

Med vänlig hälsning / Jan Gaude
Bengt Ekbladh

Re: Flyghistorisk Revy

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Även mitt omslag / emballage var kantstött.....turligt så är boken oskadd.
Instämmer i::
""Annars en fantastisk fin bok, som jag kommer läsa med stort intresse... :D
Bergwall

Inlägg av Bergwall »

Otroligt fin bok, tack så mycket! Tidigare år har min bok varit lite kantstött men den här klarade sig.

Kan dock påpeka ett fel som fortplantats från föregående bok (Lansen - Stridsberg) in i denna. Sista flygningen med J 32B i förbandstjänst på F4 skedde 16 april 1970. Det finns bilder från händelsen och personer man kan fråga om detta. Det står rätt på Wikipedia.
https://sv.wikipedia.org/wiki/J_32
Kanske inte spelar någon större roll men ändå.

Hälsningar
Robert
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tack Robert för påpekandet, har inte hunnit så långt än.

””Kan dock påpeka ett fel som fortplantats från föregående bok ””
Ja vad säger man.....korrekturläsning bör ske!

Säg inte att fler ””feluppgifter”” finns ….eller?
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Den första utgåvan kom 1992 och egentligen så är det inte så väldigt mycket nytt. Man har lagt till åtta små kapitel, utökat några andra litegrann och försökt att uppdatera och komplettera kalenderbitar-informationen. Att några smågrejor saknas och att något fortfarande inte är helt riktigt må så vara. Det är oavsett en efterlängtad och mycket bra bok.
Vad som jag tycker är betydligt allvarligare är i så fall titeln - 32 Lansen. En oinvigd, inte flyghistoriskt eller flygvapenintresserad person skulle nog inte förstå den. Han/hon skulle nog undra vad som menas. 32 stycken lansen? Eller har författaren bojkottat SAAB? (Jo, jag skriver SAAB som förkortning som företaget hette på den tiden. Saab AB är ett betydligt senare namn.)
Flygplanet heter SAAB 32 Lansen! Godkänt är också enbart SAAB 32, J 32 Lansen, J 32B, S 32C osv, men INTE 32 Lansen! Fy skäms!
Användarens profilbild
Lennart Berns

Inlägg av Lennart Berns »

Jag är inte part i målet, men har förstått att titelvalet berodde på att vår Flyghistorisk Revy inte skulle förväxlas med Jan Jörgensens relativt nyutkomna bok om Lansen.
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Förra utgåvan hette bara Lansen. Det hade varit ok nu också.
I värsta fall kan man ta till sådana saker som undertitlar.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"