Sida 1 av 1
Swedish Air Lines
Postat: 28 jul 2009, 14:14
av Sven-Erik Jönsson
Hur länge flög sista DC-3:an målad Swedish Air Lines och vilken individ var det?
/Sven-Erik
Re: Swedish Air Lines
Postat: 28 jul 2009, 22:23
av Kenneth Göransson
Jag har gått igenom register för alla SE-B.. reggade DC-3:or och när det gäller övergången från ABA till SAS, står det på alla datumet 1/8 1948 och sedan Vikingnamnet, ingenting gällande ommålning/märkning.
Däremot är frågan hur de SE-A.. reggade SILA-flygplanen var målade/märkta före övergången till svenska flygvapnet alt försäljning till Frankrike. Stod det Svensk Interkontinental Lufttrafik eller Swedish Air Lines på dem fram till 1949? Jag hittar inga bilder på dessa i mina böcker eller i vårt fotoarkiv.
SE-APW Douglas C-47-DL/DC-3A-360 9103 1943
Fd 42-32877 (USAAF)
R 460327 Skandinaviska Aero AB "Polaris"
480616 Svensk Interkontinental Lufttrafik AB (SILA)
Ar 490507 Reg 79002 Svenska Flygvapnet
SE-APZ Douglas C-47-DL/DC-3A-360 9001 1943
Fd 42-5694 (USAAF)
R 460710 Skandinaviska Aero AB "Pollux"
480601 Svensk Interkontinental Lufttrafik AB (SILA)
Ar 490507 Reg 79001 Svenska Flygvapnet, nedskjutet över Östersjön 520613
SE-ARX Douglas C-47-DL/DC-3A-360 9010 1943
Fd 42-5703 (USAAF)
R 460520 Skandinaviska Aero AB "Regulus"
480616 Svensk Interkontinental Lufttrafik AB (SILA) "Bertil Viking"
Lu 491130
Ar 501102 Reg 79003 Svenska Flygvapnet
SE-AYL Douglas C-47-DL/DC-3A-360 7376 1943
Fd 42-5682 (USAAF)
R 470621 Skandinaviska Aero AB "Castor"
480616 Svensk Interkontinental Lufttrafik AB (SILA)
Ar 490427 Reg F-OABV, senare reg. F-DAAZ, CN-CCK
Re: Swedish Air Lines
Postat: 29 jul 2009, 06:04
av Lars Sundin
Egentligen en omöjlig fråga för mig, men jag tog ändå fram några böcker.
Jag tvivlar på att de 4 DC-3:or som SILA köpte från Svenska Aero AB i Norrtälje och enligt Iwan "Pimpo" Norrman flugits över till Bromma 20 mars 1948, någonsin märktes Swedish Air Lines. SAS fattade redan i april 1948 beslut att alla koncernens plan, även de för Europa-trafiken, skulle ges SAS-drakslinga och vikinganamn. (Se Kronologin.) Frågan är kanske om de fyra planen överhuvud taget SAS-märktes. De blev bara något år eller två kvar hos SILA/SAS innan de såldes till FV eller Frankrike.
Hans Walther har i sin bok "Flygminnen 2" på sid 29 en bild av "avställda DC-3:or i hangar 2" (man ser 6 plan), och man kan av sammanhanget gissa att bilden är tagen 29 mars 1948, eller i varje fall på våren detta år (efter 20 mars enligt ovan och antagligen före 18 april enligt nedan). Man ser bl a SE-ARX (f d SAA; antagligen alltså ganska nyanländ; ingen bolagsmålning av något slag syns, senare FV 79003). I förgrunden står SE-BAT, märkt "Swedish Air Lines" (ABA:s Tranan). Ytterligare två plan har sådan målning (bl a SE-BAL). Nästan längst bort står ett plan där man med litet fantasi kan läsa "Scandinavian Missionary Flights" över fönsterraden. Alltså SE-APG som förvärvades av ABA först 1949 (flög en kort tid som "Gran Viking").
Man kan ju gissa att alla SAS-målades ungefär samtidigt och "i ett svep" (kanske i samband med strejkens upphörande fast vid en sådan återstart har man nog viktigare saker för sig?) med ev. undantag för SAA-kärrorna alltså.
I hangaren stod ca 15 st avställda DC-3:or skriver Walther. Att de var avställda var en följd av en en nästan halvårslång strejk på ABA och som avblåstes 18 april.
Men detta är ju tyvärr inget svar alls på frågan! Kanske Hans Walther kan svara?
Lars S