ZLIN Akrobat
Moderator: Sven-Erik Jönsson
ZLIN Akrobat
ZLIN har gjort många fina plan, varav en del har hittat till Sverige.
Men har det någonsin importerats Akrobatversionerna av 226 och
326?
Jens
Men har det någonsin importerats Akrobatversionerna av 226 och
326?
Jens
cogito ergo doleo
Re: ZLIN Akrobat
Detta är vad jag känner till:
SE-XFP
Luftfartygstyp ZLIN Z226
Tillverkningsnr 365
Tillverkningsår 1961
Max startvikt (kg) 820
Luftvärdig tom 2010-04-30
Registreringsdatum 1984-05-30
Maskinen lär finnas i Skåne, mer information finns på http://www.eaa.se/
SE-XFP
Luftfartygstyp ZLIN Z226
Tillverkningsnr 365
Tillverkningsår 1961
Max startvikt (kg) 820
Luftvärdig tom 2010-04-30
Registreringsdatum 1984-05-30
Maskinen lär finnas i Skåne, mer information finns på http://www.eaa.se/
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: ZLIN Akrobat
Det finns - och har funnits - ett antal Zlin Trener/Trener Master (tvåsitsiga) av 226 och 326-modellerna på SE-reg. Men någon Akrobat (ensitsig) känner jag inte till.
...men, jag tror att det i Vårgårda står en "nästan" Zlin Aktrobat, nämligen SE-XFY. Detta flygplan tillverkades 1963 som en Z326 Trener Master och hamnade två år senare i Västtyskland och registrerades där som D-ENGA. Efter ett missöde 1969 kom D-ENGA att repareras med vinge från en Z226, vilket betydde att den också fick ett fast ställ, samt - om jag fattat saken rätt - blev ensitsig. Man kallade "kontruktionen" Zlin Spezial, men tyska luftis ansåg att detta inte var en godkänd modifering och snart var D-ENGA groundad/avregistrerad. Några år senare dök den upp i Göteborgs-området, exprimentklassades...och då fick konstruktionen namnet Nilz-1.
...men, jag tror att det i Vårgårda står en "nästan" Zlin Aktrobat, nämligen SE-XFY. Detta flygplan tillverkades 1963 som en Z326 Trener Master och hamnade två år senare i Västtyskland och registrerades där som D-ENGA. Efter ett missöde 1969 kom D-ENGA att repareras med vinge från en Z226, vilket betydde att den också fick ett fast ställ, samt - om jag fattat saken rätt - blev ensitsig. Man kallade "kontruktionen" Zlin Spezial, men tyska luftis ansåg att detta inte var en godkänd modifering och snart var D-ENGA groundad/avregistrerad. Några år senare dök den upp i Göteborgs-området, exprimentklassades...och då fick konstruktionen namnet Nilz-1.
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Re: ZLIN Akrobat
Sedan finns det SE-XFY, en Z326 eller NILZ-1. Har ingen mer info om detta plan, annat att det ska finnas i Göteborg (sist i tabellen). Fredrik L, vad vet du? (när jag sitter och skriver detta, så är han redan igång).
Hittar följande i SE-registret:
Svenskreggade 2-sitsiga Z526 Trener Master (mer info här, här eller här)Inlägg av jens-olof » tis 28 jul, 2009 21:57
ZLIN har gjort många fina plan, varav en del har hittat till Sverige.
Hittar följande i SE-registret:
- SE-XFE Zlin Z 526 Trener Master, reg 1983-1998, såld D-EWHJ
- SE-CWK Zlin Z 526 Trener Master (Moravan), reg 1966-1968, såld D-
- SE-CWM Zlin Z 526 Trener Master (Moravan), reg 1966-1970, såld D-
- SE-XLA Zlin Z 526F Trener Master (Moravan), reg 1990-
- SE-XLB Zlin Z 526F Trener Master (Moravan), reg 1990-
- SE-XLC Zlin Z 526F Trener Master (Moravan), reg 1990-
- SE-XIV Zlin Z 526F Trener Master (Moravan), reg 1989-
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: ZLIN Akrobat
Bara så vi vet vad vi snackar om - detta är en Z326 Akrobat tillhörande DDR-landslaget way back in the dark age
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Re: ZLIN Akrobat
Hittade dessa fina bilder på Z 226 Akrobat
http://www.hao.cz/g3/zlinakrobat.jpg (här syns hela bilden)
http://www.hao.cz/g3/akronat3skup.jpg (här syns hela bilden)
http://www.hao.cz/g3/zlinakrobat.jpg (här syns hela bilden)
http://www.hao.cz/g3/akronat3skup.jpg (här syns hela bilden)
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: ZLIN Akrobat
Visserligen är Z226- och Z326 Akrobat som det söks info om i den inledande frågeställningen, men då även Z526 kommit upp på tapeten så kompletterar jag också med en bild på sådan Akrobat -
Re: ZLIN Akrobat
Tack för hjälpen och bilderna allihop!
Trist att ingen "Akrobat"-version verkar ha hittat hit, den är mycket
snyggare än de tvåsitsiga
Jens
Trist att ingen "Akrobat"-version verkar ha hittat hit, den är mycket
snyggare än de tvåsitsiga
Jens
cogito ergo doleo
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: ZLIN Akrobat
Jens, här har du chansen att förvärva en Zlin Akrobat - http://www.planecheck.com?ent=da&id=12454jens-olof skrev:Tack för hjälpen och bilderna allihop!
Trist att ingen "Akrobat"-version verkar ha hittat hit, den är mycket
snyggare än de tvåsitsiga
Jens
The last Zlin Z526A from the East Germany aerobatic team, new overhaul in 2006, everything new and original,
Airframe TTSN 433:00 hr. TSOH 45:00 hr.
Re: ZLIN Akrobat
Ska försöka behärska mig, tror inte hustrun skulle uppskatta en sådanFredric Lagerquist skrev:Jens, här har du chansen att förvärva en Zlin Akrobatjens-olof skrev:Tack för hjälpen och bilderna allihop!
Trist att ingen "Akrobat"-version verkar ha hittat hit, den är mycket
snyggare än de tvåsitsiga
Jens
The last Zlin Z526A from the East Germany aerobatic team, new overhaul in 2006, everything new and original,
Airframe TTSN 433:00 hr. TSOH 45:00 hr.
leksak! Fast läcker är den...
Jens
cogito ergo doleo
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: ZLIN Akrobat
Lite "konsumentupplysning" kanske ändå är på sin plats?
Läs denna fantastiska berättelse skriven av den på 70-talet välkände engelsmannen Neil Williams - Zlin wing Structural Failure Report
En aptitretare:
At this stage the aircraft had turned left nearly 90° from its original heading, and was banked 90° to the left (at least the fuselage was). I thought the wing had folded to about 45° but it was probably less than that, if one takes into account the fright factor. Full right aileron and rudder were being held on and the throttle was wide open as the bank reached 90° left and the nose finally dropped. The sideslip was very high, and the instinctive reaction to pull the stick back only worsened the situation. I had heard a report from Bulgaria some years ago where a top wing bolt had failed on an early mark of Zlin whilst under negative g and that the aircraft had involuntarily flick rolled right way up, whereupon the wing came back into position, and the aircraft was landed by a very frightened, but alive, pilot. I had guessed by this time that a lower wing bolt had failed and that I was faced with a similar situation, albeit inverted.
It seemed that if positive G had saved the Bulgarian, negative G might work for me.
Läs denna fantastiska berättelse skriven av den på 70-talet välkände engelsmannen Neil Williams - Zlin wing Structural Failure Report
En aptitretare:
At this stage the aircraft had turned left nearly 90° from its original heading, and was banked 90° to the left (at least the fuselage was). I thought the wing had folded to about 45° but it was probably less than that, if one takes into account the fright factor. Full right aileron and rudder were being held on and the throttle was wide open as the bank reached 90° left and the nose finally dropped. The sideslip was very high, and the instinctive reaction to pull the stick back only worsened the situation. I had heard a report from Bulgaria some years ago where a top wing bolt had failed on an early mark of Zlin whilst under negative g and that the aircraft had involuntarily flick rolled right way up, whereupon the wing came back into position, and the aircraft was landed by a very frightened, but alive, pilot. I had guessed by this time that a lower wing bolt had failed and that I was faced with a similar situation, albeit inverted.
It seemed that if positive G had saved the Bulgarian, negative G might work for me.