Bildfråga instrumentpanel
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Bildfråga instrumentpanel
Vad är detta för flygplantyp?
Se ut att vara ett tremotorigt flygplan av ganska tidigt utförande.
Bland instrumenten kan man se att det har moderniserats med VOR och längst ned i mitten sitter transponder.
Högst upp i mitten sitter en liten vit märkning där det står N4 samt ytterligare några oläsbara tecken - sannolikt registrering.
Texter på instrument och en del märkskyltar är på engelska.
Min gissning är att det kan vara en Ford Trimotor och att fotot bör vara taget på 1970-talet.
Tacksam för hjälp med identifiering.
Se ut att vara ett tremotorigt flygplan av ganska tidigt utförande.
Bland instrumenten kan man se att det har moderniserats med VOR och längst ned i mitten sitter transponder.
Högst upp i mitten sitter en liten vit märkning där det står N4 samt ytterligare några oläsbara tecken - sannolikt registrering.
Texter på instrument och en del märkskyltar är på engelska.
Min gissning är att det kan vara en Ford Trimotor och att fotot bör vara taget på 1970-talet.
Tacksam för hjälp med identifiering.
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
- Ort: Backamo
Re: Bildfråga instrumentpanel
Hej Sven-Erik!
Jag tror att din gissning på Ford Trimotor är riktig.
Googlar man hittar man en hel del bilder men variationen är stor över hur de är utrustade. Många olika modifieringar verkar förekomma.
Här är en bild på en Trimotor. Likheterna med den bild du lade upp är tillräckligt stora för att få mig att tro att det är en Trimotor.
Mvh
Martin Hellberg, Backamo
http://www.wetwing.com/civil/cpt/cptfoto/cptford.jpg
Jag tror att din gissning på Ford Trimotor är riktig.
Googlar man hittar man en hel del bilder men variationen är stor över hur de är utrustade. Många olika modifieringar verkar förekomma.
Här är en bild på en Trimotor. Likheterna med den bild du lade upp är tillräckligt stora för att få mig att tro att det är en Trimotor.
Mvh
Martin Hellberg, Backamo
http://www.wetwing.com/civil/cpt/cptfoto/cptford.jpg
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 24 feb 2008, 19:02
Re: Bildfråga instrumentpanel
Hej Sven-Erik!
Jag har ingen anledning att betvivla att Martin Hellberg har rätt i sin bedömning av instrumentbrädans hemvist i en Ford Tri-Motor. Bilden han funnit talar därför! MEN! Dock vill jag nämna att i William Larkins "bibel" om Ford TRI-MOTOR från 1992 visas ej mindre än 8 olika instrument paneler. Notabelt är att alla hade cirkelrunda rattar, för övrigt helt olika instrumentering och ingen lik den i Sven-Eriks bild. Känt är ju att TRI-MOTOR byggdes i en mängd utföranden och där framför allt motor valen var olika. Ett ex. byggdes som försök till ett bombplan (XB-906) och med plats för endast en pilot. Totalt byggdes 199 ex. av Ford TRI-MOTOR mellan 1926 - 33. Några flyger än!
Hälsar
Ola
Jag har ingen anledning att betvivla att Martin Hellberg har rätt i sin bedömning av instrumentbrädans hemvist i en Ford Tri-Motor. Bilden han funnit talar därför! MEN! Dock vill jag nämna att i William Larkins "bibel" om Ford TRI-MOTOR från 1992 visas ej mindre än 8 olika instrument paneler. Notabelt är att alla hade cirkelrunda rattar, för övrigt helt olika instrumentering och ingen lik den i Sven-Eriks bild. Känt är ju att TRI-MOTOR byggdes i en mängd utföranden och där framför allt motor valen var olika. Ett ex. byggdes som försök till ett bombplan (XB-906) och med plats för endast en pilot. Totalt byggdes 199 ex. av Ford TRI-MOTOR mellan 1926 - 33. Några flyger än!
Hälsar
Ola
Re: Bildfråga instrumentpanel
Hittade bilden som du Sven-Erik lade upp på den här sajten där det finns en uppsjö av bilder på olika Ford Trimotor cockpitar.
https://www.google.se/search?q=fokker+f ... =622&dpr=1
/Thomas A
https://www.google.se/search?q=fokker+f ... =622&dpr=1
/Thomas A
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bildfråga instrumentpanel
Jo, visst lutar det åt Ford Trimotor. Stinsons tremotoriga plan och Fokker ser helt annorlunda ut.
Här kan man i alla fall känna igen ratt och pedaler från Sven-Eriks bild:
http://foundation.aopa.org/About-the-Fo ... /Tin-Goose
http://www.flyingmag.com/trip-back-in-t ... tor#page-5
Här kan man i alla fall känna igen ratt och pedaler från Sven-Eriks bild:
http://foundation.aopa.org/About-the-Fo ... /Tin-Goose
http://www.flyingmag.com/trip-back-in-t ... tor#page-5
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga instrumentpanel
Tack alla för engagemang. Känner mig nu mer säker på att det är en Ford Trimotor.
Har fått ett tips att bilden kan ha varit publicerad i något nummer av Flygrevyn, möjligen 1981, men tyvärr har jag själv inte lyckats finna den årgången bland mina tidskriftssamlingar.
/Sven-Erik
Har fått ett tips att bilden kan ha varit publicerad i något nummer av Flygrevyn, möjligen 1981, men tyvärr har jag själv inte lyckats finna den årgången bland mina tidskriftssamlingar.
/Sven-Erik
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bildfråga instrumentpanel
Bilden finns i Flygrevyn nr 1/1981 där den flitige Robert Löfberg och Jonas Rydberg har en tvåsidors artikel om "plåtgåsen". Man har besökt Scenic Airways i Las Vegas, som då hade två Trimotors i sin flotta. En var N414H.
Här kan man några sekunder se instrumentbrädan i N414H som den såg ut för drygt 6 år sedan: https://www.youtube.com/watch?v=R9LiZl9aiXI
Se även exempelvis http://www.valleairport.com/Photos.php
Tillägg: Har skannat artikeln i Flygrevyn 1/1981: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... 3a5sen.jpg
Här kan man några sekunder se instrumentbrädan i N414H som den såg ut för drygt 6 år sedan: https://www.youtube.com/watch?v=R9LiZl9aiXI
Se även exempelvis http://www.valleairport.com/Photos.php
Tillägg: Har skannat artikeln i Flygrevyn 1/1981: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... 3a5sen.jpg
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga instrumentpanel
Stort tack Lars!